Dura Vermeer
Waardenburg - 23 augustus 2011
Saferail ontwikkelt nieuw type fysieke afscherming
Saferail, een samenwerking van Dura Vermeer en ingenieursbureau
Movares, heeft een nieuw type hekwerk ontwikkeld om personeel te
beschermen tegen aanrijdgevaar op het spoor.
Door aanpassingen in regelgeving binnen de railinfrastructuur en de
toenemende vraag naar fysieke afscherming binnen Saferail is er begin
dit jaar gestart met de ontwikkeling van een nieuw type Safety Fence.
Deze zogenoemde Safety Fence is per juli 2011 voorzien van een
Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) van spoorwegbeheerder ProRail.
Saferail is daarmee bevoegd om deze vorm van fysieke afscherming in te
zetten op de railinfra. Ten opzichte van andere, conventionele Safety
Fences onderscheidt het exemplaar van Saferail zich door een
bevestiging aan de spoorstaven. Ergonomie, flexibiliteit, snelheid van
plaatsen en milieu hebben hierbij als uitgangspunten gediend.
Bevestiging
De bevestiging van de Saferail's Safety Fence wordt via de
bevestigingsmiddelen van de dwarsligger aan de spoorstaaf gemonteerd
waardoor er geen ballast meer onder de spoorstaaf verwijderd dient te
worden. Dit komt ten goede aan de bouwsnelheid, flexibiliteit en de
ergonomie. Door middel van vierkante glasvezel versterkte liggers (in
plaats van rond) is het gelukt minder materiaal te hoeven gebruiken om
de gewenste lengte Safety Fence te bouwen. Hierbij is de benodigde
transportcapaciteit met ongeveer 30 % gereduceerd ten opzichte van
bestaande hekwerken.
Over Saferail
Saferail verzorgt de veiligheid op en om de railinfrastructuur met
betrekking tot aanrijd- en elektrocutiegevaar. Saferail is daarmee
verantwoordelijk voor de veiligheid op en om de railinfra van personeel
en materieel tijdens werkzaamheden. Een maatregel om personeel te
beschermen tegen aanrijdgevaar is door deze fysiek te scheiden van de
bron. Dit gebeurt met behulp van hekwerk (Safety Fence).
---