Ingezonden persbericht


PERSBERICHT: 22 augustus, 2011

The Statement Series
: Hypercolon :
Nathaniel Mellors & Chris Bloor

Opening 3 september 2011, 19 uur
Tentoonstelling tot 13 november 2011

SMART Project Space, Arie Biemondstraat 111, 1054 PD Amsterdam, tel + 31 20 427 59 51

www.smartprojectspace.net

Filmstill uit Ourhouse Episode 3 'The Cure of Folly' of 'De Keisnijder' (2011), duur 30 min

Een putrescerende intestinale tentoonstelling van de in Amsterdam en Los Angeles woonachtige beeldend kunstenaar Nathaniel Mellors die de veranderende relatie van het publiek tot de kunst met grote verbeeldingkracht verwijst naar het domein van de ingewanden van een corpulent lichaam. De tentoonstelling is als onderdeel van de Statement Series van SMART Project Space geconcipieerd door Nathaniel Mellors en ontwikkeld in samenwerking met de Britse beeldend kunstenaar Chris Bloor.

Refererend aan de oorspronkelijke functie van het onderkomen van SMART Project Space in een voormalig Pathologisch Anatomisch Laboratorium, nemen Mellors en Bloor je mee op een reis in een denkbeeldig lichaam waarin elk van de tentoonstellingruimten is toegewezen aan een specifiek lichaamsdeel en het narratieve kader biedt voor het werk dat wordt gepresenteerd.


1. INGANG/RECHTER OOG (technisch) - Vito Acconci; Paul Laffoley; spirituele werken uit het Harry Price archief; Nathaniel Mellors; Chris Bloor

2. DE HERSENEN - Ourhouse 'The Cure of Folly' of 'De Keisnijder', nieuwe in opdracht van SMART Project Space vervaardigde scènes als onderdeel van de filmcyclus Ourhouse; Pieter van der Heyden
3. DE MOND - Linda Quinlan

4. LINKER OOG (visionair) - Basil Wolverton; Robert Abel; Chicago Imagists Karl Wirsum en Gladys Nilsson; Bob Parks; Brian Catling; Paul Laffoley; Mich Peter; Chris Bloor
5. GESLACHTSDELEN/TOILET GEDEELTE - Tala Madani; Timmy van Zoelen; Chris Bloor; Vito Acconci
6. VOETEN - Erkka Nissinen; James Gilray; Mellors & Bloor
7. BOVENSTE INGEWANDEN: Mick Peter; Linda Quinlan; James Ensor
8. ONDERSTE INGEWANDEN/UITGANG: Timmy van Zoelen; Nathaniel Mellors

Centraal in de tentoonstelling is de ruimte die is toegewezen aan de het brein waarin de speciaal voor deze gelegenheid vervaardigde film 'The cure of Folly' ofwel 'De Keisnijder', voor het eerst wordt getoond. Deze film, die in opdracht van SMART Project Space werd gerealiseerd en in samenwerking met Nomad door SMART Project Space werd geproduceerd, vormt het derde deel in de episodische Ourhouse filmcyclus geschreven en geregisseerd door Mellors. In deze aflevering wordt het huis belaagd door een carnavaleske middeleeuwse optocht van een bende troosteloze, zelfverminkende mannen (Roger Sloman, Christos Lawtonen, Ryan Elsworth), welke het bezit zijn van een krachtige, vrouwelijke mysticus bekend als 'The Hek' (Kamperfolie weken); deze groep opstandelingen nadert het huis op een hooiwagen in hun zoektocht naar 'De Steen der Waanzin'. Dit groteske voorval is het directe resultaat van de omstandigheid dat Het Object een boek over Vlaamse schilderkunstsheeft verorberd waarin met name twee schilderijen van Hieronymus Bosch - De hooiwagen (1490) en De Keisnijding (1494), en ook een aantal etsen geïnspireerd op het werk van Bosch, onder meer De Keisnijder of de heks van Malleghem door Pieter van der Heyden, een belangrijke plaats innemen. Net als in voorgaande episodes combineert het script linguïstiek en visueel absurdisme schatplichtig aan Mellors terugkerende thema van macht en controle door een gedoceerde toediening van taal.

Een substantieel deel van de tentoonstelling is gewijd aan de diverse en dynamische uitwisseling die Mellors heeft met kunstenaars als Vito Acconci, Brian Catling, Chris Bloor, Mick Peter en Erkka Nissinen, evenals met een jongere generatie kunstenaars zoals Tala Madani, Linda Quinlan en Timmy van Zoelen. Dit zijn kunstenaars die evenals Mellors, bewust hebben gekozen voor de ontwikkeling van een onbehouwen, ongepolijste manier van werken en daarbij vrijelijk gebruik maken van satire en karikaturale elementen. Deze elementen worden ingezet om een breed scala aan sociale onrechtvaardigheden bloot te leggen en, specifieker, de tekortkomingen van traditionele machtsverhoudingen belichten. Zij staan hiermee in een traditie die aanving met de Belgische kunstenaar James Ensor die als belangrijkste protagonist van een beweging uit het late Fin-de-siècle en avant garde kringen van het begin van de twintigste-eeuw, de ontwikkeling van een geheel eigen individuele stijl zag als het ultieme wapen in de strijd voor sociale emancipatie en verandering. In de context van de tentoonstelling worden tevens een aantal historische 'visionaire' werken vertoond, zoals een laser-disc showreel van de vernieuwer binnen de visual effects Robert Abel, foto's uit het Harry Price Archive en prenten van James Gillray, Pieter van der Heyden, William Hogarth en Ambroise Paré.

