SGP


SGP wil oog voor blinden

De SGP is blij met de hogere boetes voor 'hufterig' gedrag in het verkeer. Verkeersboetes moeten vooral asociale rijders treffen, niet Bas of Willy die een keer per ongeluk drie kilometer te hard rijden. Speciale aandacht vraagt de SGP voor blinden in het verkeer. Andere verkeersdeelnemers blijken hen compleet te negeren. Een campagne waarin oog wordt gevraagd voor blinden en slechtzienden in het verkeer is wel het minste wat de regering voor hen zou kunnen doen.
---

AO verkeersveiligheid
8 september 2011
E. Dijkgraaf

Intro
Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Onder dit motto vind ik het een heel goede zaak om vandaag met twee bewindslieden te mogen spreken over verkeersveiligheid.

Verkeersboetes
Voorzitter. De SGP vindt het heel goed dat Minister Opstelten uitvoering geeft aan onze motie over verkeersboetes. De hoofdlijnen steunen we. Geen algehele verhoging van 20 procent, maar veel meer gerichte verhogingen voor echt asociaal gedrag in het verkeer en gevaarlijk gedrag in woonwijken. De echte hardrijder moet aangepakt worden. Niet Bas of Willy die per ongeluk drie kilometer te hard rijdt.

Wel enkele vragen:
⢠Het lijkt erop dat de richtlijnen niet aangescherpt zijn voor rijden onder invloed. Waarom niet? Juist delicten waarbij alcohol in het spel is, moeten stevig aangepakt worden.
⢠Gemeenten maken ook wel eens 30-kilometerzones van wegen waar je gemakkelijk 50 kunt rijden. We begrepen dat gemeenten verplicht zijn bij de 30-kilometerzones de weginrichting aan te passen, zodat het onmogelijk is te hard te rijden. Volgens een richtlijn van het OM mag de politie niet in die zones controleren. Klopt dit? Wat gaat de minister doen om te voorkomen dat gemeenten te gemakkelijk een weg tot 30-kilometerzone verklaren?
⢠Voor lichtere overtredingen wordt er volgens de brief van de minister geen rekening gehouden met recidive. Wil de minister daar nog eens goed naar kijken? Is het niet mogelijk om ook in de regeling voor standaardboetes recidive mee te nemen?
⢠Hoe verhoudt de hoogte van de Nederlandse verkeersboetes zich tot die in omringende landen? We moeten daar nog wel serieus naar kijken. ⢠Bij verkeersboetes worden ook administratiekosten gerekend. Waarom? Kunnen die kosten niet vervallen?

Verkeerspolitie
Van diverse kanten krijgen we te horen dat er bij de vorming van de Nationale Politie geen duidelijke plaats wordt gegeven aan de verkeerspolitie. In het belang van verkeersveiligheid vragen wij om die positie ook in het nieuwe bestel duidelijk te verankeren. Hoe gaat dit gebeuren?

Export kennis
Voorzitter. De afgelopen jaren heeft de SGP meermalen gevraagd in hoeverre wij onze kennis over verkeersveiligheid beter kunnen exporteren naar andere landen. Wellicht zelfs kunnen vermarkten. Juist in China en Afrika kan door kennisexport veel verbeterd worden. Wereldwijd komen meer dan een miljoen mensen om door verkeersongevallen en zijn er meer dan 50 miljoen gewonden. 90% daarvan betreft ontwikkelingslanden. Er zit dus ook de dimensie aan van ontwikkelingssamenwerking. In Nederland is veel kennis; meerdere instituten houden zich ermee bezig. Kan geen extra stap worden gezet om te komen tot een bundeling van kracht en expertise? De minister kan daarin een aanjagende en faciliterende rol spelen om de internationale kennisdeling te bewerkstelligen en de gidsfunctie van Nederland op verkeersveiligheidsgebied te borgen. Het geld hiervoor hoeft niet alleen uit I&M-potjes te komen. Je kunt ook denken aan Ontwikkelingssamenwerking.

Ik zou dit punt graag op de agenda van de minister willen houden. In een brief van 6 april 2009 heeft de vorige minister aangeduid wat er momenteel gebeurd aan kennisontwikkeling, maar worden ook verschillende initiatieven belicht. Wat is de stand van zaken hieromtrent? Welke prioriteit geeft de huidige minister hieraan? In de brief werd aangeduid, dat gezocht zou worden naar meer publiek-private initiatieven. Wat is daaruit gekomen? Graag een update, ook als het gaat om mogelijke vermarkting.

SWOV
Verkeersveiligheid kan niet zonder onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Als het goed is verdient dit onderzoek zich dubbel en dwars terug. De SGP zal niet de enige zijn die voor de voorbereiding van debatten dankbaar gebruik maakt van het SWOV: één van de meest gezaghebbende instituten op verkeersveiligheidsgebied. De minister wil de subsidies voor dit instituut echter met 50% korten. Hetzelfde geldt VVN.
Dit is bijzonder rigoureus. Wij zijn erg bang, dat wij hiermee feitelijk dit instituut om zeep helpen en de opgebouwde expertise verkwanselen. Het SWOV zal niet in deze mate alternatieve financiering kunnen vinden. Mijn fractie bepleit om maximaal 15-20% te bezuinigen op deze subsidies. Het zal nog een hele klus zijn om dit zonder teveel kwaliteitsverlies op te vangen. (evt. motie)

Blinden
Uit recent onderzoek van de KNFG Geleidehonden blijkt dat in het verkeer slecht rekening wordt gehouden met blinde personen. Zo negeert ruim 50% van de verkeersdeelnemers een uitgestoken witte blindenstok. 90% van de blinden of slechtzienden heeft al eens bijna een ongeluk gehad bij het gebruik van hun witte stok. Voert de minister beleid op dit onderdeel? Hoe kunnen verkeersdeelnemers beter bewust worden gemaakt van de aanwezigheid van blinden in het verkeersbeeld?

LZVâs
In de marge van dit debat: ik heb begrepen dat Nederlandse vervoerders praktisch zijn afgesneden van een Duitse proef met extra vrachtwagencombinaties (LZVâs of ecocombiâs). De meest belangrijke routes voor Nederlandse combinaties zijn geblokkeerd, omdat cruciale deelstaten niet meewerken. Wat betekent dit voor de Nederlandse transportsector en hoe valt dit te doorbreken?