Port of Rotterdam
Datum 8-9-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
EU-commissaris in Europese wereldhaven
Vandaag bezoekt de Eurocommissaris van Transport Siim Kallas, het
Havenbedrijf Rotterdam. Gastheren zijn president-directeur Hans Smits
en burgemeester Ahmed Aboutaleb. Wim van Sluis, voorzitter van
Deltalinqs, vertegenwoordigt het havenbedrijfsleven. Rotterdam is de
grootste Europese haven en het overgrote deel van de overslag komt uit
of gaat naar andere Europese landen dan Nederland. Er is geen andere
haven waar zoveel overslag- en productiebedrijven eigenaren uit andere
Europese landen hebben.
De ochtendagenda omvat gesprekken over het Witboek Transport van de
Europese Commissie, het Trans-Europese Netwerk en Port Compass 2030, de
toekomstvisie van het Havenbedrijf. Daarmee zijn ondermeer het Europese
multimodale transportnetwerk, het schoner maken van transport en de
groei van de Rotterdamse haven onderwerp van gesprek. Met name de groei
van de overslag tot 2030, maakt duurzame transportverbindingen naar het
Europese achterland voor het Havenbedrijf Rotterdam tot een prioriteit.
Spoor en wereldmarkt
Het Havenbedrijf zal het belang van een tijdige aanleg van het derde
spoor in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen benadrukken. Voldoende
capaciteit op de Betuweroute is essentieel voor de Europese
duurzaamheiddoelstelling en om de integratie van het Europese
achterland met de wereldmarkt te verzekeren. De consument wil
betaalbare producten en de voor welvaart essentiële producenten van
machines, staal, auto´s, chemie, energie en voedingsmiddelen moeten
kunnen concurreren met ´overzee´.
De kwalitatieve en kwantitatieve uitdagingen vereisen dat het
Havenbedrijf en de Europese Commissie samen optrekken.
´Sea & The City´
´s Middags wordt er door de haven gevaren, samen met vertegenwoordigers
van bedrijven uit de haven en overheidsorganisaties en is er een
ontmoeting met de pers. 's Avonds ontvangt het Havenbedrijf Europese en
Nederlandse gasten bij het openingsconcert van het 16e Gergievfestival
(´Sea & The City´) van het Rotterdams Philharmonisch Orkest in De
Doelen.
Europese wereldhaven
Verreweg het grootste deel van de jaarlijkse goederenoverslag van ruim
400 miljoen ton komt uit of gaat naar Europese landen buiten Nederland.
De belangrijkste grensoverschrijdende goederen(soorten) zijn ruwe olie,
olieproducten, chemicaliën, eetbare oliën, kolen, ijzererts,
containers, roro-lading en staal. De belangrijkste Europese landen van
oorsprong en bestemming zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk,
Rusland, België en Noorwegen. Er is geen andere Europese haven waar
het eigendom van over/opslagterminals en fabrieken zo sterk en zo
gespreid is over andere Europese landen: Duitsland, België, het
Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Noorwegen,
Denemarken, Finland, Spanje, Rusland, Luxemburg, Oostenrijk, Italië en
IJsland.