Ingezonden persbericht



VERN adviseert: Stop met rijden voor opdrachtgevers met Oost-Europese chauffeurs.

Ongeveer 40% van de kleine transportbedrijven tot 10 vrachtwagens rijdt in charter voor grote transportbedrijven. Als deze grote transportbedrijven gebruik maken van constructies die het mogelijk maken dat zij Oost-Europese chauffeurs in dienst hebben, en tevens de kleine transportbedrijven voor zich laten rijden, dan is het voor de kleine transportbedrijven bijna onmogelijk om het hoofd boven water te houden.

Gemiddeld gaan deze grote transportbedrijven 15% onder de prijs door, waar een Nederlands transportbedrijf nog voor kan rijden. De vrachtprijs die een klein transportbedrijf dan nog krijgt, want de commissie gaat er ook nog vanaf, is dermate slecht dat men failliet gaat.

De flexibiliteit van de grote transportbedrijven is het inzetten van de kleine transportbedrijven. Kleine transportbedrijven hebben niet de mogelijkheid om in Oost-Europa een brievenbus constructie op te zetten voor een niet bestaand transportbedrijf. Ook een uitzendbureau in een Oost-Europees land behoort niet tot de mogelijkheden. Een Oost-Europese chauffeur die niet meer verdiend dan 3 euro tot 8 euro per uur, en wordt uitgebuit, is voor een klein transportbedrijf niet meer tegen op te concurreren.

Tot 4 jaar geleden reed 70% van de kleine transportbedrijven nog voor deze grote transportbedrijven. Tevens veroorzaken de grote transportbedrijven, op deze wijze, dat de ritprijzen voor de gehele sector laag tot te laag blijven door 15% onder de prijs, aanbiedingen te doen.

Voor de grote transportbedrijven is dit een korte termijn visie. De Nederlandse chauffeur verlaat zijn bedrijf en de charters willen niet meer voor hem rijden. Ook de CAO voor de Nederlandse chauffeur, die al slecht is, zal in de komende onderhandelingen van dit najaar heel moeilijk worden. Men zal stellen dat, gezien de lage prijzen, er geen geld is om een goede CAO af te sluiten.

Als kleine transportbedrijven blijven rijden voor deze grote transportbedrijven, werken zij mee aan een systeem dat hen uiteindelijk de kop zal kosten.

60% van de kleine transportbedrijven is het gelukt om andere opdrachtgevers te vinden, de laatste 40% moet dit ook kunnen.

Noot voor redacties

Noot voor redactie,