Zoals in veel van zijn werken, put Mellors voor de tentoonstelling uit een breed scala aan artistieke, literaire, filmische, en filosofische bronnen, die zijn kritische blik op autoritaire hoogmoed onderbouwen en articuleren. Zo ontmaskert de ets Doctrinal Nourishment (1889/95) van Ensor de opgeblazen zelfingenomen weerzinwekkendheid van de wereldse en kerkelijke machtshebbers door hen te laten defeceren op een hongerige menigte die de defecatie verslind. Dit thema wordt verder onderbouwd door een serie andere werken. Van het videowerk Face-Off (1972) van Vito Acconci, die een ironisch getoonzette confrontatie biedt tussen het private en het publieke, het blootstellen en maskeren; een beladen ritueel waarin Acconci zichzelf onthult om vervolgens dat wat hij openbaart weer te censureren, tot aan Basil Wolverton's tekeningen. Wat deze werken met elkaar gemeen hebben is hun gedeelde politieke context; het is een onderdompeling in een wereld van onbehouwen en absurde afbeeldingen die de incompetentie blootleggen van autoriteiten die ongecontroleerd hun gang gaan en daarmee een diepe crisis in de samenleving aan het licht brengen.

Gedurende de tentoonstelling :Hypercolon: programmeert Mellors een serie van evenementen en screenings en presenteert hij een nieuwe performance van Brian Catling in opdracht van SMART Project Space voor Museumnacht, welke op 5 november zal plaatsvinden.

Mellors (geboren in 1974 en van Britse afkomst) studeerde onder andere aan Ruskin School, Oxford University (1996-99) en the Royal College of Art in Londen (1999-2001). In 2007-09 deed hij een werkperiode aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij sindsdien leeft en werkt. Naast het produceren van zijn absurdistische scripts, psychedelische theatervoorstellingen, films, video's, performances, collagewerken en sculpturen speelt Mellors basgitaar in de groep Advanced Sportswear en is hij co-founder van Junior Aspirin Records. Nathaniel wordt vertegenwoordigd door Matt's Gallery, Londen; Galerie Diana Stigter, Amsterdam en MONITOR, Rome.

Zijn huidige tentoonstellingen zijn ondermeer: La Biennale di Venezia - 54th International Art Exhibition - ILLUMinations; British Art Show 7 - In The Days of the Comet (VK touring); Un'Expressione Geografica, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turijn. Aankomende tentoonstellingen zijn: Performa 2011, New York (verscheidene locaties) en een solo tentoonstelling in het Cobra Museum, Amstelveen. Recentelijke tentoonstellingen waren: Nathaniel Mellors: Ourhouse, I.C.A., Londen; Ourhouse, De Hallen, Haarlem; PQ2011 - Prague Quadrennial of Performance Design and Space, Praag; Contour 2009, 4th Biennial of Moving Image, Mechelen, België; Altermodern, Tate Triennial 2009, Tate Britain, Londen; Art Now, Tate Britain & 00s THE HISTORY OF A DECADE THAT HAS NOT yet BEEN NAMED, Biennale de Lyon, 2007.

: Hypercolon : is geconcipieerd en ontwikkeld door Nathaniel Mellors & Chris Bloor en bevat werken van Robert Abel, Vito Acconci, Chris Bloor, Paul Lafolley, Pieter van der Heyden, Tala Madani, Nathaniel Mellors, Erkka Nissinen, Bob Parks, Mick Peter, Linda Quinlan, Basil Wolverton, Timmy van Zoelen, werken uit het Harry Price Archive.

De tentoonstelling en het bijbehorend programma van screenings, performances en concerten is mogelijk gemaakt door ondersteuning van de Mondriaan Stichting, de Gemeente Amsterdam, het Fonds BKVB, het Nederlands Filmfonds, het Fonds voor de Podiumkunsten, en het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Noot van de redactie

Voor interviews, meer informatie, video en fotomateriaal, gelieve contact op te nemen met Una Henry, Tel +31 (0)20 427 59 51 of e-mail una@smartprojectspace.net | In geval van publicatie graag onze website vermelden: www.smartprojectspace.net

Met vriendelijke groet,

Cathy de Haan

SMART Project Space
Arie Biemondstraat 111
NL - 1054 PD Amsterdam
www.smartprojectspace.net
+31 (020) 4275951