Toyota Nederland

Toyota jaagt op elektrisch ronderecord Nürburgring

Toyota Motorsport GmbH wil het ronderecord voor elektrische auto's op de Nürburgring scherper stellen. Op 29 augustus stuurt Toyota een elektroracer de baan op die suizend en zonder uitstoot over de Nordschleife wordt gejaagd.

De technici hebben voor de recordjacht een 970 kilo lichte racewagen ontwikkeld. Twee elektromotoren leveren een maximumvermogen van 280 kW. Daarmee komt de topsnelheid op 260 km/u. De recordauto heeft een lithium-keramiek-accu aan boord. Ondanks de capaciteit van 41,5 kWh weegt die slechts 350 kilo. Dit gunstige gewicht is ideaal voor het neerzetten van een goede rondetijd op het beruchte, bochtige circuit met een lengte van 20,832 kilometer. Het huidige record voor een elektrische auto staat op 9 minuten en 1,338 seconde. Toyota Motorsport GmbH verwacht op basis van de testresultaten dat de elektroracer al bij de eerste poging een betere tijd neerzet, tenzij het weer roet in het eten gooit.

Dromen
Ludwig Zeller, general manager van Toyota Motorsport GmbH: "We willen het hoge prestatieniveau van de elektrische aandrijftechniek demonstreren. Het gaat niet alleen om een sportief succes - het is ook onderdeel van ons ontwikkelingswerk dat we doen voor een elektrische auto voor gewoon gebruik op de weg. We willen het huidige ronderecord met een flink aantal seconden verbeteren. Veel mensen dromen van een elektrische toekomst voor de autosport. We denken dat die dichterbij is dan sommigen denken."

Specificaties van de elektrische racewagen van Toyota Motor GmbH Prestaties
Topsnelheid: 260 km/u
Acceleratie: 0-50 km/u 1,8 sec.
Acceleratie: 0-100 km/u 3,9 sec.

Motor
Max. koppel: 800 Nm
Max. vermogen: 280 kW (375 pk)
Max. toeren: 5.000 per minuut

Accu
Type: lithium-keramiek
Voltage: 520 volt
Capaciteit: 41,5 kWh
Gewicht: 350 kilo

Afmetingen
Lengte: 4.190 meter
Breedte: 1.785 meter
Hoogte: 1.070 meter
Wielbasis: 2.368 meter
Gewicht: 970 kilo

* Stel uw Toyota samen