wassende weg stiller en schoner
16 augustus 2011 | Gemeentewerken | persbericht
De eerste metingen naar het effect van de Wassende Weg geven aan dat
het verkeerslawaai met 4 decibel verminderd is.
Voor luchtkwaliteit heeft Gemeentewerken een verbetering van 20%
gemeten, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Ook de slijtvastheid
van het wegdek is goed.
Proef
Gemeentewerken heeft als proef aan de Westzeedijk in Rotterdam over een
lengte van 100 meter een wegdek aangelegd dat bestaat uit een speciaal
soort zeer open asfalt beton (zoab). Het asfalt is voor de Wassende Weg
ontworpen. Hierbij is de juiste balans gezocht tussen enerzijds
waterdoorlatendheid en anderzijds een goede levensduur.
Dit asfalt vangt schadelijke en vervuilende fijnstofdeeltjes op.
Fijnstof is onder andere afkomstig uit de uitlaatgassen van het
verkeer. Het fijnstof wordt op de Wassende Weg met opgeslagen
regenwater `gewassen' en daarna afgevoerd naar het riool. Vanuit het
riool gaat het water naar een waterzuiveringsinstallatie. Het water
wordt gezuiverd en daarna hergebruikt. In het asfalt van de weg is oud
dakbitumen verwerkt. Dit hergebruik vermindert afvalstromen. De
Wassende Weg is ontwikkeld in samenwerking met verschillende bedrijven,
waaronder aannemer Van Gelder.
Resultaat metingen
De pilot met de Wassende Weg is in 2009 van start gegaan. In het najaar
van 2009 en het voorjaar en najaar van 2010 zijn metingen gedaan om de
effectiviteit van de weg te onderzoeken. Het streven van de proef was
om de hoeveelheid fijnstof met minimaal 8% omlaag te brengen en de
hoeveelheid verkeerslawaai met 3 decibel te verlagen. Voor geluid is
dat ruimschoots gelukt. Door de open structuur van het asfalt is er
minder verkeerslawaai. Tijdens de metingen is een vermindering van ruim
4 dB vastgesteld
Ook het resultaat voor fijnstof is goed, maar het bleek echter niet
mogelijk om het effect van de Wassende Weg uit andere mogelijke
invloedsfactoren te isoleren. De resultaten zijn dus bemoedigend.
De Wassende Weg kan nog verder verbeterd worden. Gemeentewerken wil
daarom de proef met de Wassende Weg uitbreiden.
Vervolg
Op dit moment onderzoekt het Ingenieursbureau van Gemeentewerken of er
een doorontwikkelde versie van de Wassende Weg kan worden aangelegd in
Stadshavens of op de Maasboulevard. Bij deze uitgebreide versie van de
Wassende Weg wordt gebruik gemaakt van een groter wegoppervlak,
ledverlichting, energieopwekking uit het asfalt en grotere bassins om
het regenwater in op te vangen. De weg kan zorgen voor minder
hittestress door warmte uit de weg te halen en deze op te slaan.
Het Ingenieursbureau onderzoekt daarnaast hoe het onderhoud kan worden
vereenvoudigd.
Samenhang tussen NOx en fijnstof
Tijdens de meetsessies is gebleken dat behalve schadelijke gassen (NOx)
door het verkeer ook veel ultrafijne deeltjes wordt uitgestoten. Er
wordt in Europa steeds meer aandacht gevraagd voor deze kleine
deeltjes, omdat deze deeltjes erg schadelijk zijn voor de gezondheid.
De emissie van Nox en ultrafijne deeltjes bleek heel sterk aan elkaar
gekoppeld: pieken in de NOx, leverde ook pieken voor ultrafijne
deeltjes op.
Duurzame wereldhavenstad
Rotterdam werkt aan een groene, schone, gezonde en economisch sterke
stad. Samen met Rotterdammers, bedrijfsleven, kennisinstellingen maken
wij van Rotterdam de duurzaamste wereldhavenstad. De Wassende Weg
draagt bij aan de Rotterdamse klimaatdoelstellingen.
Aanvullende informatie
Gemeente Rotterdam