Gemeente Alkmaar

BESLUITENLIJST van de vergadering van burgemeester en wethouders van 16 augustus 2011 Aanwezig: P.M. Bruinooge, voorzitter drs. V.H. Kloos J.P. Nagengast MBA mw. M. Hamberg drs. M.L. Hagen mw. A.J.A. van de Ven dr. J.C.M. Cox, secretaris Afwezig: mr. P. de Baat MPM 1. Opening De besluitenlijst van de vergadering van 11 + 12 juli 2011 wordt vastgesteld. Besluiten Uitvoeringskader Evenementen 2011 met bijbehorende bijlagen Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Alkmaar heeft als consistente beleidslijn een "bruisende stad" te willen zijn; dit is nog eens bevestigd in het kader dat door de raadscommissie is meegegeven en eveneens in het recente coalitieakkoord "Een nieuwe lente, een nieuw geluid". De inspraak met voornoemde belanghebbenden heeft plaatsgevonden in vier bijeenkomsten op 11, 12 en 19 april 2011. Het nieuwe uitvoeringskader is daarmee gereed voor bestuurlijke besluitvorming, nadat het advies van de raadscommissie Bestuur en Middelen, over de gewijzigde beleidsregel o.g.v. artikel 35 van de Drank- en Horecawet (OA-35) en het definitieve "Uitvoeringskader Evenementen 2011"met de bijbehorende bijlagen is gehoord.

2.

11.2214 Bruinooge


1

Besluit: 1. In te stemmen met de definitieve wijziging van de beleidsregel o.g.v. artikel 35 van de Drank- en Horecawet (OA-35). 2. In te stemmen met het definitieve "Uitvoeringskader Evenementen 2011" met de bijbehorende bijlagen en voorstellen voor eindtijden, rustweekenden, categorie indeling en handhavingprotocol. 3. De definitieve wijziging van de beleidsregel o.g.v. artikel 35 van de Drank- en Horecawet (OA-35) en het "Uitvoeringskader Evenementen 2011" met de bijbehorende bijlagen voor advies voor te leggen aan de raadscommissie bestuur en middelen. 4. Gehoord hebbende het advies van de raadscommissie Bestuur en Middelen en na eventuele daaruit voortvloeiende wijzigingen te hebben verwerkt, te besluiten tot vaststelling van de beleidsregel o.g.v. artikel 35 van de Drank- en Horecawet (OA-35) en het definitieve "Uitvoeringskader Evenementen 2011" met de bijbehorende bijlagen. 5. Een jaar na concrete invoering van het uitvoeringskader in 2012 een evaluatie te doen uitvoeren naar de uitwerking van deze beleidsregel in de praktijk. 11.2366 De Baat Sanctiebeleid Hoofdstuk 10d CAR/LAR Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Na ontslag gevolgd door werkloosheid heeft de gewezen medewerker in principe aanspraak op een uitkering op grond van de Werkloosheidswet (WW). Bij een ontslag wegens reorganisatie of bij een ontslag vanwege ongeschiktheid voor de functie, anders dan wegens ziekte of gebreken, is er naast de WW-uitkering ook aanspraak op een bovenwettelijke uitkering (aanvullend en/of nawettelijk). In de fase voorafgaand aan het ontslag (de re-integratiefase) heeft de medewerker behalve recht op begeleiding naar ander werk ook verplichtingen. Indien de medewerker zich niet houdt aan deze verplichtingen kan een sanctie ("maatregel") worden opgelegd. Op grond van onze rechtspositie de CAR/LAR (hoofdstuk 10d) is het college verplicht sanctiebeleid vast te stellen. Tot heden is dat nog niet gebeurd. Besluit: Onder voorbehoud van instemming van het Georganiseerd Overleg: 1. Voor de reïntegratiefase vast te stellen de Regeling maatregelenbeleid reïntegratiefase behorende bij hoofdstuk 10 d CAR/LAR, alsmede de daarbij gevoegde matrix (bijlage). 2. Voor de fase van de nawettelijke uitkering het Maatregelenbesluit socialezekerheidswetten (AMvB) en de latere wijzigingen daarin dan wel opvolgende maatregelenbesluiten van toepassing te verklaren. Het tijdens de reïntegratiefase opleggen van een maatregel van de eerste tot 3. en met de derde categorie te mandateren aan de sector/bedrijfshoofden. Het voorgenomen besluit voor overeenstemming voor te leggen aan het 4. Georganiseerd Overleg en ter kennisname aan de Ondernemingsraad te sturen.


