Hogeschool van Utrecht



1 september 2011

Studenten strijden om beste crossmediale campagne ideeën

Op 5 september start in Utrecht de Media Battle 2011. Een snelkookpan van crossmediale creativiteit voor communicatie- en mediatechniekstudenten uit Utrecht en Enschede. In 5 werkdagen ontwikkelen 135 studenten crossmediale concepten voor een groep ondernemers uit de regio. Op de finaledag 9 september presenteren de studenten hun concepten en kiest een deskundige jury de winnaar. De concepten kunnen daarna verder worden uitgewerkt naar werkelijke campagnes en diensten.

Dit jaar is het thema van de Media Battle 'Stedelijke Identiteit'. Op het gebied van stedelijke identiteit, citymarketing en nieuwe media zijn er veel mogelijkheden te ontdekken. De Media Battle is dit keer gefocust op groepen van ondernemers (bijvoorbeeld in een gezamenlijke straat of winkelcentrum) die zich willen onderscheiden en de mogelijkheden, wensen en ambities van de stad niet uit het oog verliezen.

Met een sterk toenemend aantal nieuwe communicatiekanalen als internet, mobiele telefonie, games, digitale televisie, podcasting en narrowcasting is het voor de ondernemers steeds moeilijker om aandacht te krijgen voor hun producten of diensten. Naast kennis van media is veel creativiteit nodig om een specifieke doelgroep op het juiste moment en via het goede kanaal te informeren. De deelnemende bedrijven krijgen tijdens de Media Battle de kans om gebruik te maken van de expertise van Hbo-studenten die kennis hebben van nieuwe communicatie- en mediatechnieken.

De Utrechtse opdrachtgevers zijn: Hoog Catharijne, Echt Waar Bazaar, Ondernemersvereniging Biltstraat en Centrum Management Utrecht. Uit Enschede doen mee: Winkelcentrum de Klanderij, Bibliotheek Enschede en Stadsgravenstraat. Verder diverse opdrachtgevers uit de museumsector: Twentse Welle, Museon, Beeld en Geluid, Havenmuseum Rotterdam, museumwerf Vreeswijk en Vrede van Utrecht.

De studenten werken van maandag 5 tot en met woensdag 7 september in Central Studios in teams aan de concepten. Hierin worden zij ondersteund door docenten en leden van de Kenniskring Crossmedia Content van de Hogeschool Utrecht. Tevens zullen een aantal gastsprekers de studenten van de nodige inspiratie en inzichten voorzien.

De Media Battle is een samenwerking tussen Saxion Enschede en Hogeschool Utrecht en onderdeel van het RAAK-SIA Project 'Centrum ondernemen en Media Technologie'.

Presentatie vrijdag 9 september
De teams krijgen een week om hun concepten uit te werken. Op vrijdag 9 september vanaf 13.00 uur presenteren de studenten in de vorm van een 'pitch' de resultaten aan de jury en alle geïnteresseerde bedrijven uit de regio. Locatie is de Faculteit Economie & Management aan de Padualaan 101 te Utrecht. Meer informatie over de Media Battle is te vinden op http://mediabattle.ning.com

Over Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht (HU) is een ondernemende kennisorganisatie waar meer dan 38.000 bachelor- en masterstudenten en ruim 3.400 medewerkers werken aan professionalisering van de beroepspraktijk. Hoogwaardig onderwijs en toegepast onderzoek vormen de kernactiviteiten van de organisatie. De HU is sterk verankerd in de regio én heeft landelijke en internationale samenwerkingspartners. www.hu.nl




Hogeschool van Utrecht