Merkartikelfabrikanten leveren bijna kwart winstmarge in
Persbericht van PwC
De winstmarge van merkartikelfabrikanten in food heeft in de afgelopen
jaren een flinke klap opgelopen. Tegelijkertijd zagen Private Label
producenten precies de omgekeerde ontwikkeling. Dat blijkt uit een
onderzoek van EFMI Business School en PwC naar de financiële
performance van 68 grote foodleveranciers in de periode 2002-2009.
Omzetgroei merkartikelfabrikanten blijft achter bij andere
foodleveranciers
De Nederlandse foodleveranciers hebben turbulente jaren achter de rug
met onder andere de prijzenoorlog tussen supermarkten (2003-2005),
stijgende grondstofprijzen (sinds 2004) de economische recessie
(2008-2009) en de steeds verdergaande consolidatie in de retailsector.
Deze ontwikkelingen hebben invloed op de financiële performance van
leveranciers in de sector.
In de periode 2002-2009 groeide de omzet van merkartikelfabrikanten met
gemiddeld 3,1 procent per jaar. Hiermee blijft de omzetgroei van deze
leveranciers van A-merken achter bij die van Private Label producenten
(+4,4% per jaar) en versleveranciers (+7,0%).
Erosie winstgevendheid A-merken
Tegenover hun relatief beperkte jaarlijkse omzetgroei (+3,1%) stond bij
de merkartikelfabrikanten echter een sterkere jaarlijkse
kostenstijging. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op hun winstmarge.
Bedroeg de relatieve winstmarge van de merkartikelfabrikanten in 2002
nog 7,6 procent van de omzet. In 2009 was deze 5,8 procent. Een daling
met bijna een kwart. Private Label producenten liggen qua winstmarge
weliswaar nog steeds op achterstand, maar in dezelfde periode steeg
deze met veertig procent van 2,9% in 2002 naar 4,1% in 2009.
"Merkartikelfabrikanten verliezen qua winstgevendheid duidelijk terrein
op producenten van private labels. Het private label business model
wordt langzaam maar zeker steeds volwassener. De professionaliteit van
private label producenten neemt merkbaar toe en dat betaalt zich uit in
een verbeterde winstmarge", aldus Melanie Murk, onderzoeker van EFMI
Business School. Versleveranciers werken van de drie onderzochte
leverancierstypen met de laagste winstmarge (3,3% van de omzet).
Consument moet rekening houden met hogere prijzen
De verwachting is dat de grondstofprijzen op langere termijn op een
hoger niveau komen te liggen en meer schommelingen zullen vertonen. De
onderzoekers zijn van mening dat de huidige marktomstandigheden kunnen
leiden tot een verschraling van het productaanbod. "De consument is de
afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor
voedingsmiddelen. De harde realiteit is echter dat de we meer moeten
gaan betalen voor ons mandje kwaliteitsboodschappen", stelt Hans Bod,
partner bij PwC en verantwoordelijke voor het onderzoek. "Nederlandse
bedrijven in de foodsector werken al ongelooflijk efficiënt en tegen
lage kosten. Tel daar de stijgende grondstofprijzen bij op en we moeten
concluderen dat de productprijzen omhoog zullen gaan. Gebeurt dat niet,
dan worden de marges dermate klein, dat het voor bedrijven bijna
onmogelijk is om de hoge kwaliteit te blijven bieden die de consument
gewend is."
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.pwc.nl/food
Bijlage:
* merkartikelfabrikanten leveren kwart winstmarge in defdocx
Razende Robot Reporter