FNV Bondgenoten

Actie FNV Bondgenoten tegen ontduiking transport cao door invliegen buitenlandse werknemers

Edwin Atema en kaderleden transport voerden 14 augustus actie bij Van den Bosch in Erp. Die werkt chauffeurs die netjes op de Nederlandse cao rijden eruit om vervolgens Oosteuropese chauffeurs onderbetaald in te vliegen

FNV Bondgenoten voerde zondag 14 augustus actie bij transportbedrijf Van den Bosch uit Erp, de grootste bulktransporteur van Nederland. De bond informeerde de buitenlandse chauffeurs in hun eigen taal over informeren de uitspraak van de kantonrechter in Roermond. Die oordeelde vorige week in een rechtszaak die de bond aanspande tegen transporteur Mooy die de Pools "uitzendconstructie" hanteerde, dat Poolse werknemers gewoon volgens de Nederlandse cao betaald moeten worden.

Kijk hier naar de NOS-video van de actie.

Elke zondag komt er vanuit Berlijn een touringcar die de Oost-Duitse chauffeurs aflevert. Ook komen er vanaf Eindhoven Airport steevast een aantal taxibusjes met Hongaarse chauffeurs die met het vliegtuig zijn ingevlogen. Deze chauffeurs rijden tegen buitenlandse loon en arbeidsvoorwaarden voor Van den Bosch Nederland. De bond roept hun op om bij Van den Bosch betaling volgens de Nederlandse cao Beroepsgoederenvervoer te eisen.

Voor Edwin Atema van FNV Bondgenoten is het duidelijk dat er iets grondig mis is met de inzet van buitenlandse chauffeurs bij Van den Bosch: "Met busladingen tegelijk worden de buitenlandse chauffeurs aangevoerd om in en vanuit Nederland te werken tegen buitenlandse loon en arbeidsvoorwaarden. Zij doen het werk dat voorheen de Nederlandse chauffeurs tegen Nederlandse arbeidsvoorwaarden verrichten onder het motto `Nederlandse chauffeurs eruit, Oost-Europeaan uitgebuit'. Van den Bosch heeft bijvoorbeeld in Duitsland een kantoortje waar de Duitse chauffeurs worden aangenomen. Gewoon een schijnconstructie om goedkoop personeel te werk te stellen in Nederland. De Nederlandse chauffeurs worden weggepest of ontslagen, terwijl er via Duitsland gewoon nieuwe Duitse chauffeurs worden aangenomen."

FNV Bondgenoten heeft niet kunnen vaststellen dat de buitenlandse chauffeurs op een rechtmatige manier voor Van den Bosch werken. Om de rechten van de individuele chauffeur te beschermen, moeten alle bedrijven die personeel uitzenden naar Nederlandse transporteurs een aanwijzingsbeschikking aan te vragen. De chauffeur krijgt daarna een document dat zij onderweg moeten kunnen tonen.

Atema: "Geen van de chauffeurs die wij hebben gesproken kent het bestaan van dit document en uit navraag bij de KIWA, de instantie die belast is met de afgifte ervan, blijkt dat men het bedrijf niet eens kent. Dit laat zien hoe deze werkgever omgaat met zijn personeel. Dergelijke praktijken zijn bovendien buitengewoon slecht voor het imago van de sector."

Pikant detail is dat Van den Bosch een van de grootste leden van werkgeversorganisatie TLN is. TLN is een van de partijen die de cao Beroepsgoederenvervoer heeft ondertekend en de directeur van Van den Bosch is als lid van de cao-onderhandelingsdelegatie van de werkgevers betrokken geweest bij de totstandkoming van die cao.

"Begin dit jaar was de voorzitter van TLN nog bij Van den Bosch om een nieuw opleidingsinstituut voor chauffeurs te openen", zegt Atema. "Wij gaan er vanuit dat hij er nu snel bij is om zijn eigen lid Van den Bosch op te dragen zich aan de cao te houden."