FNV Bondgenoten

Aantal bijna-aanrijdingen spoorwerkers fors toegenomen
Aantal bijna-aanrijdingen spoorwerkers fors toegenomen

Het aantal werkers aan het spoor dat aan de dood ontsnapte en met de schrik vrij kwam, nam in 2010 fors toe. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) die spreekt van 'een verontrustende ontwikkeling'. Tijdsdruk, het boetebeleid van Prorail, de marktwerking en het inhuren van tijdelijke arbeidskrachten zijn de belangrijkste oorzaken volgens FNV Bondgenoten.

Foto: Michel Coumans

Er vielen geen doden in 2010, maar het aantal bijna-aanrijdingen steeg behoorlijk. Verontrustend vindt de IVW de ontwikkeling van de bijna-aanrijdingen van treinen met infrawerkers. Het aantal net-niet-ongelukken steeg van 13 in 2009 naar 27 in 2010. Ook het aantal bijna-aanrijdingen met machines nam toe, van nul naar vier, blijkt uit het rapport.

Oorzaken

Waar de stijging vandaan komt, durft de inspectiedienst niet te zeggen. "Misschien door de extra storingen, of door het toegenomen werk. maar harde feiten hebben we daar niet over", aldus een woordvoerder. Een op de vier keer (in 35 gevallen) was de veiligheid voor baanwerkers niet goed geregeld. Vooral de Leiders Werkplekbeveiliging en de Veiligheidsmannen voerden volgens het IVW hun taken niet altijd naar behoren uit. Eén keer stelde de IVW een boeterapport op.

Tijdsdruk

"Een hele belangrijke oorzaak is natuurlijk de enorme tijdsdruk waaronder de werkzaamheden moeten gebeuren", zegt vakbondsbestuurder Egon Groen. "Buitendienststellingen zijn altijd 's nachts en vaak niet veel eerder dan vanaf 1 uur. Tenminste, als er niet op het laatste moment toch nog een trein langs moet van ProRail. Vervolgens moet de Leider Werkplek Beveiliging als een dolle zorgen dat hij het hele gebied zo snel mogelijk beveiligd heeft om de resterende uren zo goed mogelijk te benutten. Pas daarna kunnen de monteurs aan de slag. De eerste uren is het wachten, wachten, wachten. Geen wonder dat velen gefrustreerd raken en de verleiding om met Persoonlijke Waarneming (PW) te gaan werken soms groot is." PW houdt in dat het spoor niet buiten dienst is, maar er een beveiligingsman op de uitkijk staat. "Dit gaat vaak fout. De verleiding is groot om mee te gaan werken."

Boetebeleid ProRail

Als het gebied tegen een uur of half drie 's nachts beveiligd is, moeten de monteurs haasten om het werk op tijd af te krijgen, want om 5 uur moet het hele gebied weer vrijgegeven zijn, zodat de treinen weer kunnen rijden. Groen: "Ben je te laat, dan riskeer je een boete. Het is niet goed te praten, maar hierin kan een verklaring liggen voor achtergebleven gereedschap."

Inhuur door werkgevers

Een belangrijke achterliggende oorzaak is volgens FNV Bondgenoten ook de wildgroei aan inhuur. "Mensen die voor een paar uurtjes ingevlogen worden, ook voor veiligheidswerk, hebben een andere band met elkaar dan collega's die jarenlang met elkaar optrekken", zegt Groen. "Het kost bovendien extra geld. De oorzaak is weer de tijdsdruk. Een uitvoerder zegt niet graag nee en kiest dan soms voor de makkelijke weg in plaats van goed na te gaan of er eigen personeel beschikbaar is."

Marktwerking

Door de marktwerking wordt steeds vaker gebruik gemaakt van Proces Gerichte Onderhoudscontracten (PGO), ofwel tijdelijke contracten. "Werknemers maken zich permanent zorgen over de werkgelegenheid. Dit draagt niet bij aan de concentratie."

Veiligheidscultuur

Volgens Bondgenoten wijst de inspectie terecht meerdere malen in het rapport op het begrip 'veiligheidscultuur'. Groen: "Instructies moeten goed opgesteld zijn door 'kantoor'. Het komt nog te vaak voor dat de papieren niet volledig in orde zijn. Ook is het goed als het kantoor wat vaker checkt of hun papieren werkelijkheid ook in de praktijk klopt".

Vooruitzicht 2011 ook slecht

Ook voor het eerste kwartaal 2011 ziet het er al zo slecht uit dat de inspectie nu al kan concluderen dat ook 2011 niet goed zal zijn. De bond vindt dit een zorgelijke ontwikkeling, maar is blij dat IVW het aantal inspecties in 2010 heeft opgevoerd. In plaats van circa 60 inspecties, voerde IVW in 2010 135 inspecties uit op en langs het spoor.

Spreek elkaar aan!

Groen: "De trap moet van boven naar beneden worden schoongeveegd. Iedereen moet beseffen wat het betekent om in het holst van de nacht onder tijdsdruk soms in hondenweer het werk af te krijgen. Maar onder aan de trap aangekomen, moeten de instructies ook nageleefd worden. Hoe groot de verleiding soms ook is om lekker aan het werk te gaan: werken kan altijd (nog). Het klinkt schoolmeesterachtig, maar spreek elkaar aan op onveilig gedrag."