SGP
SGP wil oog voor blinden
De SGP is blij met de hogere boetes voor 'hufterig' gedrag in het
verkeer. Verkeersboetes moeten vooral asociale rijders treffen, niet
Bas of Willy die een keer per ongeluk drie kilometer te hard rijden.
Speciale aandacht vraagt de SGP voor blinden in het verkeer. Andere
verkeersdeelnemers blijken hen compleet te negeren. Een campagne waarin
oog wordt gevraagd voor blinden en slechtzienden in het verkeer is wel
het minste wat de regering voor hen zou kunnen doen.
---
AO verkeersveiligheid
8 september 2011
E. Dijkgraaf
Intro
Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Onder dit motto vind ik
het een heel goede zaak om vandaag met twee bewindslieden te mogen
spreken over verkeersveiligheid.
Verkeersboetes
Voorzitter. De SGP vindt het heel goed dat Minister Opstelten
uitvoering geeft aan onze motie over verkeersboetes. De hoofdlijnen
steunen we. Geen algehele verhoging van 20 procent, maar veel meer
gerichte verhogingen voor echt asociaal gedrag in het verkeer en
gevaarlijk gedrag in woonwijken. De echte hardrijder moet aangepakt
worden. Niet Bas of Willy die per ongeluk drie kilometer te hard rijdt.
Wel enkele vragen:
⢠Het lijkt erop dat de richtlijnen niet aangescherpt zijn voor rijden
onder invloed. Waarom niet? Juist delicten waarbij alcohol in het spel
is, moeten stevig aangepakt worden.
⢠Gemeenten maken ook wel eens 30-kilometerzones van wegen waar je
gemakkelijk 50 kunt rijden. We begrepen dat gemeenten verplicht zijn
bij de 30-kilometerzones de weginrichting aan te passen, zodat het
onmogelijk is te hard te rijden. Volgens een richtlijn van het OM mag
de politie niet in die zones controleren. Klopt dit? Wat gaat de
minister doen om te voorkomen dat gemeenten te gemakkelijk een weg tot
30-kilometerzone verklaren?
⢠Voor lichtere overtredingen wordt er volgens de brief van de
minister geen rekening gehouden met recidive. Wil de minister daar nog
eens goed naar kijken? Is het niet mogelijk om ook in de regeling voor
standaardboetes recidive mee te nemen?
⢠Hoe verhoudt de hoogte van de Nederlandse verkeersboetes zich tot
die in omringende landen? We moeten daar nog wel serieus naar kijken.
⢠Bij verkeersboetes worden ook administratiekosten gerekend. Waarom?
Kunnen die kosten niet vervallen?
Verkeerspolitie
Van diverse kanten krijgen we te horen dat er bij de vorming van de
Nationale Politie geen duidelijke plaats wordt gegeven aan de
verkeerspolitie. In het belang van verkeersveiligheid vragen wij om die
positie ook in het nieuwe bestel duidelijk te verankeren. Hoe gaat dit
gebeuren?
Export kennis
Voorzitter. De afgelopen jaren heeft de SGP meermalen gevraagd in
hoeverre wij onze kennis over verkeersveiligheid beter kunnen
exporteren naar andere landen. Wellicht zelfs kunnen vermarkten. Juist
in China en Afrika kan door kennisexport veel verbeterd worden.
Wereldwijd komen meer dan een miljoen mensen om door verkeersongevallen
en zijn er meer dan 50 miljoen gewonden. 90% daarvan betreft
ontwikkelingslanden. Er zit dus ook de dimensie aan van
ontwikkelingssamenwerking. In Nederland is veel kennis; meerdere
instituten houden zich ermee bezig. Kan geen extra stap worden gezet om
te komen tot een bundeling van kracht en expertise? De minister kan
daarin een aanjagende en faciliterende rol spelen om de internationale
kennisdeling te bewerkstelligen en de gidsfunctie van Nederland op
verkeersveiligheidsgebied te borgen. Het geld hiervoor hoeft niet
alleen uit I&M-potjes te komen. Je kunt ook denken aan
Ontwikkelingssamenwerking.
Ik zou dit punt graag op de agenda van de minister willen houden. In
een brief van 6 april 2009 heeft de vorige minister aangeduid wat er
momenteel gebeurd aan kennisontwikkeling, maar worden ook verschillende
initiatieven belicht. Wat is de stand van zaken hieromtrent? Welke
prioriteit geeft de huidige minister hieraan? In de brief werd
aangeduid, dat gezocht zou worden naar meer publiek-private
initiatieven. Wat is daaruit gekomen? Graag een update, ook als het
gaat om mogelijke vermarkting.
SWOV
Verkeersveiligheid kan niet zonder onafhankelijk wetenschappelijk
onderzoek. Als het goed is verdient dit onderzoek zich dubbel en dwars
terug. De SGP zal niet de enige zijn die voor de voorbereiding van
debatten dankbaar gebruik maakt van het SWOV: één van de meest
gezaghebbende instituten op verkeersveiligheidsgebied. De minister wil
de subsidies voor dit instituut echter met 50% korten. Hetzelfde geldt
VVN.
Dit is bijzonder rigoureus. Wij zijn erg bang, dat wij hiermee
feitelijk dit instituut om zeep helpen en de opgebouwde expertise
verkwanselen. Het SWOV zal niet in deze mate alternatieve financiering
kunnen vinden. Mijn fractie bepleit om maximaal 15-20% te bezuinigen op
deze subsidies. Het zal nog een hele klus zijn om dit zonder teveel
kwaliteitsverlies op te vangen. (evt. motie)
Blinden
Uit recent onderzoek van de KNFG Geleidehonden blijkt dat in het
verkeer slecht rekening wordt gehouden met blinde personen. Zo negeert
ruim 50% van de verkeersdeelnemers een uitgestoken witte blindenstok.
90% van de blinden of slechtzienden heeft al eens bijna een ongeluk
gehad bij het gebruik van hun witte stok. Voert de minister beleid op
dit onderdeel? Hoe kunnen verkeersdeelnemers beter bewust worden
gemaakt van de aanwezigheid van blinden in het verkeersbeeld?
LZVâs
In de marge van dit debat: ik heb begrepen dat Nederlandse vervoerders
praktisch zijn afgesneden van een Duitse proef met extra
vrachtwagencombinaties (LZVâs of ecocombiâs). De meest belangrijke
routes voor Nederlandse combinaties zijn geblokkeerd, omdat cruciale
deelstaten niet meewerken. Wat betekent dit voor de Nederlandse
transportsector en hoe valt dit te doorbreken?