BMW brengt Emergency Call nog dit jaar uit in Nederland
Persbericht van BMW Nederland B.V.
Emergency Call leverbaar met BMW ConnectedDrive.
München/Rijswijk. Vanaf 2015 verplicht binnen Europa, nu al beschikbaar
bij BMW: noodoproep systeem eCall voor waarschuwing van hulpdiensten
bij een ongeval. Het systeem maakt deel uit van een compleet netwerk
van te personaliseren toepassingen voor meer veiligheid, infotainment
en gemak in de auto. De toepassingen van BMW ConnectedDrive zijn al
langer leverbaar maar vanaf 2 november aanstaande ook operationeel in
Nederland. BMW is het eerste merk dat in Nederland een dergelijk
compleet pakket aan toepassingen biedt.
Emergency Call is een systeem dat bij een ongeval snel hulpdiensten kan
inlichten. Via een druk op de knop of via een automatisch uitgaand
signaal kan politie, brandweer en/of een ambulance worden opgeroepen.
Uniek aan het systeem van BMW is dat de oproep wordt aangenomen door
een eigen servicecentrale die bovendien een dataverbinding met de auto
kan aanleggen. Op deze manier kan de exacte locatie van de auto
afgelezen worden en bovendien geconstateerd worden hoeveel inzittenden
zijn betrokken, of en zo ja welke airbags zijn afgegaan en waar de auto
geraakt is. Op deze manier kunnen de juiste hulpdiensten te allen tijde
optimaal geïnformeerd worden. Bovendien wordt tijd bespaard omdat niet
eerst via de landelijke 112 meldkamer gebeld hoeft te worden, maar door
de BMW servicecentrale direct contact wordt gezocht met de meldkamer
van de locale hulpdienst die benodigd is.
Compleet netwerk van diensten
BMW ConnectedDrive is een paraplu voor nog veel meer toepassingen.
Google Local Search, weer en buienradar, nieuwsberichten: een greep uit
de toepassingen die vanaf november dit jaar beschikbaar zijn voor BMW's
vanaf september 2010.
BMW leidend sinds 2001
Op het gebied van connectiviteit van bestuurder, het voertuig en de
omgeving heeft BMW al jaren een leidende rol. Al in 1980 was BMW het
eerste merk in de Formule 1 dat met telematica in de pitbox de
technische data van de racewagens kon bewaken. En als 's werelds eerste
autofabrikant leverde BMW in 2001 een web-based portal voor gebruik in
voertuigen. In 2008 beschikte de BMW 7 Serie bovendien als eerste auto
over volledig internet in de auto. Het BMW ConnectedDrive platform
levert sindsdien diensten zoals nieuws-, weer- en verkeersinformatie,
reisgidsen, complete Office functies, e-mail en verschillende
Google-diensten. Met de start van BMW ConnectedDrive in Nederland,
bouwt BMW haar positie als 's werelds meest toonaangevende merk op het
gebied van connectiviteit in de auto verder uit.
Het systeem maakt gebruik van een in de auto ingebouwde SIM-kaart
waarmee alle diensten in de gehele EU zonder additionele kosten
gebruikt kunnen worden. Deze zijn ingedeeld in de categorieën 'Gemak',
'Infotainment' en 'Veiligheid'.
Gemak
In de eerste categorie vallen toepassingen als Google Local Search
(Navigatiehulp met aanvullende informatie en zoekfunctie), Concierge
Call (persoonlijke assistent 24/7), Teleservice Call (auto geeft zelf
servicebehoefte door aan dealer) en Teleservice Battery Guard (houdt
accuspanning in de gaten).
Infotainment
Weer (o.a. buienradar), Nieuws, BMW Internet, Bluetooth Streaming Audio
(muziek afspelen via Bluetooth), Send to Car (informatie van pc
verzenden naar auto), Mobile Office (e-mail, adresboek), BMW Apps
(Social Media, Last Mile Navigation) en BMW Routes (toeristische
routes) zijn de toepassingen die in de categorie Infotainment vallen.
Veiligheid
De laatste categorie Veiligheid omvat naast de genoemde manueel en
automatisch te activeren Emergency Call ook bekende opties als Head-Up
Display, Night Vision, Lane Change Warning en Parking Assist. Deze uit
diverse modellen bekende bestuurders assistentiesystemen vallen ook
onder de paraplu van BMW ConnectedDrive omdat zij deel uitmaken van het
netwerk van bestuurder, auto en de omgeving. Met BMW ConnectedDrive
laat BMW zien hoe rijplezier tot een nog hoger niveau getild kan worden
met de nieuwste technologieën.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.press.bmwgroup.nl
Bijlage:
* p0044204zip
Razende Robot Reporter