Anders kijken naar ziekteverzuim levert winst op


EINDHOVEN, 20110829 -- Ondanks de vele wijzigingen in wetgeving rondom ziekte en verzuim van de afgelopen tien jaar, en ondanks het feit dat verzuim het MKB veel geld kost, lijken houding en procedures ten aanzien van verzuimbeleid niet echt te wijzigen. Verzuimprocedures zijn vaak een ingebakken routinekwestie. En dat terwijl er, zeker in economisch mindere tijden, veel winst te behalen valt met de juiste aanpak van verzuim.

Tijd voor een nieuwe, frisse blik op verzuim en ziekte? Een zieke werknemer die geen mogelijkheid heeft zijn eigen werk of vervangend werk te verrichten heeft recht op doorbetaling van salaris. Natuurlijk. En terecht ook. Een werknemer die verzuimt, maar die niet ziek is, heeft niet zomaar recht op loondoorbetaling. Dat weten werkgevers maar weten ze ook hoeveel er te besparen is door dat onderscheid op de agenda te zetten?


Ziekte of verzuim?

Het is bij veel bedrijven voor werknemers eenvoudig om met een telefoontje te melden dat je die dag niet kan komen werken. Uit onderzoek blijkt echter telkens weer dat een aanzienlijk aantal ziekmeldingen achteraf niet als zodanig bestempeld had moeten worden. Er was geen sprake van ziekte. De cijfers liegen er niet om. Bijna 70% van de totale verzuimkosten wordt veroorzaakt door ziekmeldingen die eigenlijk geen ziekmeldingen zijn. Daarmee is niet gezegd dat het onterechte verzuimmeldingen zijn, maar er is geen sprake van ziekte. Wat er wel aan de hand is? Dat kan van alles zijn, variërend van een oppas die niet is komen opdagen tot een arbeidsconflict. Redenen die zeker serieus genomen moeten worden maar die niet vallen onder de noemer ‘ziekmelding’.

Toch gebeurt het nog maar al te vaak dat werkgevers zich weliswaar bewust zijn van dit feit, maar niets doen met die wetenschap. Dit is meestal het gevolg van onvoldoende kennis van wetgeving en niet weten wat wel en niet te mogen doen. Ze betalen het loon gewoon door tot de werknemer weer ‘beter’ is. En dat terwijl een nieuwe focus, waarin er met nadruk gekeken wordt naar het verschil tussen ziekte en verzuim zijn vruchten meer dan afwerpt.

Nieuwe aanpak

“Dat vereist wel dat werkgevers ‘oude’ patronen loslaten en een nieuwe houding aannemen ten opzichte van verzuiminterventie” zegt Vincent van den Heuvel, directeur van Remplooi verzuiminterventie.

Volgens Remplooi valt er voor werkgevers, zeker in het MKB, nog veel winst te behalen op het gebied van verzuimbeleid. De methode is eigenlijk heel simpel en begint met de vraag: heb ik te maken met verzuim of met ziekte? Een vraag die eigenlijk al op dag één gesteld moet worden. Dat is dan ook wat Remplooi doet.

“Zodra iemand zich ziek meldt komt Remplooi in actie. Er komt diezelfde dag een medewerker van Remplooi langs. Bij iedereen! Zonder uitzondering”. Aldus Van den Heuvel. “Deze controle is puur bedoeld als inventarisatie van de verzuimmelding in relatie tot de omstandigheden in de thuissituatie. De vraag die daarbij centraal staat is altijd: bestaat de plicht tot loondoorbetaling wel?”. 

Van den Heuvel: “Daarmee proberen we te voorkomen dat het stempel “ziek” een eigen leven gaat leiden. Ook wijzen we de werknemer erop wanneer een werkgever wel of niet verplicht is door te betalen. Die kennis, daar ontbreekt het nog weleens aan. In de visie van Remplooi is elke ziekmeldingen in de kern een verzoek aan de werkgever om loondoorbetaling. Dat verzoek kun je ook afwijzen”. 

Bedrijfsarts of arbeidsdeskundige?

Bedrijven mogen tegenwoordig zelf bepalen of ze met een arbodienst in zee gaan of niet. De overheid bemoeit zich steeds minder met het verzuimbeleid. Werkgevers hebben zich natuurlijk wel te houden aan de wettelijke verplichtingen ten aanzien van verzuimbeleid, maar hebben best veel vrijheid over de invulling daarvan. In veel gevallen worden ziekmeldingen routinematig afgehandeld. Bijvoorbeeld door een telefoontje van de bedrijfsarts op dag drie. Dat is en te laat en vaak niet nodig.

“In het licht van de cijfers die aantonen dat er vaak helemaal geen sprake is van ziekte, is het eigenlijk helemaal niet zo logisch om de eerste beoordeling bij verzuim te laten doen door een bedrijfsarts. Daarom werkt Remplooi met arbeidsdeskundigen. Vanaf dag één. Die hebben de regie en die bepalen wat er aan de hand is en welke oplossingen er zijn. De bedrijfsarts? Die wordt er pas bijgehaald als er daadwerkelijk sprake is van ziekte. In de praktijk blijkt maar al te vaak dat er geen arts hoeft te worden ingeschakeld”. 

Wantrouwen? Nee, een eerlijk concept

“Dat er meteen op de eerste dag iemand langskomt bij een werknemer kan worden opgevat als een teken van wantrouwen, maar dat is onterecht. Het is niet uit wantrouwen maar als onderdeel van een standaardprocedure, die voor iedereen geldt”.

Een snelle en directe interventie heeft veel voordelen. Daarmee voorkom je als werkgever niet alleen dat werknemers zich ‘zomaar’ ziekmelden, je zorgt er vooral ook voor dat er direct kan worden ingegrepen bij werkelijke ziekte. Dat is geen wantrouwen, dat is je werknemer serieus nemen en op de juiste manier begeleiden. Dat is voor beide partijen winst.

Snelheid is het toverwoord bij schadelastbeperking

Remplooi vervangt uw Arbodienst! www.remplooi.nl 





Ingezonden persbericht