PERSBERICHT

Klanttevredenheid energiedirect.nl sterk toegenomen Luisteren naar consument werpt vruchten af

BEST, 10 augustus 2011 ­­ Uit de gisteren gepubliceerde cijfers van meldpunt Consuwijzer blijkt dat Nederlandse consumenten in het afgelopen half jaar maar liefst 44.000 keer hebben aangeklopt bij de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en telecomwaakhond OPTA om een klacht in te dienen. Tevens blijkt uit onderzoek van Consuwijzer dat energiedriect.nl in één jaar tijd van de waardering `Hoog' (juli 2010) naar `Laag' (juli 2011) is gegaan met betrekking tot het aantal klachten. Het aantal klachten over energiedirect.nl namen sterk af, terwijl uit cijfers van het online business intelligence bureau OBI4wan blijkt dat het aantal klachten in de energiesector als geheel van juni 2010 tot juni 2011 bijna is verviervoudigd. Energiedirect.nl luistert naar consument Energiedirect.nl volgt de gesprekken op internet en ziet dat steeds meer consumenten zich uitlaten over de verkoopmethodieken die energiebedrijven toepassen. Veel berichten (3.903 van 117.632) gaan over telefonische verkoop en colportage. Meer dan de helft van de berichten over dit onderwerp is negatief. Het energiebedrijf uit Best is zelf afgestapt van deze methode omdat dit zo veel weerstand oproept bij de consument. Nederlanders zijn agressieve marketingtactieken zat De huidige manier van colportage sluit niet aan bij de trend waarbij consumenten steeds meer zelf willen en kunnen doen. Het aantal berichten over colportage is twee keer zo hoog als de berichtgeving omtrent telefonische werving. Het op willekeurige tijdstippen gebeld worden of deuraan-deur verkopers langs krijgen wordt maatschappelijk niet meer geaccepteerd. Dit blijkt ook uit de explosieve groei van het aantal inschrijvingen in het bel-me-niet register. Energiedirect.nl streeft naar een optimale en transparante samenwerking met de Nederlandse energieconsument en wil daarin direct duidelijk zijn. Ook in het aanbieden van een energiecontract is dit principe doorgevoerd. Aniek Janssen, Sales Manager van energiedirect.nl zegt hierover: "Ontwikkelingen en trends laten zien dat de consument graag zelf het initiatief neemt. Daarom heeft energiedirect.nl eind 2009 haar wervingsbeleid aangepast. Alleen die consumenten die hebben aangeven geïnteresseerd te zijn, krijgen een aanbod van ons. We zien de afgelopen jaren dan ook niet alleen een stijging in het aantal klanten maar ook een stijging in de loyaliteit van onze klanten en een verbetering van ons imago. Een eigen bewuste keuze van de klant is een keuze die ook voor het energiebedrijf voor de lange termijn succesvoller is'". Mondige consumenten Consumenten worden steeds zelfbewuster en gaan op zoek naar de energieleverancier van hun keuze, vooral door vergelijkingssites te bezoeken en op zoek te gaan naar de meningen van andere consumenten. Twitter is het kanaal dat hierin het sterkste groeit. Ruim 70% (bron: OBI4wan) van de consumenten maakte het afgelopen kwartaal gebruik van dit signaleringskanaal. Doordat energiedirect.nl gesprekken op het internet volgt kan zij als online energieleverancier hier bovenop zitten.



PERSBERICHT
Bijlage: cijfers



PERSBERICHT
Sentiment agressieve verkoopmethoden over periode juni 2010 tot juli 2011

Sentiment agressieve verkoopmethoden juni 2010



PERSBERICHT


Noot voor de redactie,