Gemeente Stichtse Vecht

Nieuws

Inwoners geven 7,5 voor dienstverlening

Klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd

Gemeente Stichtse Vecht werkt aan een goede dienstverlening voor haar inwoners. De gemeente wil dan ook weten wat goed gaat en wat beter kan. In juni van dit jaar is er daarom een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder bezoekers van de balie in Maarssen en de Servicepunten in Breukelen en Loenen. Het onderzoek diende ook om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de Servicepunten. Vorig jaar was al besloten dat dit halverwege 2011 geëvalueerd moest worden.

Inwoners is onder andere gevraagd naar hun ervaringen aan de balie, en de vriendelijkheid en deskundigheid waarmee ze zijn geholpen. Het onderzoek is een nulmeting en zal elk jaar worden herhaald.

Wethouder dienstverlening Pieter de Groene: "Deze cijfers vertellen ons waar we staan na zes maanden Stichtse Vecht. We zijn duidelijk op de goede weg. Uit het onderzoek zijn ook wel wat verbeterpunten naar voren gekomen. Zo wordt de wachttijd aan de balie iets langer ervaren dan het landelijk gemiddelde. Daar staat tegenover dat we 86% van de bezoekers binnen een kwartier hebben kunnen helpen, en dat we bovengemiddeld hoog scoren op het gebied van privacy en parkeergelegenheid."

Conclusies

De conclusies uit het onderzoek `Dienstverlening aan de balie' zijn overwegend positief. De dienstverlening wordt gewaardeerd met een 7,5. Met name de bejegening door de medewerkers (vriendelijkheid en deskundigheid) wordt door de bezoekers gewaardeerd. Hieronder leest u gedetailleerde informatie over de belangrijkste thema's.

Wachttijd
Gemeente Stichtse Vecht is redelijk tevreden over de uitkomst dat 86% van de bezoekers binnen een kwartier geholpen is. Het onderzoek vond namelijk plaats in de maand juni, één van de drukste maanden van het jaar. Verreweg de meeste mensen kwamen voor een paspoort, rijbewijs of id-kaart.

Openingstijden
De bewoners waardeerden de openingstijden met een gemiddelde van 7,3. Het landelijke gemiddelde is hier een 7,4. De openingstijden zijn ruimer dan in de voormalige gemeenten.

Parkeergelegenheid
De bezoekers blijken de parkeergelegenheid van de gemeente Stichtse Vecht met een 7,9 zeer te waarderen in vergelijking met het landelijk gemiddelde en de twee referentiegemeenten Houten en De Ronde Venen.

Bereikbaarheid
Het verbeteren van de bereikbaarheid wordt als aanbeveling genoemd. Dit punt is op korte termijn moeilijk te beïnvloeden en zal dan ook worden meegenomen in het besluit over de definitieve vestiging van het gemeentekantoor. Voor inwoners die zelf fysiek niet in staat zijn het gemeentehuis te bezoeken wordt een afspraak aan huis ingepland.

Privacy aan de balie
De privacy aan de balie wordt voldoende ondervangen. Er is voorzien in voldoende spreekkamers. Voor bepaalde, meer privacygevoelige, producten worden bezoekers standaard in de spreekkamers ontvangen.

Serviceloketten
Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de Servicepunten niet alleen slecht worden bezocht, maar ook dat het aantal bezoekers vanaf januari gestaag afneemt. Het college van Stichtse Vecht heeft besloten deze uitkomsten mee te nemen in het participatietraject (met inwoners en organisaties) dat in gang is gezet om te komen tot bezuinigingen en een heroverweging van de gemeentelijke taken.

Aanbevelingen

Na aanleiding van het onderzoek heeft het onderzoeksbureau ook aanbevelingen gedaan die de dienstverlening van Stichtse Vecht nog verder kunnen verbeteren. Meer hierover leest u in het volledige rapport van het klanttevredenheidsonderzoek en het aanvullende onderzoek dat is uitgevoerd onder de raadsleden.

Klanttevredenheidsonderzoek, juni 2011