Rijksgebouwendienst


`In OPDRACHT': zes decennia kunstopdrachten

maandag, 29 augustus 2011

Door de toepassing van de percentageregeling beeldende kunst is in opdracht van de Rijksgebouwendienst de afgelopen 60 jaar een van de grootste kunstcollecties van Nederland ontstaan. Wat die collectie omvat en hoe hij tot stand kwam, valt dit najaar te lezen in de jubileumuitgave 'in OPDRACHT', die het Atelier Rijksbouwmeester over de geschiedenis van de kunstopdrachten van de rijksoverheid samenstelt. Foto Corriette Schoenaerts

Foto Corriette Schoenaerts

Meer dan 2500 kunstopdrachten

Op grond van de percentageregeling beeldende kunst is bij elk nieuw bouwwerk een percentage van de bouwsom bestemd voor de realisatie van een kunstwerk. De Rijksgebouwendienst gaf de afgelopen zes decennia ruim 2500 keer aan kunstenaars de opdracht om een passend kunstwerk bij een nieuw rijksgebouw te maken.

In het boek in OPDRACHT komen kunstkenners en andere betrokkenen aan het woord over het fenomeen kunstopdracht. Hoe ging dat vroeger, hoeveel vrijheid heeft de kunstenaar, wat speelt mee bij de selectie, wat is de relatie met de architectuur, wat zijn de ervaringen elders?

Bijzondere kunst

Architectuurhistoricus Wijnand Galema schreef voor de uitgave een uitvoerige geschiedenis van de percentageregeling. In de bijdragen van onder andere Bregje van Woensel, Dirk Tuinder, Steven Teeseling en Maria Barnas komen enkele bijzondere kunstwerken aan de orde. Denk aan de keramische wand van Karel Appel uit de jaren zestig, die herplaatst werd in het Walterbos Complex, aan de zwevende steen van Wim T. Schippers voor het ministerie van VWS en de plafondschildering van Escher in het ministerie van Landbouw.

Het boek bevat een overzicht van alle kunstwerken die in opracht van het Rijk gemaakt zijn, ook die voor minder openbare plekken als gevangenissen en rechtbanken en Nederlandse ambassades in het buitenland.

Symposium

Het boek wordt gepresenteerd tijdens een symposium over kunstopdrachten op 23 november in het Scheepvaartmuseum. Directeur Willem Bijleveld van het Scheepvaartmuseum, de Britse kunstenaar Nathan Coley en voormalig adviseur bij het Atelier Rijksbouwmeester Tanja Karreman gaan in gesprek over de toepassing van de percentageregeling in het net gerenoveerde Scheepvaartmuseum.

Voormalig programmadirecteur Barbara Goldstein van Seattle Public Art gaat tijdens het symposium in gesprek met architect Rem Koolhaas over de internationale percentageregeling die bij de nieuwbouw van de centrale bibliotheek van Seattle naar ontwerp van Koolhaas, (OMA) werd geĂŻntroduceerd.