Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Limburgs Museum verwerft belangrijke filmcollectie Adriaan Vroom

Presentatie op vrijdag 9 september 2011

In de films van Adriaan J. Vroom (Rotterdam 1912 - Maastricht 2001) is de oorlog nooit ver weg. Met grote creatieve ambitie legde deze ondernemer op smalfilm vele taferelen uit het leven van zijn gezin vast. De opnames worden met regelmaat doorsneden met beelden van de andere werkelijkheid in de jaren 1940-1945 in o.a. Maastricht en de rest van Nederland.

Filmschat
Het Limburgs Museum heeft deze filmschat van ongeveer 20 uur materiaal verworven van de erfgenamen van de maker, en wil het publiek op vrijdag 9 september een eerste inkijkje daarin geven. Tijdens deze presentatie met enkele korte lezingen wordt de collectie formeel overgedragen. De bijeenkomst vindt plaats in Filmtheater Lumière in Maastricht om 14.30 uur. Het programma vindt u op de volgende pagina. Indien u interesse heeft om voor uw nieuwsmedium de presentatie bij te wonen, kunt u zich aanmelden via f.holthuizen@limburgsmuseum.nl of tel. 077-3522112 (Limburgs Museum, Frank Holthuizen). Voor gebruik in nieuwsitems of artikelen zijn filmfragmenten cq. filmstills beschikbaar. U kunt deze eveneens opvragen via genoemd e-mailadres. Filmtheater Lumière ligt aan de Bogaardenstraat 40 b, Maastricht, tel. 043-3214080. U vindt parkeergelegenheid in de nabijgelegen Q-Parkgarage onder het Vrijthof.

De kleine en grote geschiedenis
Als lid van een katholieke ondernemersfamilie wordt Adriaan Johannes Vroom voor de oorlog afdelingschef bij Vroom & Dreesmann in Maastricht. Hier leert hij Madeleine (Maud) van Oppen kennen, de jongste dochter van de Maastrichtse burgemeester Van Oppen. Na de oorlog is hij adjunct-directeur van V&D Zwolle, later directeur. Voor V&D Nederland was hij de inkoper speelgoed waarvoor hij veel reisde. Misschien dat zijn werk hem inspireerde tot het construeren van zijn 8mm-films. Of het onderwerp nu industrie was (Maastrichtse Staalfabriek De Maas, confectiefabriek JW Meijerink in Winterswijk, leverde aan V&D ), familieleven (babytijd, huwelijk), de stad Maastricht of de oorlog, steeds komen zijn films op ons over als kleine, inventieve kunstwerkjes. De oorlog is de rode draad in zijn filmoeuvre. Op hun gefilmde fietstocht vanuit Maastricht door Nederland in de zomer van 1940 stuitten Adriaan en Maud in een weiland in de Achterhoek op een niet ontploft projectiel. Op hun huwelijksdag 19 april 1941 vliegt er in beeld een squadron Engelse vliegtuigen over. Het filmpje over de huwelijksreis naar Arcen laat ook beelden zien van het graf van een gesneuvelde soldaat. De Maastrichtse wijk Blauwdorp wordt op 27 november 1941 per ongeluk getroffen door een Engelse blockbuster. De volgende dag filmt Vroom de ravage en de begrafenis van de 25 doden. Het alledaagse leven gaat zo goed en zo kwaad als het gaat 'gewoon' door. Dat laten zijn films zien, maar Vroom benadrukt dat nog eens door in de montage dergelijke oorlogsincidenten direct te verbinden met het alledaagse, met hun privéleven. De filmer gebruikt daarvoor ook scherpe, humoristische tussentitels. Met deze stijlmiddelen overstijgen zijn films in creativiteit en zeggingskracht de amateurfilms die alleen maar fragmentarisch laten zien wat er gebeurt. Op een gegeven moment speelt het voetbalteam van V&D Maastricht een wedstrijdje tegen de Pantserjägerabteilung. Ook een voorbeeld van hoe het leven 'gewoon' doorging, al kan dit beeld makkelijk in een verkeerd historisch perspectief worden geplaatst. Een andere film verwijst naar de gevangenschap van Adriaan Vroom. Hij zat samen met andere vooraanstaande Nederlandse burgers (ondernemers, politici, wetenschappers, kunstenaars) enkele maanden vast als gijzelaar in het door de Sicherheitsdienst geleide kamp Haaren. Op de film (opnames van bevriende filmer) pakt zijn vrouw een mandje met proviand in voor zijn noodgedwongen verblijf. Filmbeelden van zijn pasgeboren dochter worden afgewisseld met krantenberichten van de bestraffing van de dader van de aanslag op Hitler en van nieuws over de gevechten in Frankrijk op 2 augustus 1944. De bevrijding van Maastricht, de Duitse krijgsgevangenen en de afrekening worden door Vroom vastgelegd onder de titel: "Ze vliegen eruit". Als vrijwilliger van het Rode Kruis ziet en filmt hij op het einde van de oorlog de verwoestingen in het westen van Nederland, en kort na de oorlog is hij ooggetuige van de ruïnes in Duitsland.

Programma presentatie 9 september 2011, Filmtheater Lumière, Maastricht

14.30 uur ontvangst met koffie/thee in de foyer

15.00 uur aanvang programma in de Groene Zaal
· Verwelkoming door Noël Lebens
gedeputeerde voor Cultuur, provincie Limburg

· Een Teken des Tyds... : filmcompilatie Adriaan Vroom
· Mieka Vroom
over het filmwerk van haar vader

· Tony van Maren
collectiemedewerker bewegend beeld, Limburgs Museum: betekenis van de filmcollectie Adriaan Vroom, met fragmenten
· Paul Mengde
voorzitter van de stichting Limburgs Film en Video Archief: overdracht filmcollectie

16.00 uur napraten in de Foyer onder het genot van een drankje