Port of Rotterdam

Datum 8-9-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

EU-commissaris in Europese wereldhaven

Vandaag bezoekt de Eurocommissaris van Transport Siim Kallas, het Havenbedrijf Rotterdam. Gastheren zijn president-directeur Hans Smits en burgemeester Ahmed Aboutaleb. Wim van Sluis, voorzitter van Deltalinqs, vertegenwoordigt het havenbedrijfsleven. Rotterdam is de grootste Europese haven en het overgrote deel van de overslag komt uit of gaat naar andere Europese landen dan Nederland. Er is geen andere haven waar zoveel overslag- en productiebedrijven eigenaren uit andere Europese landen hebben.

De ochtendagenda omvat gesprekken over het Witboek Transport van de Europese Commissie, het Trans-Europese Netwerk en Port Compass 2030, de toekomstvisie van het Havenbedrijf. Daarmee zijn ondermeer het Europese multimodale transportnetwerk, het schoner maken van transport en de groei van de Rotterdamse haven onderwerp van gesprek. Met name de groei van de overslag tot 2030, maakt duurzame transportverbindingen naar het Europese achterland voor het Havenbedrijf Rotterdam tot een prioriteit.

Spoor en wereldmarkt
Het Havenbedrijf zal het belang van een tijdige aanleg van het derde spoor in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen benadrukken. Voldoende capaciteit op de Betuweroute is essentieel voor de Europese duurzaamheiddoelstelling en om de integratie van het Europese achterland met de wereldmarkt te verzekeren. De consument wil betaalbare producten en de voor welvaart essentiële producenten van machines, staal, auto´s, chemie, energie en voedingsmiddelen moeten kunnen concurreren met ´overzee´.

De kwalitatieve en kwantitatieve uitdagingen vereisen dat het Havenbedrijf en de Europese Commissie samen optrekken.

´Sea & The City´
´s Middags wordt er door de haven gevaren, samen met vertegenwoordigers van bedrijven uit de haven en overheidsorganisaties en is er een ontmoeting met de pers. 's Avonds ontvangt het Havenbedrijf Europese en Nederlandse gasten bij het openingsconcert van het 16e Gergievfestival (´Sea & The City´) van het Rotterdams Philharmonisch Orkest in De Doelen.

Europese wereldhaven
Verreweg het grootste deel van de jaarlijkse goederenoverslag van ruim 400 miljoen ton komt uit of gaat naar Europese landen buiten Nederland. De belangrijkste grensoverschrijdende goederen(soorten) zijn ruwe olie, olieproducten, chemicaliën, eetbare oliën, kolen, ijzererts, containers, roro-lading en staal. De belangrijkste Europese landen van oorsprong en bestemming zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, België en Noorwegen. Er is geen andere Europese haven waar het eigendom van over/opslagterminals en fabrieken zo sterk en zo gespreid is over andere Europese landen: Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Noorwegen, Denemarken, Finland, Spanje, Rusland, Luxemburg, Oostenrijk, Italië en IJsland.