Ingezonden persbericht


Office Depot kondigt resultaten tweede kwartaal 2011 aan

Kantoorartikelengigant doet het beter dan in Q2 2010

Venlo, 29 augustus 2011 - Office Depot, een vooraanstaand internationaal leverancier van kantoorartikelen en -diensten, heeft de cijfers bekend gemaakt van het tweede kwartaal van zijn boekjaar 2011, dat eindigde op 25 juni 2011.

Resultaten
De totale bedrijfsomzet voor het tweede kwartaal van 2011 bedroeg $2,7 miljard, en is daarmee in wezen gelijk aan die van het tweede kwartaal van 2010. Op basis van constante valuta en met uitsluiting van verkoop gerelateerd aan disposities en deconsolidatie in het vierde kwartaal van 2010 en een acquisitie in het eerste kwartaal van 2011, nam de totale bedrijfsomzet in het tweede kwartaal van 2011 af met 2% ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Office Depot meldde een verlies na uitbetaling van dividend voor preferente aandelen van $29 miljoen of $0,11 per aandeel, tegenover een verlies van $25 miljoen of $0,09 per aandeel in het tweede kwartaal van 2010.

De nettowinst in het tweede kwartaal van 2011 bedroeg $17 miljoen of $0,06 per aandeel, na uitbetaling van dividend voor preferente aandelen. Dit bedrag is exclusief de kosten voor herstructureringsmaatregelen en efficiencyverbetering, die $20 miljoen voor belastingen bedroegen. De totale bedrijfskosten namen in Q2 van 2011 toe met 2% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2010. Na kostencorrectie namen de totale bedrijfskosten in Q2 2011 af met $4 miljoen in vergelijking met het voorgaande jaar. Na correctie bedroeg de EBIT in Q2 2011 $11 miljoen, tegen een EBIT van $23 miljoen in dezelfde periode het jaar ervoor.

"Onze bedrijfsresultaten in het tweede kwartaal van 2011 waren beter dan die in de vergelijkbare periode van het voorgaande jaar, dankzij de succesvolle, organisatiebrede uitvoering van een aantal belangrijke initiatieven ", zei Neil Austrian, voorzitter en Chief Executive Officer van Office Depot. "Wij zijn blij met de vooruitgang die de hele onderneming boekt, en onze medewerkers zullen zich blijven inspannen om onze doelstellingen te behalen."

Resultaten per divisie
North American Retail Division
De verkopen in het tweede kwartaal van 2011 van de North American Retail Division bedroegen $1,1 miljard, een daling van 2% in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar. De North American Retail Division had een bedrijfswinst van ongeveer $3 miljoen over Q2 2011, tegenover een bedrijfswinst van zo'n $9 miljoen in dezelfde periode van 2010.

North American Business Solutions Division
De omzet in het tweede kwartaal van 2011 van de North American Business Solutions Division was $803 miljoen, een daling van 2% ten opzichte van het voorgaande jaar. De divisie rapporteerde in Q2 2011 een bedrijfswinst van ongeveer $45 miljoen, tegenover $14 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

International Division
De omzet in het tweede kwartaal van 2011 van de International Division was $827 miljoen, een verhoging van 6% in US-dollars en een daling van 5% in constante valuta in vergelijking met het voorgaande jaar. De International Division rapporteerde een bedrijfswinst van ongeveer $13 miljoen voor het tweede kwartaal van 2011, tegenover een bedrijfswinst van zo'n $19 miljoen in dezelfde periode in 2010.

-----------------------------