2

11.2386 Kloos

Toestaan 2-onder-1 kap en 3-onder-1-kap Boekelermeer Samenvatting / bestuurlijke presentatie: In het huidige bestemmingsplan is een vrijstellingsmogelijkheid opgenomen voor het vestigen van 2-onder-1-kap op kavels van minimaal 5.000 m2. Er wordt gesignaleerd dat er vragen vanuit ondernemers komen om samen met 1 of 2 andere ondernemers gezamenlijk huisvesting te realiseren ook op kavels van kleiner dan 5.000 m2. Het past binnen het grootschalige karakter van de Boekelermeer als dit beperkt blijft tot 2 a 3 ondernemers per gebouw waarbij de kavel minimaal 5.000 m2 is en de kleinste unit 500 m2, met uitzondering van de ecozone en de ringsloot waar andere minimale maten gelden (respectievelijk 2000m2 en 3000 m2). Besluit: 1. Tot het toestaan van bedrijven die zich met een of twee andere bedrijven onder-één-kap willen huisvesten (dus 2-onder-1-kap of 3-onder-1-kap) en waarvan de gebruikers bekend zijn. 2. Voor bedrijven onder-één-kap alleen de kavels van minimaal 5.000 m2 beschikbaar te stellen voor het rompgebied, waarbij de kleinste bedrijfsunit minimaal 500 m2 moet zijn, dit te verwerken in het bestemmingsplan en indien noodzakelijk in de koopovereenkomst. 3. In de ecozone een minimum kavelmaat van 2.000 m2 te hanteren, waarbij de kleinste bedrijfsunit minimaal 500 m2 moet zijn, dit te verwerken in het bestemmingsplan en indien noodzakelijk in de koopovereenkomst. 4. In de ringslootzone minimum kavelmaat van 3.000 m2 hanteren,waarbij de kleinste bedrijfsunit minimaal 500 m2 moet zijn, dit te verwerken in het bestemmingsplan en indien noodzakelijk in de koopovereenkomst. 5. Vooruitlopend op het bestemmingsplan, indien er een concrete aanvraag is voor de vestiging van 2-onder-1-kap of 3-onder-1-kap, dit middels een projectbesluit mogelijk te maken.

11.2354 Kloos

Opdrachtbrief 2011 Ontwikkelingsbedrijf Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland noord (ONHN) is opgericht door de provincie Noord-Holland, 24 gemeenten en de Kamer van Koophandel. Dat zijn ook de aandeelhouders. De gekozen DAEB-constructie voor aansturing blijkt juridisch niet meer te voldoen. Afgesproken is dat in 2011 wordt gewerkt aan aanpassing van de juridische 'omgangsvormen'. Een onderdeel daarvan is werken met (regionale) opdrachtbrieven. Dit is de eerste opdrachtbrief. Deze brief is in het PORA EZ&Toerisme van 23 juni 2011 goedgekeurd.


