Nederlandse werknemers bezorgd over risico's social media

Persbericht van Monsterboard

Amsterdam, 16 augustus - Uit recent onderzoek van carrièresite Monsterboard.nl blijkt dat de helft van de Nederlanders (50%) hun online sociale netwerken veelvuldig inzetten voor carrièredoeleinden. Zowel zakelijke als privénetwerken worden ingezet. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) is dan ook bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken. In de rest van Europa is dat percentage met 67% nog een stuk hoger. Opvallend is dat ons land koploper is in gebruik van social media (Comscore, april 2011), maar in vergelijking met omringende landen minder bezorgd is over risico's.

Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk, toont aan dat een grote groep medewerkers zich zorgen maakt over de mix tussen werk en privé op social media. Franse medewerkers maken zich het meeste zorgen (79%), gevolgd door Duitsland (74%), Groot-Brittannië (56%) en Nederland (54%). Het mixen van gesprekken en content (zoals foto's) van vrienden met professionele contacten verontrust werknemers het meest. Het meest voorkomende probleem zijn collega's die vrienden willen worden op privé sociale netwerken (18%).

Social media voor carrièredoeleinden
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders hun privé sociale netwerk veelvuldig inzetten om hun carrièrekansen te vergroten. Precies de helft van de ondervraagden (50%) geeft aan via social media vacatures door te sturen aan vrienden. 44% zoekt zo een ingang bij interessante bedrijven. Tevens vindt 44% het prima dat via social media met hen contact wordt gezocht. 37% informeert vrienden via social media over de eigen carrière-ervaring, prestaties of interesses.

Zakelijk netwerken op Facebook
Het scheiden van privé- en zakelijke onlinenetwerken wordt van steeds groter belang. Daarom heeft Monsterboard BeKnown gelanceerd. Met BeKnown kunnen gebruikers op Facebook een professioneel netwerk opbouwen, waarbij ze vrienden gescheiden houden van zakelijke contacten.

"Wij zien dat social media steeds vaker worden ingezet bij de zoektocht naar de ideale baan. Ook op het werk neemt het gebruik van social media toe. Met alle gevolgen van dien", aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. "Opvallend is dat juist Nederlanders zich het minst druk maken om de verstrengeling tussen werk en privé. Ons land loopt voorop op het gebied van social media en de kans is groot dat werknemers steeds vaker problemen krijgen omdat ze werk en privé niet goed kunnen scheiden. Hoewel je gebruik moet maken van je privécontacten is het verstandig die twee werelden online gescheiden te houden. Met BeKnown zetten we banen en werkzoekenden op jouw voorwaarden op Facebook, waarmee het makkelijker wordt dan ooit om je privéleven voor jezelf te houden. Je kunt miljoenen mensen vinden op Facebook, met wie je op een nieuwe manier contact kunt leggen om je te helpen bij je volgende carrièrestap."

*


Noot voor redacties


Monsterboard

Over het onderzo ek
Het onderzoek is uitgevoerd door KRC Research in juni 2011. In totaal hebben 401 7 volwassenen vanaf 18 jaar deelgenomen. Het gaat hier om zowel werkzoekenden al s mensen met een baan. Het onderzoek is uitgevoerd in Groot-Brittannië, Frankrij k, Duitsland en Nederland. De respondenten zijn gelijkmatig verdeeld over de vi er landen.

Over Monsterboard.nl
Monsterboard.nl is gestart op 13 januari 1998 en gevestigd in Amsterdam. Bij Mon sterboard.nl werken ongeveer 120 medewerkers. Op Monsterboard.nl staan circa 23. 000 vacatures. Per maand kent de site meer dan 2 miljoen bezoeken (november 2010 ). Monsterboard.nl is onderdeel van Monster(R), marktleider op het gebied van on line-recruitment. Met behulp van geavanceerde technologie en optimale dienstverl ening hebben bedrijven maximale controle over hun recruitmentproces. Monster is de initiatiefnemer van BeKnown, een professionele netwerkapplicatie om Facebook- gebruikers de mogelijkheid te bieden een professioneel netwerk op te bouwen op ' s werelds populairste en grootste sociale platform. Klik voor meer informatie ov er de producten en dienstverlening van Monsterboard.nl.

Over Monster Worldwide
Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW), het moederbedrijf van Monster(R), dat al me er dan een decennium marktleider is op het gebied van online-recruitment, heeft als streven mensen te inspireren om hun leven te verbeteren. Monster is in 1994 opgericht in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor staat in Massachusetts. Monst er is gevestigd in 50 landen over de gehele wereld. Monster staat bekend om het samenbrengen van gekwalificeerde kandidaten uit alle delen van de arbeidsmarkt m et gerenommeerde bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren. Door lokaal aanwe zig te zijn in belangrijke markten in Noord-Amerika, Europa en Azië kan Monster wereldwijd werkgevers in contact brengen met werkzoekenden van hoge kwaliteit en persoonlijk carrière-advies bieden. Via websites en online-diensten biedt Monst er adverteerders brede, welomschreven doelgroepen. Monster Worldwide maakt deel uit van de S&P 500-index. Meer informatie over de producten en diensten van Mons ter is te vinden op: www.monster.com. Klik voor meer informatie over Monster Wor ldwide.

Wilt u geen Monsterboard.nl persberichten meer van ons ontvangen? Reply dan op d eze mail.

Contactinformatie (

Razende Robot Reporter