Brommerdiefstal blijft booming

Persbericht van RDW

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) presenteerde vandaag de nieuwste cijfers over voertuigdiefstallen. Met name het aantal brommerdiefstallen blijft schrikbarend stijgen. Ook diefstal van de andere tweewielige voertuigen, motorfietsen, is gestegen. In alle andere categorieën daalde het aantal diefstallen. Zo is het aantal diefstallen van personenauto's in het eerste halfjaar met 2,6 procent gedaald, het aantal bestelauto's met 10,6 procent en het aantal vrachtwagens zelfs met 15,2 procent.
AVc wil nog deze maand een plan van aanpak aanbieden aan de minister van Veiligheid en Justitie om het stijgende aantal brommerdiefstallen een halt toe te roepen.

Het aantal diefstallen van brom- en snorfietsen blijft stijgen. In het eerste halfjaar van 2011 zijn 189 brommers meer gestolen dan in het eerste halfjaar van 2010. De maand mei bleek, met 1.713 gestolen exemplaren, favoriet en de kans op diefstal is in de politieregio Amsterdam-Amstelland veruit het grootst. Dit blijkt uit cijfers over voertuigdiefstallen die de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) vandaag heeft bekendgemaakt.

Als de trend zich doorzet, vreest AVc dat nog dit jaar de grens van 15.000 gestolen exemplaren wordt overschreden. Om een en ander in perspectief te plaatsen: ten opzichte van 2007 is het aantal diefstallen met ruim 66% gestegen.
Volgens AVc worden de diefstallen steeds professioneler; veelal zijn georganiseerde bendes verantwoordelijk voor de diefstallen. "Gestolen bromfietsen worden vaak onder een vals kenteken of in onderdelen doorverkocht. Daarnaast worden gestolen bromfietsen gebruikt bij overvallen als vluchtvoertuig en dat alles maakt het terugvinden enorm lastig. Momenteel wordt nog geen kwart teruggevonden. Hoog tijd voor actie", aldus AVc-directeur Guus Wesselink.
Samen met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) legt AVc de laatste hand aan een plan om bromfietsdiefstallen aan te pakken. Het plan zal nog deze maand aan de minister van Veiligheid en Justitie worden aangeboden. "Naast het aantal diefstallen willen we daarmee ook het aantal overvallen en de handel in gestolen onderdelen en vervalste kentekenbewijzen aanpakken", benadrukt Wesselink.

Plan van aanpak
Kern van het plan van aanpak wordt gevormd door preventie. Vrijwel alle bromfietsen worden vanaf de openbare weg gestolen. Ze worden simpelweg op een karretje of in een bestelbus getild. Dat kan, meent AVc, omdat de meeste bromfietsen wel op slot staan, maar niet zijn vastgeketend aan een vast object. Soms ontbreekt het aan mogelijkheden om de bromfiets 'aan de aarde' vast te ketenen, maar soms is het ook simpelweg verboden om 'm vast te maken aan een brugleuning of verkeersbord. Toch is dat volgens AVc een goede manier om diefstal tegen te gaan. De stichting raadt dan ook gemeentelijke overheden en bedrijven aan om goede parkeer- en bevestigingsmogelijkheden voor bromfietsers te realiseren, met name op plaatsen waar veel brom- en snorfietsen worden gestolen.

*

Links:
http://www.stavc.nl



Razende Robot Reporter