3

Besluit: 1. Voor het jaar 2011 aan te wijzen als Diensten van Algemeen Economische Belang in de zin van artikel 86 lid 2 van het Europees Verdrag het in het kader van versterking van de economische positie van de Regio Alkmaar verrichten van activiteiten op het gebied van versterking van de economie, bevordering van de kenniseconomie en facilitering van projecten op het gebied van recreatie en toerisme. 2. Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland noord aan te wijzen als uitvoerder van en opdracht te verlenen tot het verrichten van deze activiteiten. 3. In te stemmen met bijgaande brief aan Het Ontwikkelingsbedrijf NoordHolland noord. Burgemeester: 4. Wethouder V. Kloos als voorzitter van het PORA EZ & Toerisme te machtigen de brief te ondertekenen namens de gemeente Alkmaar. 11.2380 Kloos Ondernemingsfonds: subsidiebeschikking 2011 en afrekening 2010 Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Nu de aanslagen reclamebelasting zijn verzonden en de juridische adviezen, die zijn ingewonnen naar aanleiding van jurisprudentie over ondernemingsfonds Hoorn, binnen zijn, kan de subsidiebeschikking voor het Ondernemingsfonds aan Stichting OndernemingsFonds Alkmaar (SOFA) worden afgegeven. Besluit: 1. Afrekening 2010 a. 52.366,-- terug te vorderen uit de reclameopbrengsten van 2010 in het kader van de voorlopige eindafrekening 2010; b. bijgaande brief inzake voorlopige afrekening 2010 te verzenden. 2. Beschikking 2011 a. 349.306,-- subsidie in 2011 aan het Ondernemingsfonds ter beschikking te stellen; b. per direct 75% van de subsidie minus de terugvordering uit 2010 is 209.613,50 uit te keren; c. in te stemmen met bijgaande beschikking en deze aan SOFA te zenden. 11.2440 Nagengast Raadsvragen PvdA inzake fietspad Bergerweg Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Het lid van de raad, de heer Jansen, heeft ons bij brief van 02-07-2011vragen gesteld inzake het fietspad langs de Bergerweg tussen de Jan Ligthartstraat en de Groeneweg. Besluit: In te stemmen met bijgaande beantwoording.


4

11.2311 Nagengast

Project Zeswielentracé (realisering gekoppeld aan ontwikkelingen Overstad) Samenvatting / bestuurlijke presentatie: In het coalitieakkoord 2011-2014 staat in hoofdstuk 2 over het project Zeswielen het volgende geschreven: "De realisatie van het Zeswielentracé wordt gekoppeld aan het tempo van de ontwikkeling van Overstad". Op grond van een aantal overwegingen wordt voorgesteld vanaf heden de lopende voorbereidingen om te komen tot aanleg zo veel mogelijk af te bouwen naar de fase van consolidatie, en nieuwe initiatieven vooralsnog niet op te starten. Het gaat bij de lopende processen vooral om het afronden en in procedure brengen van het al gedeeltelijk gereed zijnde ontwerp bestemmingsplan. Deze afronding wordt voorgesteld om vertraging van ongeveer een jaar op het moment van het eventueel herstarten van de voorbereidingen op voorhand te voorkomen. Eventuele herstart van nieuwe initiatieven zal na besluitvorming in het college worden verbonden aan de ontwikkeling van het project Overstad. De inhoud van deze nota is besproken met de Stuurgroep Zeswielen. Zij kunnen zich vinden in de hierna geformuleerde te nemen beslissing. Gelet op het lopende participatietraject alsmede de contacten met externe partners, wordt voorgesteld betrokkenen eerst te informeren voordat het grote publiek via de pers verneemt wat er precies. Besluit: 1. De realisatie van het Zeswielentracé te koppelen aan het tempo van Overstad. 2. Bij de actualisering van de bestemmingsplannen mogelijk te maken dat de Zeswielen in procedure wordt gebracht. 3. Daarmee vervalt Zeswielen vooralsnog als groot project.

11.1945 Hamberg

Integrale schuldhulpverlening gemeente Alkmaar: `(Met) schuldenaar aan zet!' Samenvatting / bestuurlijke presentatie: We staan voor zwaar weer op het gebied van schuldhulpverlening. De vraag naar schuldhulpverlening stijgt en wordt complexer van aard, waarbij ook de kenmerken van de doelgroep verschuiven. Dit terwijl de incidentele rijksgelden vanaf 2012 wegvallen. Gaan we terug naar de tijd van de lange wachtlijsten of maken we juist een verbeterslag wat betreft de effectiviteit van de uitvoering van de schuldhulpverlening, zodat het slagingspercentage hoger wordt? Dit soort vragen noodzaken ons als gemeente een heldere visie op de lokale, integrale schuldhulpverlening te formuleren. Hiermee anticiperen we op de op hande zijnde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Om deze koers uit te kunnen voeren wordt in dit voorstel een beroep gedaan op extra middelen.


