Ingezonden persbericht



· Modeshow Thaumazoo, the island of the colourblind

Jubilerend couturier Peter George d'Angelino Tap is door Arminius uitgenodigd een experimentele haute couture collectie te ontwerpen en te presenteren geïnspireerd op het thema Thaumazoo, the island of the colourblind. Thaumazoo is het Griekse woord voor verbazing, betrokkenheid, in verwondering over en in bewondering voor.

D'Angelino Tap heeft hedendaagse beeldende kunstwerken als inspiratiebron gekozen die refereren aan de tertiaire ring van de kleurencirkel van Goethe en Johannes Itten. Dit vormde de aanleiding zijn bewondering en verwondering uit te drukken in een diversiteit aan materialen waarmee de ontwerper vrijelijk is gaan experimenteren.

De couturier gaat in deze modeshow een verrassende dialoog aan met de eigentijdse beeldende kunstwerken, die hij vertaalde naar zestien geïnspireerde, unieke en verbluffende modecreaties.

De eigenzinnige shows van d'Angelino Tap zijn anders dan gangbare modeshows. Niet alleen zijn de ontwerpen bijzonder en extravagant, de shows worden op een performanceachtige manier neergezet. Aan deze modeshow verlenen hairstylist Guido Rieger van Constantly Developing Motions en visagist Arthur Vriens hun medewerking.

Modeshow Thaumazoo, the island of the colourblind | Peter George d'Angelino Tap

Vrijdag 9 september 2011 | 20.30u | entree ¤ 10

Arminius | Museumpark 3, Rotterdam | www.arminius.nu

Na de modeshow wordt aansluitend de bijbehorende tentoonstelling feestelijk geopend

Over couturier Peter George d'Angelino Tap (1961, NL) De modecarrière van couturier Peter George d'Angelino Tap omspant een periode van vijfentwintig jaar. In deze periode overtreft hij de grenzen van bekende, maatschappelijk geaccepteerde modeontwerpers. D'Angelino Tap maakt theatrale ontwerpen die worden gekenmerkt door zeer uiteenlopend materiaal-gebruik in uitbundige vorm en kleur. Zijn onconventionele en monumentale ontwerpen vinden daardoor veelal hun weg naar de wereld van theater, opera en ballet. Het spraakmakende recentelijk nieuwe uniform voor Stadstoezicht Rotterdam is eveneens van zijn hand. Het persoonlijke handschrift is gebaseerd op een door de ontwerper zelf ontwikkeld patroon-systeem. Hij verbindt traditionele technieken met inspiratie die hij opdoet in literatuur, muziek en beeldende kunst. De concepten die ontstaan noemt hij 'sartorial concepts', wat vrij vertaald betekend, kleding in de ruimste zin van het woord ontstaan in het spanningsveld tussen haute couture en kunst.