Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB11-052 16 augustus 2011 9.30 uur

Detailhandel: hogere prijzen, minder verkopen
· · Omzet winkels in voedings- en genotmiddelen hoger Non-foodwinkels behalen minder omzet

In het tweede kwartaal van 2011 realiseerde de detailhandel 1,4 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is volledig toe te schrijven aan een prijsstijging van 2,6 procent. Het volume kromp met 1,2 procent. In de drie voorgaande kwartalen was het volume nog vrijwel even groot als een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in het tweede kwartaal ruim 2 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat is te danken aan een prijsstijging van ruim 2 procent. De verkopen namen niet toe. De supermarkten hadden een omzetgroei van bijna 3 procent, terwijl de speciaalzaken 1 procent minder omzetten. De non-foodwinkels behaalden minder omzet dan een jaar eerder. Hogere prijzen compenseerden de volumedaling slechts gedeeltelijk. Vergeleken met vorig jaar kampten de textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en winkels in consumentenelektronica met omzetverlies. De omzet van de drogisterijen en winkels in huishoudelijke artikelen was juist hoger. In het tweede kwartaal liep de omzetgroei van de tankstations en postorderen internetverkopers wat terug in vergelijking met die in het eerste kwartaal. De omzet van de detailhandel was in juni gelijk aan die van juni 2010. Alleen de supermarkten, tankstations en doe-het-zelfwinkels behaalden meer omzet. Omzetontwikkeling in de detailhandel1)2) %-mutatie t.o.v. hetzelfde kw artaal een jaar eerder 6 4

www.cbs.nl

2 0 -2 -4 -6
1 2 2007 3 4 1 2 3 4 1 2 2009 3 4 1 2 201 0 3 4 1 201 1 2 2008

W aarde

P rijs

1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken.

Bron: CBS
CBS Persbericht PB11-052 pagina 1 van 4



Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2010 een omzetaandeel van 36 procent), nonfoodwinkels (51 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (9 procent). Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de omzetontwikkelingen moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Ten opzichte van juni 2010 kent juni 2011 een donderdag meer en een dinsdag minder. Verder verschilde de samenstelling van de feestdagen van die in juni 2010. Zo vielen Hemelvaart en Pinksteren dit jaar in juni en in 2010 in mei. Het effect van de andere samenstelling van de feestdagen is niet berekend. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Wijzigingen Ten opzichte van het persbericht van 14 juli 2011 (PB11-047) zijn er cijfers over mei en het eerste kwartaal 2011 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB11-052

pagina 2 van 4



Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2) 2011* 2e kwar- 1e kwar- juni taal taal mei 2010 jaar

%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder

Detailhandel, totaal 1) Omzet Prijs Volume Voedings- en genotmiddelenwinkels Omzet Prijs Volume Supermarkten Omzet Prijs Volume Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen Omzet Non-foodwinkels Omzet Prijs Volume Omzet in: Drogisterijen Bovenkledingwinkels Textielsupermarkten Winkels in woninginrichtingartikelen 3) Winkels in consumentenelektronica Doe-het-zelfwinkels 5) Winkels in huishoudelijke artikelen Postorderbedrijven, internetwinkels Omzet Tankstations Omzet 6,5 10,7
#

1,4 2,6 -1,2

2,0

#

0,0 2,6 -2,5

0,7 2,7 -1,9
#

0,3 1,4 -1,1

2,1 -0,1
#

2,3 2,4 -0,1

1,2 1,3 0,0
#

2,7 2,8 -0,1


-0,5

#

1,1 0,4 0,7

2,6 -3,0
#

2,8 2,5 0,3

1,7 1,2 0,5

3,5 2,8 0,7


-0,5

#

1,8 0,2 1,6

2,6 -3,0
#


-0,9


-2,1

#


-3,1


-0,8

#


-3,8


-0,5 0,9 -1,4

0,1

#


-2,7 1,0 -3,6


-0,4

#


-1,5 0,0 -1,5

0,4 -0,3
#

1,0 -1,4
#

3,2 -0,2 -5,4 -3,1 -3,0 0,1 1,4
4)


-0,8 -0,3 -5,0 -2,1 -0,5 2,7
# # #


-0,6 -4,6 -15,2 -1,2 -3,8 1,0 -3,4

5,6 -1,6 5,4

# # # # # # #

0,6 -0,4 0,8 -4,3 0,3 -4,1 3,0


-4,5 -1,7 -2,3

3,2

1,2

2,9

7,7


-1,3

8,2

14,6

4,3

8,3

#

4,4

1) Exclusief apotheken. 2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. # ) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. *) Voorlopige cijfers.

CBS Persbericht PB11-052

pagina 3 van 4



Bron: CBS

CBS Persbericht PB11-052

pagina 4 van 4






---- --