5

Besluit: 1. Tijdens de behandeling van de nota Integrale schuldhulpverlening gemeente Alkmaar: `(Met) schuldenaar aan zet!' d.d. 28 juni 2011 in de collegevergadering is een aantal vragen gesteld. Het college neemt kennis van de beantwoording van deze vragen en stemt hiermee in. 2. Vanwege het toenemende beroep op schuldhulpverlening, het belang van het terugdringen van de wachtlijsten en het wegvallen van incidentele rijksmiddelen vanaf 2012, de gemeenteraad voor te stellen in te stemmen met de in de nota `(Met) schuldenaar aan zet!' opgenomen richting voor de integrale schuldhulpverlening gemeente Alkmaar. 3. De gemeenteraad voor te stellen de financiële gevolgen van deze koers ( 200.000,-- in 2012), op te nemen in de begroting 2012. 4. Voor 2013 en verder volgt nadere specificatie met uitwerkingsvoorstel beleidsregels. 11.2445 Hamberg Jaarrekening 2010 en de ontwerpbegroting 2012 van de stichting Ronduit Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Op 10 december 2009, bijlage nr 156 heeft de gemeenteraad ingestemd met de verzelfstandiging van het openbaar primair onderwijs per 1 januari 2010. Per 1 januari 2010 is het bevoegd gezag van het openbaar primair onderwijs overgedragen aan de Stichting Ronduit. Conform artikel 22 van de statuten dient de stichting jaarlijks voor 1 augustus een ontwerp van de begroting met toelichting voor het komende jaar van de baten en de lasten van de activiteiten en voor 1 juni een ontwerp van de rekening over het afgelopen jaar ter goedkeuring aan de gemeenteraad aan te bieden. Van de stichting Ronduit is de jaarrekening 2010 en de ontwerpbegroting 2012 ter goedkeuring ontvangen. Besluit: De jaarrekening 2010 en de ontwerpbegroting 2012 van de stichting Ronduit ter goedkeuring aan te bieden aan de gemeenteraad. 11.2353 Hamberg Vragen onderwijsprogramma's 2012 ikv convenant VSV Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Het convenant voorkomen voortijdig schoolverlaten (dd 19-05-2008) loopt dit schooljaar af. Het Ministerie van OC&W heeft een verlenging met één jaar van het convenant en de bijbehorende programmamiddelen mogelijk gemaakt. Voor onze regio gaat het om 622.581,- euro aan programmamiddelen voor 2012. Voor de programmamiddelen is een aanvraag bestaande uit 4 programma's opgesteld, die voor 15 september bij DUO moet zijn ingediend. Trekker van de aanvraag is de contactschool voor de regio, het Horizon College. De gemeente Alkmaar is contactgemeente voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) en dient vanuit deze rol in te stemmen met de aanvraag.


6

Besluit: 1. In te stemmen met de aanvraag subsidie onderwijsprogramma's 2012 Noord Kennemerland. Burgemeester: 2. Wethouder mw. M. Hamberg te machtigen de brief inzake het besluit tot instemming namens het college te ondertekenen. 11.2427 Hamberg Tijdelijke impuls CJG-coördinatie/kwartiermaker jeugdzorg Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Gemeenten worden als enige overheid verantwoordelijk voor de uitvoering van de gehele zorg voor kinderen, jongeren en hun opvoeders. Alle taken gaan naar de gemeente, de provincie verliest haar taak op dit terrein. Als eerste zullen in 2013 de nieuwe gevallen jeugd met een licht-verstandelijke beperking overgeheveld worden naar de gemeente. In 2015 is alle hulp op vrijwillige basis overgeheveld, waarna in 2016 en 2017 de hulp in gedwongen en justitieel kader zullen volgen. Dit biedt kansen voor de gemeente om zorg voor jeugd efficiënter en effectiever te organiseren. In het regeerakkoord was reeds vastgelegd dat de wettelijk verplichte gemeentelijke Centra voor Jeugd en Gezin (CJG's) gaan fungeren als frontoffice voor de jeugdzorg en ­hulpverlening. Om het CJG als hierboven beschreven te laten functioneren is het nodig vanuit de gemeente extra in te zetten op de organisatie en de (bestuurlijke) aansturing. Het CJG is een netwerkorganisatie waarin kernpartners en ketenpartners samenwerken. Tijdelijk is extra coördinerende inzet vanuit de gemeente noodzakelijk om de gewenste vernieuwingsslag door te zetten en om klaar te zijn voor de decentralisatie van de jeugdzorg. In de uitwerking coalitieakkoord jaarschijf 2011 is een bedrag van 60.000 opgenomen voor het onderwerp jeugdzorg naar de gemeenten. Voorgesteld wordt dit bedrag in 2011 in te zetten voor een tijdelijke impuls CJG-coördinatie annex kwartiermaker jeugdzorg. Besluit: 1. Akkoord te gaan met het inzetten van het beschikbare budget Jeugdzorg naar gemeente van 60.000,- voor een tijdelijke impuls CJG- coördinatie zoals dat is opgenomen in de uitwerking van het coalitie-akkoord 2011-2014, jaarschijf 2. 2011 en dit te verwerken in de 2 begrotingswijziging 2011. Het sectorhoofd samenleving te machtigen de beschikkingen te ondertekenen. e

