Actiecode.nl opent aanval op lokale dagaanbieders


Amsterdam, 20110823 -- Het Nederlandse bedrijf Imbull, bekend van de Nederlandse kortingssites Actiecode.nl en Kortingscode.nl, neemt voor een onbekend bedrag de website Actiekrant.nl over. Met deze stap wil Imbull zich gaan richten op lokale kortingsacties. Het is wat partner Jochem Vroom betreft tijd om terrein terug te winnen op de internationale lokale dagaanbieders.

Dankzij Groupon zijn dagaanbiedingen die mensen in hun stad kunnen gebruiken een populair fenomeen geworden. Er is aan de andere kant ook steeds meer te lezen over de onhoudbaarheid van het business model van Groupon. Mensen zijn de vele dagelijkse e-mails zat, de kwaliteit van de aanbiedingen gaat snel achteruit en MKB-ers ondervinden schade van Groupon acties. Naast deze negatieve tendens is Groupon bovendien nog niet in staat gebleken winst te maken. Imbull denkt dit beter te kunnen doen.  

Met de overname van Actiekrant.nl wil Imbull direct de concurrentie aangaan met partijen als Groupon, Living Social en het Nederlandse Groupdeal. Bij deze partijen betalen bedrijven al snel 30 tot 50 procent kosten bovenop de korting die zij al weggeven. Dit wil Imbull op Actiekrant.nl terugbrengen naar een gratis plaatsing die kan worden uitgelicht als een bedrijf betaalt. “Het kost MKB’ers minder geld en de inzet van acties hebben ze volledig zelf in de hand. Daarnaast willen we ons onderscheiden met acties die langer geldig zijn dan 1 dag. Op die manier bereik je tenminste ook potentiële klanten die op een bepaald moment toevallig in de buurt zijn”, aldus Vroom.

Imbull focuste zich tot voorkort met name op de promotie van webwinkels. Met deze strategische overname kunnen vanaf heden ook fysieke winkels en restaurants worden bediend. Vroom zegt hierover: “Actiekrant.nl is een aanvulling op ons huidige portfolio. Er zullen zeker nog flinke stappen moeten worden gezet maar op dit moment staat er al een goed concept met 40.000 Twitter volgers en enkele duizenden bezoekers per dag. We gaan het platform uitbouwen met mobiele applicaties en willen zo snel mogelijk lokale aanbieders aansluiten. Het buitenland wordt een volgende logische stap.”



Noot voor redacties:

Imbull werd in november 2008 opgericht door internetondernemers Jochem Vroom (1982) en Jelle Van der Bij (1982). In Nederland zijn zij met het bedrijf inmiddels marktleider in kortingscode websites. Dagelijks helpen ze via hun sites ruim 15.000 online shoppers aan korting en voorzien zij 90.000 social media volgers van de beste acties. Onlangs heeft Imbull met Actiecode.nl de Dutch Interactive Award in de categorie Lead Generation in de wacht gesleept.
Actiekrant.nl werd in 2010 opgericht door internetondernemer Arne Bos (1988). Met deze verkoop wil Arne zich weer richten op zijn kernactiviteiten in de reisbranche.