Persbericht

Koppelen van doelen aan bedrijfsstrategie zorgt voor betere financiële prestaties ~ Onderzoek SuccessFactors: bedrijven die medewerkers beoordelen op bijdrage aan bedrijfsdoelstellingen hebben hogere aandeelhoudersopbrengsten ~

Amsterdam, 10 augustus 2011 - Bedrijven die medewerkers beoordelen op hun bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen presteren financieel beter dan organisaties die dat niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van SuccessFactors. Het onderzoek laat zien dat bedrijven hogere aandeelhouderopbrengsten genereren als ze bedrijfsdoelen stellen, deze koppelen aan de strategie, medewerkers belonen voor het behalen van deze doelen en gebruik maken van business execution software om deze beoordeling mogelijk te maken.

Het doel van het onderzoek 'How Companies Leverage Business Execution Software to Drive Excess Shareholder Return' was inzicht krijgen in de verschillende manieren waarop organisaties hun bedrijfsvoeringprocessen implementeren. Ook werd er onderzocht welke strategieën de grootste impact op de resultaten hadden. De data voor het onderzoek zijn verzameld bij 153 beursgenoteerde klanten van SuccessFactors.

Het onderzoek concentreerde zich rond vier dimensies van 'business execution' - ofwel het doorvertalen van bedrijfsdoelstellingen naar individuele prestaties:


1. Het gemiddelde aantal doelstellingsplannen per medewerker per jaar
2. De mate waarin doelstellingen binnen de organisatie op elkaar zijn afgestemd
3. De intensiteit van het gebruik van de business execution software
4. De mate waarin prestaties van medewerkers uiteenlopend worden beoordeeld.

De voornaamste conclusies:


- Er is een significant positieve relatie tussen al deze dimensies en de financiële prestaties (aandeelhouderswaarde)
- Een 10 procent toename in het aantal individuele doelstellingsplannen zorgt voor een groei van 6 procent van de aandeelhouderswaarde
- Vergelijkbare resultaten waren te zien bij de andere drie dimensies.

"Eerder onderzoek toonde al aan dat klanten van SuccessFactors gemiddeld sneller groeien dan hun concurrenten en een hogere productiviteit laten zien. In dit onderzoek wilden we dieper ingaan op de manier waarop bedrijven business execution-processen inzetten en wat de impact hiervan is op het bedrijfsresultaat", aldus Erik Berggren, vice president of global research and customer results van SuccessFactors.

De SuccessFactors Execution Index
Een andere uitkomst van het onderzoek is de SuccessFactors Execution Index. Deze index biedt een kwantitatieve onderzoeksmethode om de effectiviteit van de uitvoering van de bedrijfsstrategieën van bedrijven te meten. De Execution Index presenteert resultaten die makkelijk te begrijpen zijn en eenvoudig per klant berekend kunnen worden zonder lastige analyses uit te moeten voeren.

Klik hier voor meer informatie en om het volledige onderzoek te lezen.