Student mijdt callcenters en werkt liefst op festival
Persbericht van ASA Student
Almere, 18 augustus 2011 - Het werken op festivals en evenementen is op
afstand de meest populaire bijbaan van HBO- en WO-studenten. Maar
liefst 48 procent geeft aan deze bijbaan heel erg leuk te vinden. Een
goede tweede plaats is voor administratief werk (35 procent). De top 5
wordt afgesloten met een bijbaan als docent of huiswerkbegeleider,
receptionist of een bijbaan in de catering of bediening. De minst
favoriete bijbaan is werk als programmeur of tester in de IT, op de
voet gevolgd door promotiewerk. ASA Student, grootste specialist in
bemiddeling van studenten, heeft dit onderzocht onder ruim 600 HBO-en
WO-studenten.
Naast de favoriete bijbaan is onderzocht in welke sectoren studenten
het liefst een bijbaan hebben. Cultuur, sport & recreatie bleek de
populairste branche, gevolgd door toerisme, onderwijs en
maatschappelijke organisaties. De callcenterbranche is erg impopulair,
bijna de helft van de studenten vindt het helemaal niet leuk om hier te
werken. Daarnaast zijn de bouw- en de schoonmaaksector niet geliefd,
respectievelijk 43 en 31 procent wil hier helemaal niet werken.
"Al een tijdje zien we dat arbeidsvoorwaarden het onderspit delven
wanneer het gaat om de belangrijkste redenen voor de keuze voor een
bijbaan. Zo verdienen callcenterbanen erg goed en ze zijn flexibel in
te delen, maar totaal niet populair. De nieuwe generatie studenten
kiest voor een bijbaan waar ze iets aan zullen hebben in hun
toekomstige loopbaan. Zo zie je dat kantoorwerk gewild is. Daarnaast
werken studenten ook voor hun plezier en pikken ze graag een graantje
entertainment mee op een festival of feest", vertelt Katinka
Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student en Ad Rem Young
Professionals. Habermehl vervolgt: "In het Trendrapport 2011 hebben wij
de Young Professional 2.0 onder de loep genomen. Hierin staan de
drijfveren van de jonge werknemers. Voor werkgevers biedt dit rapport
handvatten voor de werving van Young Professionals en kunnen zij
toetsen of zij hun organisatie ingericht hebben om de nieuwe doelgroep
aan te trekken en te boeien."
Het Trendrapport is kosteloos opvraagbaar via
www.asastudent.nl/realitycheck.
*
Links:
http://www.asastudent.nl
Razende Robot Reporter