Gemeente Kapelle

Tevredenheidsonderzoek Wmo

Ieder jaar meten de Zeeuwse gemeenten de tevredenheid van hun inwoners over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Scoop. Tot en met vorig jaar werd de klanttevredenheid gemeten met behulp van schriftelijke enquêtes. Dit jaar is de klanttevredenheid gemeten door het houden van interviews. Tien Kapelse Wmo-cliënten hebben in een interview verteld over hun ervaringen met de Wmo.

De Kapelse geïnterviewden waren over het algemeen positief over de behandeling en begeleiding door de gemeente, de vrijwilligers van De Wegwiezer en MEE Zeeland. Het principe van âde Kantelingâ wordt onderschreven: men is bereid eerst te kijken of men zelf of met behulp van de omgeving een probleem op kan lossen en vindt dit niet meer dan logisch. Alleen gaven velen wel aan dat dit in de praktijk soms moeilijk is omdat kinderen of familie bijvoorbeeld ver weg wonen of het zelf ook druk hebben. Toch heeft men vaak ook zelf oplossingen gezocht zoals samen boodschappen doen en het aanschaffen van een elektrische fiets.

Zelfstandig en bij voorkeur in het eigen huis blijven wonen is voor de geïnterviewden belangrijk. Iedereen weet dat er met het ouder worden misschien aanpassingen aan het huis moeten worden gedaan. Net zoals dat er aanpassingen aan het huis moeten worden gedaan als er kinderen komen. Dit heeft te maken met de normale wooncarrière. De gemeente ver-wacht dan ook dat mensen zelf actie ondernemen om het huis aan te passen aan mogelijke beperkingen door het ouder worden. Hier is nog niet iedereen aan gewend. Over de huishoudelijke hulp waren alle geïnterviewden tevreden. Over het vervoer met de Regiotaxi is men verdeeld: sommigen vinden de wachttijden te lang, anderen vinden dit niet zoân probleem zolang ze maar overal kunnen komen. Â