PERSBERICHT

Snelle sportwagen volgend jaar ook te bewonderen in Dutch GT4

Veel interesse voor Dutch Radical Championship 2012

Zandvoort, 19 augustus 2011 - De Dutch Radical Championship zit duidelijk in de lift. ,,Voor het seizoen 2012 is er veel interesse. Ik heb bij de fabriek al tien extra Radicals SR3 RS besteld'', zegt Henk Thuis, die namens Intrax Racing Suspensions de initiator is van de ultrasnelle sportscarklasse. ,,Bovendien zijn we bezig om de Radicals technisch klaar te maken zodat ze volgend jaar ook in het Dutch GT4 Championship kunnen meedoen. Tevens introduceren we een extra klasse voor beginnende sportwagencoureurs. Er zijn dus veel goede ontwikkelingen gaande'', aldus een tevreden Thuis.

In samenwerking met Circuit Park Zandvoort is Henk Thuis druk bezig om voor de Dutch Radical Championship een mooie kalender 2012 samen te stellen. ,,We gaan volgend jaar zes weekenden racen, waarvan drie of vier keer in Zandvoort en twee- of driemaal in het buitenland. De helft van het aantal weekeinden racen onze deelnemers gecombineerd met de Europese Masters, waardoor we een prachtig groot startveld hebben. Circuit Park Zandvoort zal als strijdtoneel dienen van één van deze Masters evenementen. Waarschijnlijk is dat tijdens de traditionele Paas- of Pinksterraces. Dat wordt een prachtig gezicht, want dan staan er minimaal zestig Radicals aan de start.''

Interesse uit Tsjechië
Henk Thuis zit momenteel in Oost-Europa. ,,We zijn hard in de weer om een uitwisseling met de Tsjechische Radical Cup op poten te zetten. De mensen daar zijn erg geïnteresseerd'', meldt Thuis. ,,Maar ook in Nederland groeit onder coureurs de bereidheid om in een Radical te racen. We hebben laatst een auto verkocht aan Toon van de Haterd, die ook in de Dakar Rally actief is. Bovendien hebben we contacten in de kartwereld om enthousiaste karters richting de Radicals te begeleiden.''

Deelname Radical in Dutch GT4
De Radical SR3 RS is een erg rappe bolide. De fraaie open sportwagen heeft 280 paardenkrachten. Dit in combinatie met zijn lage gewicht, scheert de auto als een komeet over het asfalt. ,,We willen de eigenaren van een Radical veel racemogelijkheden geven. Natuurlijk kan de auto, naast het Dutch Radical Championship, ook al aan het Winter Endurance Kampioenschap van Zandvoort meedoen. Bovendien zijn we bezig om de Radical technisch zo te krijgen, dat de auto in het Dutch GT4 Championship mag racen. Dit is de eredivisie van de Nederlandse autosport. Deelname aan een dergelijk mooi kampioenschap geeft natuurlijk een enorme meerwaarde aan de Radical. We zijn daar erg blij mee.''

Promo Cup
Om het Dutch Radical Championship nog interessanter te maken voor de wat minder ervaren coureur, komt er binnen de klasse een extra divisie. ,,In de Promo Cup krijgen deze rijders de tijd om de snelheid van de Radical onder de knie te krijgen'', zegt Thuis. ,,Bovendien krijgen de minder ervaren coureurs zo een mooi eigen podium om voor te strijden. En heeft een Promo Cup-rijder drie keer zijn klasse gewonnen? Dan promoveert hij naar de grote jongens.''

Straatauto
De Britse Radical-fabriek is erg te spreken over alle ontwikkelingen rond de racebolide. ,,De interesse is dermate groot, dat men bezig is om van de Radical een straatversie te maken'', weet Thuis. ,,Dit is de omgekeerde wereld. Het is eigenlijk altijd zo dat je eerst een straatauto hebt, waarna er vervolgens een raceversie van wordt gemaakt. Nu wordt de omgekeerde route bewandeld en zal deze echte racewagen straks in een aangepaste versie op de openbare weg te bewonderen zijn. Dat is een prachtig iets. De nieuwe straatauto is bijvoorbeeld erg geschikt om over de beroemde Nordschleife van de Nürburgring te rijden. Daar mag iedereen met zijn straatauto rondjes rijden. De Radical is daar de uitgelezen wagen voor.''

Prima ontwikkelingen
Al met al is Henk Thuis erg te spreken hoe de Radical evolueert. ,,We zitten sterk in de lift. Het seizoen 2012 gaat bijzonder mooi worden'', aldus Thuis.