Universiteit van Tilburg

Persbericht 22 augustus 2011
Universiteit en logistieke bedrijven Brabant werken samen aan innovatie

Wil Brabant in de toekomst kansrijk zijn als logistieke topregio dan moet er flink geïnnoveerd worden in de logistieke sector, zo luidde begin dit jaar het SER- advies voor de Brabantse innovatieagenda. Tilburg University werkt met logistieke dienstverleners uit Midden Brabant aan twee belangrijke zaken: aantrekken en behouden van personeel en de bedrijfsprocessen verbeteren. De eerste resultaten van het project met de naam Lean Logistiek, meer waarde door mensen zijn veelbelovend. Op 26 augustus worden die gepresenteerd tijdens een symposium op de universiteit. Zes studenten van de master Supply Chain Management studeren dan ook af op dit project.

Verloop van personeel, veeleisende klanten, kleine winstmarges en grote concurrentie. Dat zijn in een notendop de problemen van de logistieke sector. Tilburg University werkt samen met zeven logistieke dienstverleners uit Midden Brabant aan een oplossing voor twee van deze knelpunten: de medewerkerstevredenheid verhogen en de bedrijfsprocessen verbeteren. De invoering van lean management moet dat mogelijk maken. De lean management-filosofie is door Toyota ontwikkeld en heeft zich al in verschillende sectoren bewezen. Het personeel wordt gestimuleerd kritisch mee te denken met het verbeteren van de werkprocessen en daarbij de klant centraal te stellen. De verbeteringen zitten vaak in simpele maar verrassende zaken. Een voorbeeld hiervan is een magazijn bij een supermarkt waar medewerkers met eenvoudige oplossingen de tijd die nodig was om een schap te vullen met bijna 70 % konden terugbrengen.

Standaardisatie en overzicht
Het project bestaat voor een belangrijk deel uit begeleide verbetertrajecten waarvoor studenten van Tilburg University stage lopen bij de logistieke dienstverleners. Met behulp van medewerkers analyseren zij de problemen en bedenken ze concrete oplossingen. Zo werd bijvoorbeeld de stress op een planningsafdeling verminderd door de communicatie met de chauffeurs te standaardiseren, of werd de aanvoer overzichtelijker gemaakt door klanten aan docks te koppelen. De dienstverleners kunnen ook 'leaner' functioneren door bijvoorbeeld de werkplekken overzichtelijker te maken zodat minder tijd verloren gaat met het zoeken naar spullen.

Doe-het-zelf
In het tweede deel van het project zal worden gewerkt aan een web-based tool. Deze tool moet de logistieke bedrijven in staat stellen zoveel mogelijk zelfstandig hun bedrijfsprocessen te analyseren en een verbeteragenda op te stellen. Ook kan er een benchmark analyse worden uitgevoerd. De tool zal met de huidige deelnemers en met een nieuw cohort van logistieke bedrijven worden getest.

Deelnemende bedrijven
Gebr. Huybregts (Tilburg); Ingram Micro (Tilburg); Mercuur Smart Logistics (Tilburg); Kivits (Drunen); Nabuurs (Haps); CTOB (Oostburg); JET Logistics (Opglabeek (B)).