Met traag betaalgedrag dupeert mkb zichzelf
Persbericht van Reason Marketing
Campagne voor best betalende bedrijven regio Den Haag
Den Haag (8 september 2011) - Kleine en middelgrote ondernemingen in de
regio Den Haag ondervinden veel hinder van laks betaalgedrag. Niet
alleen grotere bedrijven en overheidsinstanties maken zich er schuldig
aan, ook collega-mkb'ers. Door rekeningen te laat te voldoen (na ruim
40 dagen, waar 30 dagen de standaard betalingstermijn is) drukken ze
elkaar sneller in de gevarenzone of zelfs in een faillissement.
Een groep bedrijven in de regio Den Haag wil deze ontwikkeling een halt
toeroepen. Op initiatief van BoitenLuhrs Incasso Gerechtsdeurwaarders
en met steun van ABN AMRO, AFAS Software, BDO Den Haag, Haagrecht
Advocaten en Business Haaglanden is de campagne Stop Te Laat Betalen
opgezet, die donderdag 8 september van start gaat.
Hoe groot het belang is van tijdig betalen blijkt uit de laatste
faillissementscijfers van de Kamer van Koophandel Den Haag. In het
eerste halfjaar van 2011 gingen in de regio Den Haag 54 mkb-bedrijven
(tot 200 werknemers) failliet, 31,5 procent meer dan in dezelfde
periode het jaar ervoor. Gezien de huidige economische ontwikkelingen
is de verwachting dat deze trend zich voortzet, wat het aantal
bedrijven dat dit jaar het loodje moet leggen op circa 120 zal brengen.
Mkb-bedrijven beschikken in de regel niet over grote financiële
buffers, waardoor ze snel in liquiditeitsproblemen komen wanneer
openstaande facturen niet worden voldaan.
Positief stimuleren
'Wij ijveren voor een gedragsverandering onder het mkb', vertelt Arjan
Boiten, mede-eigenaar van BoitenLuhrs. 'Vaak is de afgelopen jaren
gewezen naar corporate bedrijven en overheden als initiators van een
slechte betaalmoraal. Niet geheel ten onrechte, maar het kan ook geen
kwaad te kijken hoe je als kleine en middelgrote onderneming zelf je
betaalgedrag kunt verbeteren. Des te meer recht van spreken heb je om
de grote jongens aan te spreken op hun gedrag.'
Sympathisanten kunnen de campagne Stop Te Laat Betalen op twee manieren
ondersteunen. Op de campagnesite kunnen bedrijven zich uitspreken voor
de actie en de boodschap via Facebook, Twitter en LinkedIn delen met
andere bedrijven. Als beloning ontvangen ze gratis een digitaal boekje
met uitgebreide tips om sneller facturen betaald te krijgen. Om goed
voorbeeldgedrag nog verder te promoten kunnen bedrijven uit de 106
grootste werkgevers in de regio de organisatie kiezen die het snelst
haar rekening(en) betaalt. De winnaar krijgt op 3 november de Betaalt
Vertrouwd Award 2011 toegekend.
Urgentie
De noodzaak van een beter betalingsgedrag wordt alleen maar sterker,
stelt Arjan Boiten. 'Nederlandse bedrijven lopen momenteel op jaarbasis
voor 15 miljard aan onbetaalde rekeningen mis. Binnen die context
krijgen kleinere bedrijven het alleen maar moeilijker, gezien de
dreiging van een nieuwe economische dip en de extra bezuinigingen die
het kabinet op Prinsjesdag in het vooruitzicht zal stellen. Bovendien
laat deze week de conjunctuurmeter van de Kamer van Koophandel Den Haag
zien dat het ondernemersvertrouwen in de economie naar een dieptepunt
is gedaald.'
In Nederland wordt slechts 55 procent van alle rekeningen op tijd
betaald. Boiten: 'Er ontstaat al snel een domino-effect. Slecht gedrag
van de één roept haast automatisch bij een directe collega hetzelfde
gedrag op. Dat zou niet moeten gebeuren. Elk bedrijf dat door te laat
betaalde facturen in de problemen komt en daardoor zelf niet meer kan
voldoen aan zijn eigen verplichtingen, is er een te veel.'
Korting bij snel betalen
Bedrijven kunnen vaak al met simpele aanpassingen hun eigen
debiteurenbeheer te verbeteren. Zo kan digitaal factureren al helpen,
omdat daar sneller op wordt gereageerd dan op een papieren factuur. Of
bied een korting wanneer binnen 14 dagen wordt betaald; zo'n actie zet
de klant vaak aan tot een snellere afhandeling van de factuur en houdt
de eigen cashflow op peil.
Over Stop Te Laat Betalen
De campagne Stop Te Laat Betalen' is een initiatief van BoitenLuhrs
Incasso Gerechtsdeurwaarders en krijgt steun van ABN AMRO, AFAS
Software, BDO Den Haag en Haagrecht Advocaten. Met de campagne willen
zij bedrijven en overheden in de regio Haaglanden bewust maken van de
schadelijke effecten op het bedrijfsleven door het te laat betalen van
facturen. Door tips en oplossingen aan te reiken, wordt een verandering
in betaalgedrag mogelijk gemaakt.
Links:
http://www.stoptelaatbetalen.nl
Razende Robot Reporter