Ingezonden persbericht


31 augustus 2011 Nieuwe aankoop: Planets in my head, Literature van Yinka Shonibare

Het Tropenmuseum versterkt collectie met een sculptuur van Yinka Shonibare

Onlangs verwierf het Tropenmuseum het werk Planets in my head, Literature van de gerenommeerde Nigeriaans-Britse kunstenaar Yinka Shonibare. Shonibare, die zichzelf `een postkoloniale hybride' noemt, levert in deze sculptuur zijn ironisch commentaar op de complexe Afrikaans-Europese geschiedenis. De kunstenaar geniet internationale bekendheid met sculpturen en installaties, videowerken, foto's en schilderijen. Planets in my head, Literature is vanaf vrijdag a.s. tot en met 8 september 2011 alvast even in het Tropenmuseum te zien. Het Tropenmuseum is het enige museum in Nederland dat werk van Shonibare in bezit heeft. Al lang had het Tropenmuseum een werk van de Nigeriaans-Britse kunstenaar Yinka Shonibare op het verlanglijstje staan. Toen diens werk Planets in my head, Literature (2011) dit jaar op Art Basel werd geëxposeerd, greep het zijn kans. Planets in my head, Literature is een sculptuur van een jongen, gezeten in een ouderwetse schoolbank. Hij is gekleed in een handgemaakte Victoriaanse pandjesjas - gemaakt van Afrikaanse wax - en draagt hoge zwartleren schoenen. Op de plaats van zijn hoofd is een hemelbol bevestigd. Met een gouden griffel heeft hij de tekst `You can't trust nobody' in het hout van de lessenaar gekrast. Westerse kennisclaims Het werk is onderdeel van Planets in My Head, een serie van vijf sculpturen die de vijf kennisgebieden vertegenwoordigen die gewoonlijk door de westerse wetenschap worden geclaimd. De andere werken in de serie dragen de ondertitels Physics, Arts, Mathematics en Philosophy. Shonibare, zelf het product van een postkoloniale Britse upper class-opvoeding en een Nigeriaanse achtergrond, stelt in deze serie vragen bij westerse kennisclaims: niet-westerse literatuur, natuurkunde, kunst, wiskunde en filosofie worden in het eurocentrische denken nauwelijks erkend. Imitatiebatiks van Europees design Zoals in veel van zijn werken maakte Shonibare de Victoriaanse kleding van zogenaamde Dutch Wax Print, goedkope imitatiebatik met een bijzondere koloniaal-economische geschiedenis. De stoffen - in Nederland ontworpen, naar Indonesische voorbeelden - werden vanaf eind negentiende eeuw door Nederlanders, en later ook Britten, naar Afrika geëxporteerd. De populariteit van de stoffen verspreidde zich door heel Afrika. De `wax prints' en goedkope navolgingen, groeiden uit tot mode die vandaag de dag juist wordt beschouwd als een kenmerk van Afrikaanse identiteit. Dit soort

Tropenmuseum Linnaeusstraat 2 1092 CK Amsterdam T +31 (0)20 568 8200 E tropenmuseum@kit.nl www.tropenmuseum.nl



Pagina

2 van 2

culturele vermenging gebruikt Shonibare als metafoor voor andere processen. Biografie Yinka Shonibare Yinka Shonibare werd in 1962 geboren in Londen, bracht zijn jeugd door in Lagos, Nigeria en keerde terug naar Londen voor een kunstopleiding aan de Byam Shaw College of Art en aan Goldsmiths College. Hij was een van de `Young British Artists', getalenteerde kunstenaars die in de jaren negentig bijna allemaal aan Goldsmiths College afstudeerden en van wie Tracy Emin en Damien Hirst de bekendste namen zijn. Shonibare werd internationaal bekend met levensgrote sculpturen en installaties, videowerken, foto's en schilderijen, waarin hij op speelse en visueel uitbundige wijze belangrijke kwesties van de hedendaagse multiculturele maatschappij aan de orde stelt. Hij exposeerde wereldwijd in toonaangevende musea en op grote kunstmanifestaties. Zijn werk is opgenomen in belangrijke Europese en Amerikaanse collecties. De kunstenaar woont en werkt in Londen. Waarom deze aankoop? In het Tropenmuseum komen culturen tot leven door het tentoonstellen van bijzondere objecten, foto's en multimedia. Doelbewust kiest het museum ervoor om ook aan de hand van hedendaagse kunst verhalen te vertellen. Hierbij wordt gekozen voor kunstenaars die - met een grote beeldende kracht en kwaliteit - vanuit hun eigen identiteit en achtergrond reflecteren op de wereld. Zij houden zich bezig met thema's die aansluiten bij die van het museum - zoals culturele uitwisseling of verandering. Het werk van Yinka Shonibare past uitstekend bij deze uitgangspunten. Na een korte voorvertoning van 2 tot en met 8 september 2011 zal het beeld vanaf begin 2012 in de vaste presentatie van het Tropenmuseum opgenomen worden. BankGiro Loterij De aankoop van dit beeld is financieel mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij.