Dura Vermeer

Waardenburg - 23 augustus 2011

Saferail ontwikkelt nieuw type fysieke afscherming

Saferail, een samenwerking van Dura Vermeer en ingenieursbureau Movares, heeft een nieuw type hekwerk ontwikkeld om personeel te beschermen tegen aanrijdgevaar op het spoor.

Door aanpassingen in regelgeving binnen de railinfrastructuur en de toenemende vraag naar fysieke afscherming binnen Saferail is er begin dit jaar gestart met de ontwikkeling van een nieuw type Safety Fence. Deze zogenoemde Safety Fence is per juli 2011 voorzien van een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) van spoorwegbeheerder ProRail. Saferail is daarmee bevoegd om deze vorm van fysieke afscherming in te zetten op de railinfra. Ten opzichte van andere, conventionele Safety Fences onderscheidt het exemplaar van Saferail zich door een bevestiging aan de spoorstaven. Ergonomie, flexibiliteit, snelheid van plaatsen en milieu hebben hierbij als uitgangspunten gediend.

Bevestiging
De bevestiging van de Saferail's Safety Fence wordt via de bevestigingsmiddelen van de dwarsligger aan de spoorstaaf gemonteerd waardoor er geen ballast meer onder de spoorstaaf verwijderd dient te worden. Dit komt ten goede aan de bouwsnelheid, flexibiliteit en de ergonomie. Door middel van vierkante glasvezel versterkte liggers (in plaats van rond) is het gelukt minder materiaal te hoeven gebruiken om de gewenste lengte Safety Fence te bouwen. Hierbij is de benodigde transportcapaciteit met ongeveer 30 % gereduceerd ten opzichte van bestaande hekwerken.

Over Saferail
Saferail verzorgt de veiligheid op en om de railinfrastructuur met betrekking tot aanrijd- en elektrocutiegevaar. Saferail is daarmee verantwoordelijk voor de veiligheid op en om de railinfra van personeel en materieel tijdens werkzaamheden. Een maatregel om personeel te beschermen tegen aanrijdgevaar is door deze fysiek te scheiden van de bron. Dit gebeurt met behulp van hekwerk (Safety Fence).
---