Gemeente Alkmaar


College kiest voor `ringenmodel'

Alkmaar, 7 september 2011

Geen knippen of afsluitingen

Het college kiest voor het ringenmodel uit de Kadernota Duurzame Bereikbaarheid. In september 2009 is de kadernota door de gemeenteraad vastgesteld, met daarin de doelen en uitgangspunten voor de bereikbaarheid van Alkmaar. Er zijn twee modellen ontwikkeld; het ringenmodel en het sectorenmodel, waar de gemeenteraad destijds nog geen keuze tussen heeft gemaakt. Na een vergelijking van de modellen aan de hand van verschillende criteria, stelt het college nu voor aan de gemeenteraad te kiezen voor het ringenmodel.

Het ringenmodel gaat uit van twee ringen, een binnenring en een buitenring. Deze zijn met elkaar verbonden via radialen. Het sectorenmodel heeft geen binnenring en deelt de stad op in een aantal sectoren die alleen verbonden zijn via de buitenring. De twee modellen zijn met elkaar vergeleken aan de hand van verschillende criteria. Het gaat dan bijvoorbeeld om de toekomstige (verwachte) ontwikkelingen van de randweg, verbetering luchtkwaliteit en geluidsoverlast, de kwetsbaarheid van het model, de kosten van de maatregelen en het draagvlak. In de vergelijking scoort het ringenmodel beter dan het sectorenmodel. Daarom stelt het college de raad voor op basis van het ringenmodel verdere uitvoering te geven aan de Kadernota Duurzame Bereikbaarheid. Achterliggende gedachte voor de keuze voor het ringenmodel, is nu helderheid te verschaffen, zodat schaarse financiële beschikbare middelen direct effectief besteed kunnen worden. Dit geeft belanghebbenden helderheid.

Goede ring cruciaal
In beide verkeersmodellen is de ring rond Alkmaar belangrijk. Sinds de vaststelling van de Kadernota heeft het college nieuwe inzichten verkregen over de buitenring. In opdracht van de provincie heeft een probleemverkenning plaatsgevonden. Dit leidt tot de conclusie dat welk model ook ingezet wordt, dat ondanks het ongelijkvloers maken van de Alkmaarse ring en/of extra rijstroken toch op een (beperkt) aantal kruispunten (weer) knelpunten ontstaan. Met andere woorden niet alle heil kan verwacht worden van de ring. Bij het sectorenmodel speelt de ring een grote rol, nog meer dan bij het ringenmodel. Als die niet optimaal doorstroomt kunnen delen van de stad vastlopen. Kiezen voor het ringenmodel biedt daarom meer zekerheid voor de toekomst.

Geen draagvlak voor afsluitingen
In het verleden is gebleken dat er weinig draagvlak bestaat voor maatregelen als afsluiting van wegen of het instellen van eenrichtingsverkeer. Bij het sectorenmodel zouden diverse wegen worden afgesloten, zoals de Bierkade, Kanaalkade, de Kennemersingel en de Prinses Julianalaan. De verwachting is dat deze maatregelen op weinig steun van de Alkmaarse bevolking kunnen rekenen en dit heeft het college mede doen besluiten om te kiezen voor het ringenmodel.

Kanaalkade
In het ringenmodel gaat men, net als in het sectorenmodel, uit van een volledige afsluiting van de Kanaalkade. De voorkeur voor het ringenmodel betekent echter niet dat het college ook kiest voor een afsluiting van de Kanaalkade. Er lopen momenteel onderzoeken naar de verkeerscirculatie in het centrum - Overstad en er wordt gewerkt aan de Kanaalvisie. Het aanbrengen van een knip in de Kanaalkade maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.