Marktcijfers eerste kwartaal 2011: Televisie, Vaste telefonie en Breedband


* Publicatiedatum 24-08-2011

* Soort Onderzoeken

OPTA publiceert in de Structurele Marktmonitor over het eerste kwartaal 2011, de cijfers over de stand in de communicatiemarkten: Televisie, Vaste telefonie en Breedband. Een korte samenvatting:

Televisie: digitale trend zet door
In het eerste kwartaal van 2011 stijgt het aantal televisie abonnementen licht (1 procentpunt). De digitale trend zet door: ruim 70% van de Nederlandse televisieabonnees heeft een digitaal abonnement. Ziggo blijft de grootste speler in Nederland, gevolgd door UPC en KPN. UPC verliest marktaandeel. KPN en kleinere (nieuwe) spelers zoals Tele2 krijgen meer grip op de markt.

Vaste telefonie: lichte daling in aansluitingen Het totaal aantal vaste telefonieaansluitingen daalt (7.138.000) ten opzichte van het vorige kwartaal (7.232.000). KPN verliest marktaandeel op zowel laagcapacitaire aansluitingen (één of twee telefoonlijnen per aansluiting) van 60-65% naar 55-60%, als op hoogcapacitaire aansluitingen (drie of meer telefoonlijnen per aansluiting) van 70-75% naar 65-70%. Tele2 wint marktaandeel op beide markten.

Breedband
Het aantal kabelaansluitingen groeit ten koste van DSL. Ook de groei in glasvezelaansluitingen zet door. De marktaandelen van de verschillende aanbieders blijven redelijk stabiel. KPN is de grootste speler, gevolgd door Ziggo en UPC.

Bijlagen


* Vaste telefonie Q1 2011

* Breedband Q1 2011

* Televisie Q1 2011

Zie het origineel