11.2429 Hamberg

Alcohol en Jeugd Samenvatting / bestuurlijke presentatie: In de uitwerking coalitieakkoord jaarschijf 2011 is een bedrag van 50.000,opgenomen voor het onderwerp Alcohol en jeugd. Besluit: 1. Akkoord te gaan met het inzetten van het beschikbare budget Alcohol en jeugd van 50.000,- zoals dat is opgenomen in de uitwerking van het coalitieakkoord 2011-2014, jaarschijf 2011 en dit te verwerken in de 2 begrotingswijziging 2011. e


7

2.

Het sectorhoofd Samenleving te machtigen de beschikkingen te ondertekenen.

11.2412 Hagen

Zienswijze Begroting Digitaal Dossier JGZ 2011 Samenvatting / bestuurlijke presentatie: De GGD Hollands Noorden heeft de projectbegroting 2011 voor het Digitaal Dossier JGZ aangeboden. Deze documenten zijn geagendeerd voor de vergadering van het Algemene Bestuur van de GGD Hollands Noorden van uiterlijk 28 november 2011. Aan de behandeling daarvan gaat een zienswijzentraject in de raden vooraf (commissie SLZ 13 september, raad Alkmaar 29 september 2011). De raad heeft het college verzocht een pre-advies op te stellen. Besluit: In te stemmen met bijgaand raadsvoorstel waarin wordt voorgesteld om in te stemmen met de projectbegroting 2011 voor het Digitaal Dossier JGZ van de GGD Hollands Noorden.

11.2286 Van de Ven

Stand van zaken Kaderstellende nota Consumentenvuurwerk Samenvatting / bestuurlijke presentatie: In de raadsvergadering van 11 juni 2009 is de Kaderstellende nota Consumentenvuurwerk vastgesteld. Gelijktijdig met de vaststelling van de Kaderstellende nota is besloten om voor de bestaande (ongewenste) verkooppunten, die in de nabijheid van woningen zijn gelegen, een schaderisicoanalyse op te laten stellen. Besluit: In te stemmen met bijgaand raadsvoorstel.

11.2306 Van de Ven

Start procedure Afwijkingenbeleid Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Het ontwerp-Afwijkingenbeleid is gereed om ter inzage te worden gelegd. Naar aanleiding van wetswijzigingen (Wabo, Wro en bijbehorende regelingen) is het nodig om het gemeentelijk ervenbeleid aan te passen. Het Afwijkingenbeleid wordt toegepast bij het verlenen van omgevingsvergunningen met afwijkingen van het bestemmingsplan (zgn. `kruimelgevallen'). Ook wordt het Afwijkingenbeleid meegenomen in de nieuw op te stellen bestemmingsplannen. Het beleid is nodig om besluiten zorgvuldig te kunnen motiveren en planvorming consequent te kunnen voorbereiden. Het ontwerp-beleid wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd, conform de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure uit de Awb en de Inspraakverordening van de gemeente Alkmaar.


