Gemeente Eindhoven

Inkoop en aanbesteding: goedkoper, groener en socialer

De gemeente Eindhoven heeft op dit moment een 3-tal projecten waarbij social return en/of duurzaamheid een belangrijke rol spelen. Het betreft postverzorging, vervanging Tl-armaturen en digitalisering en opslag archieven.

Postverzending

Ergon Business Post verzendt en bezorgt sinds 4 juli 2011 de externe post voor de gemeente Eindhoven. Hiervoor is gekozen omdat de gemeente wil bijdragen aan de inzet van mensen uit deze specifieke doelgroep. Voorafgaand aan de opdracht heeft de Ergon het laatste half jaar al dagelijks 500 brieven bezorgd. Er is nu gekozen voor een 48-uurs postbezorging. Dat betekent dat de streekpost in principe binnen 24 uur wordt bezorgd, maar daarbuiten kost het 48 uur. Voor de inwoners van Eindhoven verandert er dus niets. Het gaat per dag om gemiddeld 2000 tot 2500 brieven. 70 tot 80% wordt door de Ergon uitgevoerd. Voor deze taken heeft een uitbreiding van 10 fte plaatsgevonden. In totaal zijn 55 Ergon-postbezorgers aan het werk. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld aangetekende stukken, post buiten het bezorggebied van de Ergon, Express post en gebruik van postbusnummers.

Het nieuw afgesloten contract levert daarnaast ook een bijdrage aan de bezuinigingsdoelstelling. Er wordt een besparing verwacht van 50.000 euro op jaarbasis. Het budget voor portokosten en verzendkosten is 700.000 euro op jaarbasis. Over een jaar wordt het contract geëvalueerd.

Vervanging TL-armaturen

De vervanging van TL-armaturen in het Herman Witte Huis start in september van dit jaar. Dit biedt ongeveer 2 Ergon-medewerkers voor ongeveer 1 maand werk en levert tevens een energiebesparing op van 47% op de verlichting (dat is ong. 24.000 euro op jaarbasis).

Gezien de grootte van het project, 750 stuks, en het repeterende werk is gekozen voor het bedrijf GreenFox. Zij combineren duurzaamheid met maatschappelijk verantwoord ondernemen, door de ombouw door sociale werkplaatsen te laten uitvoeren. Zij leiden de mensen op. De oude armaturen worden omgebouwd: de elektronica wordt vernieuwd.. Daarnaast bieden zij 5 jaar garantie op de armaturen. Dit project wordt als pilot beschouwd, waardoor andere organisaties ook dit voorbeeld overnemen.

Digitalisering en opslag archieven

Zowel de opslag als digitalisering van archieven is onlangs aanbesteed. De firma Hulshoff uit Amsterdam is hiervoor als beste uit de bus gekomen. Zij scoren hoog op het gebied van duurzaamheid. De opslag gebeurt klimaatneutraal (100% duurzaam). Daarnaast is social return als belangrijk aspect meegenomen. Zij bieden binnen dit project 3 mensen een opleiding of arbeidsplaats aan.

De gemeente kent verschillende vormen van archivering. Het dynamisch archief, dat stukken bevat waaraan nog wordt gewerkt of die vaak worden opgevraagd en het semi-statisch archief, dat stukken bevat die afgerond zijn maar wettelijk nog wel bewaard moeten blijven. Dit zijn tal van documenten, zoals vergunningsaanvragen, dossiers, brieven, rapporten. Op dit moment is alles wat afgerond is en bewaard moet blijven van voor 2010 opgeslagen in het semi-statisch archief. De wettelijke bewaartermijnen verschillen per document. Daarnaast heeft de gemeente het statisch archief, dat is ondergebracht bij het RHCE. Hierin vind je stukken van cultuurhistorische waarde en stukken die voor altijd bewaard moeten blijven. Een kleine greep daaruit: statuten, meerjarenbegrotingen, plaatselijke verordeningen, vastgestelde jaarrekeningen, functiebeschrijvingen, OR-jaarverslag, overzicht Koninklijke onderscheidingen, besluiten straatnaamgeving en huisnummers, sloopvergunningen, gemeentelijke monumentenlijst. Maar denk daarbij aan alle mogelijke burgeljike stand en GBA-gegevens, die vaak opgevraagd worden voor stamboomonderzoek.

Besparing op kosten gebeurt door het maken van scherpe prijsafspraken en anderzijds door digitalisering en het opschonen. Dit wordt in projecten aangepakt. De looptijd van het contract is maximaal 10 jaar.