Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Supermarkten en Rotterdam slaan handen ineen voor schone en veilige bevoorrading

Elke dag moeten de schappen van de Nederlandse supermarkten en foodservice bedrijven gevuld worden met producten afkomstig uit alle hoeken van de wereld. Efficiënte distributie is van belang om de kwaliteit en prijs van producten te waarborgen en de uitstoot van CO2 terug te dringen. Bevoorrading van supermarkten in de randen van de dag (dagranddistributie) leidt tot een reductie van 17% brandstof en eveneens tot een overeenkomstige daling van de uitstoot van CO?. Daarnaast bevordert dagranddistributie de verkeersveiligheid omdat vrachtwagens minder rijden op die momenten waarop fietsers op weg zijn naar school en werk.

Daarom is het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) blij met de intentieverklaring die het CBL vandaag ondertekent met wethouder Van Huffelen van Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte van de gemeente Rotterdam. In deze intentieverklaring spreken CBL en gemeente Rotterdam af constructief samen te werken om de bevoorrading van de supermarkten in en rond Rotterdam efficiënter en duurzamer te maken. Het bevoorraden in de randen van de dag gebeurt met stil en schoon PIEK-gecertificeerd transportmaterieel. Inmiddels heeft Rotterdam de Europese distributieprijs Sugar Award gewonnen en volgen Londen en New York het Rotterdamse voorbeeld.

CBL-directeur René Roorda is zeer te spreken over de samenwerking met Rotterdam: "Hoewel het gaat om een grote regio, was Rotterdam direct in voor onze aanpak van dagranddistributie. We konden goede afspraken maken en supermarktorganisaties hebben in pilots samengewerkt aan een succesvolle stedelijke distributie. Geen woorden maar daden, dat spreekt ons als supermarktbranche bijzonder aan!" Ook wethouder Duurzaamheid, Binnenstad en Buitenruimte Alexandra van Huffelen is positief: "Stedelijk vrachtverkeer is een belangrijk thema binnen duurzame mobiliteit. De intentieverklaring is voor Rotterdam een mooi aanknopingspunt om verder te werken aan duurzaam stedelijk vrachtverkeer, voor een betere luchtkwaliteit en goede bereikbaarheid."

Om te beoordelen of winkellocaties geschikt zijn voor dagranddistributie is er samen met Rotterdam in een pilot een checklist ontwikkeld die landelijk wordt uitgerold. Belangrijkste punten in deze checklist zijn inzet van PIEK-materieel, gedrag van de werknemers, de afstand tot woningen en de bestrating. Gemeente Rotterdam vervult een ambassadeursfunctie in Nederland.

"Het is een goede zaak dat er steeds meer aandacht is voor stedelijke distributie bij lokale, maar ook landelijke overheid. Zo spreekt de Tweede Kamer vandaag over het gebruik van ecocombi's", aldus Roorda. "Met de combinatie van dagranddistributie en deze langere en zwaardere vrachtwagens kan nog meer milieuwinst worden behaald."

Het CBL wil met meer gemeenten afspraken maken over dagranddistributie. Dit past in het CBL-Klimaatplan waarin de supermarktbranche streeft naar 20% minder CO2-uitstoot in transport in 2020. Het CBL-Klimaatplan maakt deel uit van de CBL duurzaamheidsagenda waarin de supermarktbranche samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opzet om de voedselketen duurzamer te maken.