8

Besluit: 1. In te stemmen met de ontwerp-beleidsnota 'Afwijking van het bestemmingsplan in overeenstemming met artikel 4 bijlage II Besluit omgevingsrecht', citeertitel: Afwijkingenbeleid. 2. De ontwerp-beleidsnota overeenkomstig afdeling 3.4 Awb en de Inspraakverordening gedurende zes weken ter visie te leggen. 3. De ontwerp-beleidsnota ter informatie aan te bieden aan de commissie SOB. 11.2448 Van de Ven Landschapsontwikkelingsplan gemeente Bergen, zienswijze Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Gemeente Bergen heeft het concept "Landschapsontwikkelingsplan Bergen" ter inzage gelegd. Dit plan is een uitwerking van de structuurvisie Landelijk Gebied Bergen van eind 2010. Voor Alkmaar als buurgemeente is het LOP om een aantal redenen van belang. Voorgesteld wordt om met bijgaande brief zienswijzen in te dienen. Besluit: Gemeente Bergen bijgaande brief met zienswijzen over het landschapsinrichtingsplan te sturen. 11.2436 Van de Ven Woningblok C1b en woningblok D1 t/m 4 in de Schelphoek te Alkmaar Samenvatting / bestuurlijke presentatie: De betreffende aanvragen zijn in strijd met het huidige bestemmingsplan Schelphoek, vanwege overschrijding maximaal toegestane bouwhoogte (blok C1b) en bouwen buiten de daarvoor bestemde bouwvlakken (geheel andere verkaveling/bestemmingen) (blok D1 t/m 4). De aanvragen passen wel in het ontwerp zijnde bestemmingsplan Schelphoek Zuid. Medewerking is mogelijk door middel van een afwijkingsprocedure ex artikel 2.12, lid 1, sub a onder 3 Wabo (vm. projectbesluit). Het ontwerpbestemmingsplan Schelphoek Zuid dient als ruimtelijke onderbouwing. Besluit: Over te gaan tot het volgen van een procedure als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid en onder a en c, van de Wabo in samenhang gelezen met artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo teneinde een omgevingsvergunning te kunnen verlenen voor het oprichten van een 72 appartementen en 27 woningen in de Schelphoek. Tegemoetkoming in planschade 2010". Thorbecke BV is ingeschakeld als onafhankelijk deskundige en is verzocht om advies uit te brengen. Thorbecke BV adviseert om het verzoek om planschade af te wijzen.


9

11.2417 Van de Ven

Afwijzen planschade reconstructie Friesebrug e.o. Probleemstelling In 2001 is vergunning verleend voor reconstructie van de Friesebrug, de Frieseweg en de Kanaaldijk e.o. Omdat die reconstructie niet paste in het geldende bestemmingsplan is met gebruik van de (toen nog bestaande-) artikel 19 WRO procedure vrijstelling verleend van het geldende bestemmingsplan voor dit project. Als onderdeel van het project is een bestaande parkeerplaats direct naast het NoordHollands kanaal vervallen. In plaats daarvan zijn 3 parkeerplaatsen aangelegd ten behoeve van de bezoekers van omliggende bedrijven. De exploitanten van die bedrijven menen schade te lijden door de verminderde parkeergelegenheid. Zij hebben een verzoek ingediend om vergoeding van deze planschade. Het verzoek om planschade is behandeld volgens de "procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2010". Thorbecke BV is ingeschakeld als onafhankelijk deskundige en is verzocht om advies uit te brengen. Thorbecke BV adviseert om het verzoek om planschade af te wijzen. Besluit: Het verzoek om schadevergoeding af te wijzen.

11.2434 Van de Ven

Ontwerpbestemmingsplan "De Hertog 5" Samenvatting / bestuurlijke presentatie: Garagebedrijf De Hertog aan De Hertog 5 te Koedijk wil vervangende nieuwbouw realiseren ter plaatse van het huidige parkeerterrein op hetzelfde perceel. Parkeren gebeurt vervolgens op de plaats van het bestaande bedrijfsgebouw. Het bouwplan is geprojecteerd buiten het bouwvlak en is daarmee in strijd met het geldende bestemmingsplan "Alkmaar Noord". Medewerking kan worden verleend na herziening van het geldende bestemmingsplan voor dit perceel. Gebruikelijk bij een dergelijke planherziening is, dat een overeenkomst voor verhaal van eventuele planschade wordt ondertekend voor de vaststelling van de bestemmingsplanherziening door de raad. De initiatiefnemer heeft daarmee ingestemd. De planprocedure kan worden gestart met de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan. Besluit: Het bestemmingsplan "De Hertog 5" in ontwerp ter inzage te leggen.


10

---- --