Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1. Starterswoningen op Rotsoord
Er komen starterswoningen in combinatie met kleinschalige bedrijfsruimte in Rotsoord op de locatie De Boo. Het college heeft besloten het concept Stedenbouwkundig Programma van Eisen vrij te geven voor inspraak. Er is gebrek aan starterswoningen in Utrecht en het beleid van de gemeente is om meer van dit type woningen te realiseren.

Jebber - een dochterbedrijf van woningbouwcorporatie Mitros en stichting Studentenhuisvesting Utrecht - is eigenaar geworden van de locatie De Boo in Rotsoord en wil op deze locatie starterswoningen ontwikkelen in combinatie met kleinschalige bedrijfsruimte en een aantal voorzieningen. Het initiatief van Jebber moest nog wel getoetst worden aan een eerder vastgestelde visie over Rotsoord uit 2006. In het onderzoek - door de gemeente Utrecht en Jebber samen uitgevoerd - is gekeken naar de ruimtelijke inpassing, verkeer en parkeren en de beoogde functies. De resultaten van het nader onderzoek zijn opgenomen in een concept Stedenbouwkundig Programma van Eisen. Het concept SPvE wordt binnenkort gedurende zes weken ter inzage gelegd. In die periode wordt ook een informatiebijeenkomst georganiseerd. Uiteindelijk zal de gemeenteraad het Stedenbouwkundig Programma van Eisen vaststellen.


2. Renovatie Galecopperbrug
De Galecopperbrug in Westraven kan gerenoveerd worden. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het bestemmingsplan Galecopperbrug, Westraven, en besloten dit plan ongewijzigd voor te leggen aan de raad ter vaststelling. Hierdoor is renovatie van de brug mogelijk geworden. Zonder renovatie zijn de betrouwbaarheid van de Galecopperbrug en de beschikbaarheid van de weg onvoldoende gewaarborgd. Het nieuwe bestemmingsplan is nodig omdat de technische (hulp) constructies die nodig zijn, niet passen binnen de geldende regeling voor de brug.


3. Meer OV-verbindingen naar Leidsche Rijn
Tussen Nieuwegein, Papendorp, Leidsche Rijn Centrum en station Maarssen komen meer openbaar-vervoerverbindingen. Dit zijn noord-zuid verbindingen, als uitbreiding op de oost-west verbindingen die nu in aanleg zijn via vrije busbanen en Randstadspoor naar Utrecht CS. Zo wordt het nieuwe werk- en woongebied Leidsche Rijn vanuit stad en regio beter bereikbaar per openbaar vervoer.

Het college van B&W heeft het startdocument vastgesteld voor de projecten die deel uitmaken van deze zogenoemde Westtangent. Doel is reistijdwinst, onder andere door de aanleg van vrije busbanen, een hogere betrouwbaarheid, minder overstappen en meer reiscomfort. De Westtangent draagt bij aan de keuze van Utrecht voor OV, fiets en schoon vervoer. Dit najaar start het ontwerpen van de nieuwe OV-verbindingen. Bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden worden betrokken bij het ontwerp en de inpassing in de omgeving.

Omdat Leidsche Rijn Centrum de komende jaren nog in ontwikkeling is, worden niet alle verbindingen meteen definitief uitgevoerd. Dit geldt met name voor het tracé van de Westtangent door Leidsche Rijn Centrum Oost waar een nieuwe route is gepland. Hier komt eerst een tijdelijke route om de verbinding tussen Papendorp en De Wetering/Lage Weide al wel eind 2012/begin 2013 mogelijk te maken. Ook is dan al een verbeterde OV-aansluiting vanaf de A2/A12 op Papendorp gepland.

Het ontwerp en de uitvoering van het Westtangent wordt gefinancierd uit het regionale VERDER-programma.