Europese Commissie wil in 2013 nieuwe havenmaatregelen voorstellen

Persbericht van Europese Commissie

Tijdens zijn bezoek aan de haven van Rotterdam maakte EU-commissaris voor Transport Siim Kallas vandaag bekend dat hij in 2013 een pakket nieuwe maatregelen voor havens wil voorstellen. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat de Europese havens concurrentieel blijven en moeten het enorme groeipotentieel van de havensector ondersteunen. Volgens Kallas zullen de maatregelen betrekking hebben op een vermindering van de administratieve last, een transparantere financiering en de havendiensten. Hij prees de Rotterdamse haven voor haar voortrekkersrol, haar sterke prestaties en haar aanpassingsvermogen. Hij onderstreepte echter ook dat de honderden Europese havens voor grote uitdagingen staan en dat er nood is aan een aangepaste regelgeving.

Siim Kallas: "Havens zijn motoren van economische groei en bronnen van welvaart voor onze steden, regio's en landen. Maar in de komende 20 jaar zullen onze havens worden geconfronteerd met grote uitdagingen op het vlak van productiviteit, de nood aan investeringen, werkgelegenheid en de integratie in stad en regio. Mijn bezoek aan Rotterdam sterkt mijn overtuiging dat onze havens een enorm groeipotentieel hebben maar we moeten ook enkele knelpunten aanpakken die de ontwikkeling van de havens belemmeren. We moeten een samenhangender beleid ontwikkelen voor havens en maritieme infrastructuur. In 2013 wil ik daaromtrent enkele voorstellen indienen."

EU-commissaris Kallas beklemtoont dat op drie terreinen actie noodzakelijk is:

1. Maatregelen betreffende de havendiensten
"Opdat havens zich zouden kunnen aanpassen aan de nieuwe economische, industriële en maatschappelijke eisen, is het cruciaal dat havendiensten op een vrije en concurrentiële manier kunnen worden aangeboden."

2. Maatregelen die bijdragen tot een vermindering van de administratieve last
"We moeten de concurrentiepositie van onze havens ondersteunen door een vermindering van de administratieve last. Het Blue Belt-pilootproject, een programma dat nieuwe manieren verkent om de korte vaart te bevorderen, draagt nu al bij tot een vermindering van de administratieve last in havens."

3. Maatregelen voor een transparantere financiering van havens "We moeten de financiering van havens transparanter maken om concurrentievervalsing tegen te gaan en duidelijk te maken waarvoor belastingsgeld precies gebruikt wordt. Dat zal particuliere investeerders aanmoedigen; zij zijn van levensbelang voor de groei van de havensector."

Volgende stappen
EU-commissaris Kallas kondigde aan dat volgend jaar een conferentie wordt gehouden over de toekomst van de Europese havens. Na overleg met belanghebbenden en een diepgaande effectstudie zal de Commissie in 2013 voorstellen voor de havensector indienen.

Achtergrond

Het bezoek van EU-commissaris Kallas aan de haven van Rotterdam maakt deel uit van een beoordeling door de Commissie van het kader voor het EU-havenbeleid, zoals dat werd aangekondigd in het Witboek Transport van maart 2011. Daarbij wordt gekeken naar uitdagingen en kansen voor havens in de periode tot 2030.

Bedoeling is dat de markt voor havendiensten vlot functioneert en dat het Europees transportnetwerk in de periode 2020-2030 opgewassen is tegen de verwachte groei. Doordat de economische situatie drastisch veranderd is, moet ook de soft law-aanpak herbekeken worden. Havens zijn de belangrijkste ingangen tot het transportnetwerk en kunnen aanzienlijk bijdragen tot de vermindering van de CO2-uitstoot. Ze beschikken over een onaangesproken potentieel voor het creëren van werkgelegenheid en de bevordering van de economie.

De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa en de nummer vier van de wereld. Jaarlijks worden er 430 miljoen ton goederen verwerkt. Rotterdam is niet alleen een transithaven maar ook een enorm industrieel complex dat bijdraagt tot de economische groei en voorziet in werkgelegenheid voor 86 000 mensen.

*




Razende Robot Reporter