Gemeente Berkelland


Gebruikers tevreden over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Gemeente gebruikt uitkomsten onderzoek voor verbetering van uitvoering wet.

Uitkomsten onderzoek Wmo scootmobiel

65 procent van de Wmo-gebruikers vindt dat de voorzieningen bijdragen aan het kunnen blijven meedoen aan de maatschappij.

Bijna 400 gebruikers van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) zijn tevreden over de bijdrage die de toegekende voorzieningen leveren om zelfredzaam te kunnen blijven. 74 procent hiervan zegt dat de ondersteuning bijdraagt aan het zelfstandig blijven wonen. En 65 procent vindt dat de voorzieningen bijdragen aan het kunnen blijven meedoen aan de maatschappij. Dit blijkt uit een onderzoek van de gemeente uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO . De uitkomsten van het onderzoek gebruikt de gemeente bij de verdere verbetering van de uitvoering van deze wet.

Voorzieningen

Dit voorjaar hebben bijna 400 inwoners uit Berkelland, die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning(Wmo), de vragenlijst over de uitvoering van de wet ingevuld. De vragen gingen over de aanvraagprocedure, de hulp bij het huishouden en voorzieningen als rolstoelen, scootmobielen, en woonvoorzieningen. Ook zijn enkele vragen gesteld over de Wmo-raad.

Enkele uitkomsten van het onderzoek op een rij:

Toegang tot de ondersteuning

De gebruikers waarderen de aanvraagprocedure in Berkelland gemiddeld met een 7,4. De mensen zijn het meest tevreden over de tijd die genomen wordt voor de aanvrager. (96 procent). Minder tevreden is men over de wijze waarop gekeken is naar andere hulp of voorzieningen (85 procent).

Hulp bij het huishouden

De hulp bij het huishouden wordt gemiddeld met een 8 gewaardeerd. Dit is iets hoger dan het gemiddelde van de waardering in andere gemeenten (7,8). In 98 procent van de gevallen voldoet de huishoudelijke hulp aan de verwachtingen. Minder tevreden is men over de vervanging bij vakantie van de hulp (91 procent).

Voorzieningen

Gemiddeld waardeert men de voorzieningen, zoals de rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen met een 7,3. Ook zijn de gebruikers content over de levering en kwaliteit van de scootmobielen, 98 procent.

Collectief vervoer

Het collectief vervoer waardeert men gemiddeld met een 6,9. Dat is gelijk aan de gemiddelde waardering in andere gemeenten. Het meest tevreden zijn de gebruikers over het gemak van bestellen (94 procent). Net als in andere gemeenten is ook een veel kleiner deel van de mensen in Berkelland tevreden over de omrijtijden (58 procent).

Wmo-raad

Gevraagd is ook naar de meningen over de Wmo-raad, het adviesorgaan aan de gemeente op het gebied van de Wmo. Het blijkt dat 40 procent van de mensen de Wmo-raad kent. 81 procent hiervan is tevreden over de adviezen die de Wmo-raad over Wmo-beleid.

Vergelijking met andere gemeenten

In het algemeen wijken de cijfers voor Berkelland niet erg af van andere onderzochte gemeenten. Gemiddeld ligt de waardering in Berkelland iets hoger.

Onderzoek onder gebruikers

De gemeente biedt ondersteuning aan mensen met beperkingen. Deze ondersteuning

verschilt van persoon tot persoon. Het gaat bijvoorbeeld om hulp bij het huishouden, een rolstoel, een woonvoorziening of vervoer. De gemeente levert deze ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Vragenformulier

In februari van dit jaar stuurde de gemeente Berkelland aan bijna 800 gebruikers een vragenlijst over de Wmo. 388 gebruikers (49 procent) stuurden het vragenformulier terug. De vragen gingen over de manier waarop de aanvraag is verlopen en over verschillende aspecten van de verleende ondersteuning. Het vragenformulier is ook gestuurd aan mensen waarvan de aanvraag is afgewezen. Zij konden hun mening geven over de ervaren procedure.

Onafhankelijk onderzoeksbureau

De onderzoeksgegevens zijn verwerkt door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO. Dit bureau doet hetzelfde onderzoek ook in 161 andere gemeenten. Daardoor kunnen de resultaten in Berkelland worden vergeleken met andere gemeenten.