Europese Commissie wil in 2013 nieuwe havenmaatregelen voorstellen
Persbericht van Europese Commissie
Tijdens zijn bezoek aan de haven van Rotterdam maakte EU-commissaris
voor Transport Siim Kallas vandaag bekend dat hij in 2013 een pakket
nieuwe maatregelen voor havens wil voorstellen. De maatregelen moeten
ervoor zorgen dat de Europese havens concurrentieel blijven en moeten
het enorme groeipotentieel van de havensector ondersteunen. Volgens
Kallas zullen de maatregelen betrekking hebben op een vermindering van
de administratieve last, een transparantere financiering en de
havendiensten. Hij prees de Rotterdamse haven voor haar
voortrekkersrol, haar sterke prestaties en haar aanpassingsvermogen.
Hij onderstreepte echter ook dat de honderden Europese havens voor
grote uitdagingen staan en dat er nood is aan een aangepaste
regelgeving.
Siim Kallas: "Havens zijn motoren van economische groei en bronnen van
welvaart voor onze steden, regio's en landen. Maar in de komende 20
jaar zullen onze havens worden geconfronteerd met grote uitdagingen op
het vlak van productiviteit, de nood aan investeringen, werkgelegenheid
en de integratie in stad en regio. Mijn bezoek aan Rotterdam sterkt
mijn overtuiging dat onze havens een enorm groeipotentieel hebben maar
we moeten ook enkele knelpunten aanpakken die de ontwikkeling van de
havens belemmeren. We moeten een samenhangender beleid ontwikkelen voor
havens en maritieme infrastructuur. In 2013 wil ik daaromtrent enkele
voorstellen indienen."
EU-commissaris Kallas beklemtoont dat op drie terreinen actie
noodzakelijk is:
1. Maatregelen betreffende de havendiensten
"Opdat havens zich zouden kunnen aanpassen aan de nieuwe economische,
industriële en maatschappelijke eisen, is het cruciaal dat
havendiensten op een vrije en concurrentiële manier kunnen worden
aangeboden."
2. Maatregelen die bijdragen tot een vermindering van de
administratieve last
"We moeten de concurrentiepositie van onze havens ondersteunen door een
vermindering van de administratieve last. Het Blue Belt-pilootproject,
een programma dat nieuwe manieren verkent om de korte vaart te
bevorderen, draagt nu al bij tot een vermindering van de
administratieve last in havens."
3. Maatregelen voor een transparantere financiering van havens
"We moeten de financiering van havens transparanter maken om
concurrentievervalsing tegen te gaan en duidelijk te maken waarvoor
belastingsgeld precies gebruikt wordt. Dat zal particuliere
investeerders aanmoedigen; zij zijn van levensbelang voor de groei van
de havensector."
Volgende stappen
EU-commissaris Kallas kondigde aan dat volgend jaar een conferentie
wordt gehouden over de toekomst van de Europese havens. Na overleg met
belanghebbenden en een diepgaande effectstudie zal de Commissie in 2013
voorstellen voor de havensector indienen.
Achtergrond
Het bezoek van EU-commissaris Kallas aan de haven van Rotterdam maakt
deel uit van een beoordeling door de Commissie van het kader voor het
EU-havenbeleid, zoals dat werd aangekondigd in het Witboek Transport
van maart 2011. Daarbij wordt gekeken naar uitdagingen en kansen voor
havens in de periode tot 2030.
Bedoeling is dat de markt voor havendiensten vlot functioneert en dat
het Europees transportnetwerk in de periode 2020-2030 opgewassen is
tegen de verwachte groei. Doordat de economische situatie drastisch
veranderd is, moet ook de soft law-aanpak herbekeken worden. Havens
zijn de belangrijkste ingangen tot het transportnetwerk en kunnen
aanzienlijk bijdragen tot de vermindering van de CO2-uitstoot. Ze
beschikken over een onaangesproken potentieel voor het creëren van
werkgelegenheid en de bevordering van de economie.
De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa en de nummer
vier van de wereld. Jaarlijks worden er 430 miljoen ton goederen
verwerkt. Rotterdam is niet alleen een transithaven maar ook een enorm
industrieel complex dat bijdraagt tot de economische groei en voorziet
in werkgelegenheid voor 86 000 mensen.
*
Razende Robot Reporter