Beleggers vragen om inzicht in "data equity"
Persbericht van PR Newswire
ROTTERDAM, Nederland, August 16, 2011 /PRNewswire/ --
Ondernemingen worstelen al jaren met de manier waarop ze de waarde van
patenten, merknamen, human capital en andere immateriële zaken
inzichtelijk kunnen maken voor beleggers. Daar komt een nieuwe
verslaggevingsuitdaging bij: het verschaffen van inzicht in de waarde
van de data waarover ondernemingen beschikken - ook wel "data equity"
genaamd. Dit blijkt uit onderzoek van Rotterdam School of Management,
Erasmus University in samenwerking met PwC onder 250 analisten en
beleggers. Zes op de tien beleggers vinden dat zij een beter begrip
moeten krijgen van de (strategische) waarde van de data van
ondernemingen. Eenzelfde percentage vindt dat ondernemingen hiervoor
nieuwe manieren van rapporteren moeten ontwikkelen.
Waar data vroeger een randvoorwaarde waren, bepaalt het vermogen om uit
enorme hoeveelheden beschikbare data slimme strategieën te distilleren
nu het concurrentievoordeel van ondernemingen. Ongeveer 40 procent van
de beleggers verwacht dat het combineren en analyseren van
transactiedata, social networks, video en allerhande data uit
ingebouwde chips en sensoren, een golf van productiviteitsgroei zal
veroorzaken. Een bijna even groot deel (36%) denkt zelfs dat het
vermogen van ondernemingen om 'big data' in hun voordeel te gebruiken,
zal bepalen of zij op lange termijn overleven. Meer details over dit
onderzoek vindt u hier
[http://www.rsm.nl/portal/page/portal/home/content_pages/news/RSM
News/2011 -8/RSM Global Analyst2.pdf ] .
Nieuwe manier van rapporteren
Zes op de tien beleggers vinden dat zij de waarde van de data van
ondernemingen beter zouden moeten kunnen begrijpen. Hoe ondernemingen
dit inzichtelijk kunnen maken is echter nog de vraag. Van de
professionele beleggers en analisten zegt 60 procent dat ondernemingen
nieuwe manieren moeten ontwikkelen om over de waarde van hun data te
rapporteren. De realiteit is echter dat ondernemingen hier nog
nauwelijks over nagedacht hebben.
De oplossingen voor het voor beleggers inzichtelijk maken van de waarde
van data liggen niet voor het oprapen. Het is vergelijkbaar met het
rapporteren over de waarde van R&D of over merkwaarde, ook daar
worstelen ondernemingen al jaren mee. Professor Erik Roelofsen, de
leider van het onderzoek: "Dit soort ontwikkelingen onderstreepen het
belang van innovatie in de verslaggeving van ondernemingen. De
traditionele manier van verslaggeving is allang niet meer toereikend om
inzicht te geven in de waardebepalende factoren van een onderneming. We
moeten veel meer naar maatwerkverslaggeving met gestructureerde
financiële en niet-financiële informatie, toegespitst op de strategie
van de onderneming." Ook Henk Volberda, hoogleraar Strategisch
Management aan RSM, stelt dat naast harde financiële data steeds meer
zachte niet-financiële informatie voor beleggers van belang is om vast
te kunnen stellen of de onderneming in staat is haar gekozen strategie
uit te voeren. Deze directe zachte niet-financiele data zijn vaak een
early-warning voor de meer indirecte harde financiële data.
Big data
Zoals gezegd beschikken de meeste ondernemingen over een steeds grotere
hoeveelheid data. De uitdaging ligt in het zo slim mogelijk benutten
van deze berg aan "big data". Recent onderzoek toont aan dat de
detailhandel een margegroei van 60 procent zou kunnen realiseren door
beschikbare data optimaal te gebruiken. Veel winkelketens gebruiken nu
al transactiedata en data van klantenkaarten om het consumentengedrag
in kaart te brengen. In de toekomst kan dit worden gecombineerd met
video van het winkelgedrag op de winkelvloer, de activiteit van
klantkaarthouders op het internet, gecombineerd met andere data over
bijvoorbeeld het weer, het nieuws en het sentiment onder klantgroepen.
Schaars talent
Data- en analysecapaciteiten worden door deze ontwikkelingen steeds
meer een belangrijke productiefactor naast arbeid en kapitaal in plaats
van alleen een randvoorwaarde. Experts verwachten dan ook dat de
komende vijf jaar een tekort zal ontstaan aan 'data scientists'. Een
omschrijving voor de medewerker die niet alleen statistisch en
softwarematig onderlegd is, maar de uitkomsten ook op een begrijpelijke
manier weet te vertalen naar de bedrijfsvoering.
Over dit onderzoek
De RSM Global Analyst and Investor Survey is een onderzoek dat ieder
kwartaal wereldwijd onder sell-side en buy-side analisten en portfolio
managers wordt gehouden. Het doel van dit onderzoek is om meningen en
verwachtingen te verzamelen over wereldwijde economische
ontwikkelingen, economische indicatoren en onderwerpen die een effect
kunnen hebben op de huidige en toekomstige staat van de economie. De
survey is een gezamenlijk initiatief van RSM en PwC. Het onderzoek is
opgezet door Prof. dr. Erik Roelofsen RA (Professor of International
Financial Reporting and Capital Market Communication bij RSM en
director bij PwC) en Prof.dr. Gerard Mertens (Professor of Financial
Analysis bij RSM). Dit onderzoek is gehouden tussen 1 juli en 8 juli
2011. Er hebben ca. 250 beleggers en analisten aan deelgenomen.
Rotterdam School of Management, Erasmus University wordt consequent
gerekend tot de top 10 business schools in Europa.Het bedrijf is
gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, waar de Nederlandse
kernwaarden openheid, flexibiliteit en het accepteren van diversiteit
bedrijven uit de hele wereld hebben aangetrokken. De nadruk ligt op
doorbraken in onderzoek en praktijken die relevant zijn voor bedrijven;
primair gaat de aandacht uit naar het ontwikkelen van leiders die hun
vernieuwende ideeën kunnen omzetten in een duurzame toekomst. Onze
portfolio bestaat uit een breed gamma van programma's voor Bachelor,
Master, Doctoraal en MBA programma's en opleidingen voor executives.
http://www.rsm.nl
Rotterdam School of Management, Erasmus University
CONTACT: Voor nadere informatie over RSM of over dit persbericht kunt
ucontact opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations
Managervoor RSM, op +31-10-408-2877 of per e-mail op mschouten@rsm.nl.