Ingezonden persbericht


14-09-2011

10 miljoen Nederlanders gebruiken sociale netwerken: Hyves blijft het populairst, maar Facebook komt eraan Resultaten van een wereldwijde social media studie

Kernconclusies: · 68% van de Nederlanders maakt gebruik van sociale netwerksites. Hyves blijft het populairst, maar wordt op de hielen gezeten door Facebook. · Twitter is het buitenbeentje: 81% van de Nederlanders kent het, maar slechts 17% maakt er gebruik van. · Nederland heeft een lagere adoptie dan Oost & Zuid-Europese landen. · LinkedIn doet het in Nederland een stuk beter dan in de rest van Europa. · 3 op 10 van de sociale netwerkers volgt informatie over merken en bedrijven, dit is lager dan het Europese gemiddelde (5/10). · De meerderheid van de sociale netwerkers wil graag betrokken worden bij het management van bedrijven die ze leuk vinden.

Nederland telt 10 miljoen gebruikers van sociale netwerken 68% van de Nederlandse surfers maakt gebruik van sociale netwerksites. In totaal gaat het om 10 miljoen mensen. Hyves is de populairste site met 50% van de Nederlandse gebruikers, 44% maakt gebruik van Facebook. Twitter kent 17% adoptie onder de Nederlandse surfers. Nederland heeft een iets lager gebruik van sociale netwerken dan het Europese gemiddelde (73%). Vooral Oost- en Zuid-Europa hebben een hogere adoptie. Nederland blinkt dan weer uit in het gebruik van LinkedIn (20%). Het gebruik van deze site ligt hoger dan het Europese gemiddelde (11%). Dit zijn enkele opmerkelijke conclusies uit een studie van InSites Consulting bij meer dan 9.000 consumenten en uitgevoerd in 35 landen. "Deze cijfers tonen dat sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos." aldus Prof. Steven Van Belleghem, Managing Partner bij InSites Consulting.

Twitter het buitenbeentje
Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken. 81% van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17% maakt er gebruik van. De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter aanwezig: 14% van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan. "Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook." zegt Van Belleghem.



Persbericht - 14-09-2011

30% van de Nederlandse sociale netwerkers volgt een merk 3 op de 10 Nederlanders met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Twee sectoren zijn daarbij heel populair: media / entertainment en mode. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bv. reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. Belangrijkste reden om fan te worden is het gebruik van een product/dienst. 38% wil aankondigingen van events ontvangen, 33% van de fans verwacht extra promoties van het merk op sociale media en 31% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Consument wil deel uit maken van management van bedrijf Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 28% van de Nederlandse sociale netwerkgebruikers wil graag ideeën delen met een bedrijf. 22% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk. "Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf." zegt Van Belleghem. Over het onderzoek: · Meer dan 9000 respondenten · 35 landen (Europa, Zuid & Noord Amerika, Azië en Oceanië) · Sample representatief voor de internetpopulatie van alle deelnemende landen · Onderzoek uitgevoerd door InSites Consulting · Volledig onderzoeksrapport online beschikbaar: http://www.slideshare.net/stevenvanbelleghem/social-media-around-the-world2011

Prof. Steven Van Belleghem Managing Partner InSites Consulting Auteur van de Conversation Manager Steven.VanBelleghem@insites.eu M +32 497 473 444 :

Steven_InSites

Over InSites Consulting InSites Consulting is een innovatief, wereldwijd online marketing onderzoek- en adviesbureau. De voorbije 2 jaar hebben we niet minder dan 12 prijzen in de wacht kunnen slepen van verschillende internationaal gerespecteerde organisaties zoals AMA, ARF, ESOMAR, Media Marketing, MRS, MOA, SPSS, AMMA en Econsultancy. InSites telt 120 medewerkers en heeft vestigingen in Gent, Rotterdam, Londen en Timisoara. Begin 2012 opent het kantoor in New York. Meer informatie is beschikbaar op www.insites.eu en http://blog.insites.be. Over de Conversation Manager Het boek de Conversation Manager van Steven Van Belleghem werd gepubliceerd in februari 2010. In het boek legt Steven uit hoe bedrijven hun online en offline conversaties kunnen managen. Het is een beschrijving van de veranderende rol van merken op het vlak van mond-tot-mondreclame en handelt over reclame, branding, sociale media en de integratie van al deze marketingelementen.



Naast de verkoop van meer dan 20.000 exemplaren werd het boek in 2010 bekroond met de PIM Marketing Literatuurprijs. Meer informatie is beschikbaar op www.theconversationmanager.com.






---- --