Vodafone introduceert duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons

Persbericht van Vodafone Libertel NV

Amsterdam, 16 augustus 2011 - Vodafone Nederland gaat als eerste provider in Nederland mobiele telefoons voorzien van een duurzaamheidslabel. Deze zogeheten eco-score laat zien welke impact een mobiele telefoon heeft op het milieu en de maatschappij. Uit eerder onderzoek van de Europese Unie blijkt dat 45 procent van de Nederlanders vindt dat milieulabels een belangrijke rol spelen bij hun aankopen. Eind 2011 zijn alle mobiele telefoons in Vodafone-winkels voorzien van een eco-score.

"Op het prijskaartje van een mobiele telefoon komen nu ook de milieukosten te staan. We willen klanten daarmee een extra keuzemogelijkheid bieden en bewuster maken van de milieu-impact van mobiele telefoons", aldus Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone. "Ik ben benieuwd wat klanten doen als twee vergelijkbare toestellen een verschillende eco-score tonen. Wij zien dat een groeiende groep consumenten daar steeds meer oog voor heeft. Maar het is uiteindelijk de klant zelf die aan de knoppen zit".

De eco-score wordt vastgesteld op basis van 162 eigenschappen. Hieronder vallen bijvoorbeeld het verminderen van de CO2-uitstoot, de besparing op watergebruik en hoe grondstoffen worden gewonnen. Daarnaast kijken we naar het duurzaamheidsbeleid van de fabrikant waaronder hoe een telefoonfabrikant omgaat met sociale componenten zoals anticorruptiebeleid en arbeidsomstandigheden. In de winkel is deze methodiek in een eco-score uitgedrukt oplopend van een tot en met vijf, waarbij het cijfer vijf aangeeft dat een telefoon zeer goed scoort op duurzaamheid.

Milieulabel heeft effect op helft Nederlanders
Uit eerder onderzoek van de Europese Unie blijkt dat 45 procent van de Nederlanders vindt dat milieulabels een belangrijke rol spelen bij hun aankopen. Ruim de helft van de Nederlanders vindt zelfs dat een etiket waarop de CO2-footprint van een product staat vermeld, in de toekomst verplicht moet worden.

'De introductie van een eco-score is een belangrijke stap in maatschappelijk verantwoord ondernemen in de telecomindustrie. Doordat de mobiele telefoon een alledaags en vooral heel persoonlijk item is geworden, maken we duurzaamheid heel tastbaar. De consument wordt hierdoor direct aangesproken op zijn eigen verantwoordelijkheid", zegt Martin de Jong, duurzaamheidsmanager bij Vodafone Nederland.

Over de Eco-score
De eco-score is gebaseerd op de levenscyclus van een mobiele telefoon. Het ontwikkelen van de methode is uitgevoerd door twee internationale onderzoeksbureaus (Bureau Veritas en SKM Enviros). In Nederland zal een controle van de ontwikkelde methode door een gerenommeerde accountants- en advies organisatie plaatsvinden.

Een afbeelding van de eco-score is in hoge resolutie te downloaden via: http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/mediatheek/beeldmateriaal?tid=189

Meer informatie over de eco-score is te vinden via: www.vodafone.nl/eco-score

Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van Vodafone is te vinden via: http://over.vodafone.nl/duurzaam/visie/rapportages

Over Vodafone Libertel B.V.
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft ruim 5,1 miljoen klanten per 30 juni 2011. De hoofdkantoren zijn gevestigd in Maastricht en Amsterdam. Daarnaast is er een kantoor in Eindhoven. Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafone Group, in omzet een van 's werelds meest vooraanstaande mobiele communicatie bedrijven met circa 382 miljoen klanten. Vodafone heeft momenteel deelnemingen in aandelenkapitalen in meer dan 30 landen verspreid over vijf continenten en meer dan 40 partnernetwerken wereldwijd. Voor meer informatie, ga naar www.vodafone.nl en www.vodafone.com.

Links:
http://www.vodafone.nl/eco-score



Razende Robot Reporter