Gemeente Oirschot

Samenvatting opiniërende raadsbijeenkomsten 6 september 2011.

Â

à Nota Lokaal Gezondheidsbeleid.

Â

MENING VAN:

CDA

Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota. Wel met daarbij de vraag bijzondere aandacht te besteden aan effectmeting en rendement (zie verder het gestelde bij PvdA).

Het veranderen van gedrag van mensen op het terrein van gezondheid is een moeilijke opgave voor de gemeente en zijn partners. Daarnaast is het moeilijk juist die mensen te bereiken die gezonder zouden moeten leven.

DV

Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota er van uitgaande dat de bij gezondheid betrokken partners ook werkelijk hun bijdrage leveren in de uitvoering van het beleid.

VVD

Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota.

D66

Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota.

Gezondheid in relatie tot intensieve veehouderij betrekken bij uitvoering gezondheidsbeleid. Wethouder Evers heeft toegezegd dat zodra er een wettelijk kader is, dit onderdeel zeker aandacht krijgt binnen het gezondheidsbeleid.

DGM

Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota, maar ook hier geldt bijzondere aandacht voor effectmeting en rendement ((zie verder het gestelde bij PvdA).

PvdA

Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota, onder voorbehoud akkoord fractie. Advies van Michel van Leeuwen aan zijn fractie is in elk geval positief.

Hij vraagt wel bijzondere aandacht voor het meten van de effecten van het beleid en de maatregelen en acties en vraagt zich af hoe groot het rendement zal zijn van die maatregelen en acties.

Â

CONCLUSIE VOORZITTER:

De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid wordt breed gedragen door de partijen.

Â

AFSPRAKEN / VERDERE PROCEDURE:

De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid kan ter vaststelling voorgelegd worden aan de gemeenteraad tijdens de vergadering van 29 september a.s.

Â

à Kaderstelling visie duurzame landbouw.

Duurzaamheid en innovatie?

PvdA: Duurzaamheid en innovatie is mens- en diervriendelijk met oog voor welzijn, gezondheid (MRSA en zoonosen) en omgeving. Vakmanschap staat voorop!

DGM: Innovatief is in goede richting vernieuwend bezig zijn. Duurzaamheid betekent rekening houden met omgeving, gezondheid, dierenwelzijn, milieu en energie.

VVD: Verwijst naar reacties op volgende stellingen.

CDA: Innovatief betekent buiten de gebaande paden gaan, iets nieuws brengend, voortrekkersrol. Duurzaam: Toekomstbestendig (rentmeesterschap). In de gehele voedselketen en proces moeten in samenspraak met elkaar naar oplossingen worden gezocht.

D66: Provincie bepaalt wat er overgenomen wordt bij invulling begrippen. Schaalgrootte kan nog wel bepalend zijn. Een vergroting van leefruimte zonder een toename van dieren en meer respect voor dierenwelzijn en omgeving.

DV: Begrippen zijn afhankelijk van de deelnemers in de keten, de vrijblijvendheid is eraf. Het gaat niet alleen om techniek maar is afhankelijk van andere overheden voor begripsbepaling. Er moet draagvlak in begripsbepaling gevonden worden door een ruime definitie omschrijving.

Â

Gemeentelijk beleid is nodig?

Alle fracties zijn het hier over eens:

PvdA: Er zijn knelpunten waar eigen gemeentelijk beleid voor nodig is.

DGM: Bouwblokgrootte handhaven in relatie tot professionele gezinsbedrijven.

VVD: Niet zozeer aansturen op invloed wetgeving, maar volgen van beleid met Oirschotse kleur in relatie tot grootte.

CDA: Geen ruimte voor grootschaligheid overal maar âeigenschaligheidâ: professionele Oirschotse gezinsbedrijven die passen bij Oirschotse maat.

D66: Handhaven van bouwblokgrootte i.r.t. 300 NGE.

DV: Met nieuwe zaken gaan we anders om dan met lopende zaken. Welke bevoegdheden hebben we? Bovengrenzen: 1,5 ha. gekoppeld aan 300 NGE en 2,5 ha. gekoppeld aan 500 NGE.

Â

Bestaande rechten respecteren?

PvdA: Oneens: Terugdringen van rechten waar mogelijk, zeker in ongewenste situaties. Effecten van IV op omgeving beperken.

DGM: Eens: Verwachting is dat 1/3 van bouwblokken verdwenen is in 2020. Overige moeten instandblijven om ontwikkelingsruimte te garanderen voor duurzame en professionele bedrijven.

VVD: Oneens: zwaarder inzetten op inpassing en vermindering van regelgeving.

CDA: Eens: Nieuwvestiging is niet meer mogelijk dus bestaande rechten handhaven ook in relatie tot planschade. Middelen beter gebruiken voor andere doelen. Wel knelpunten oplossen.

D66: Oneens: Niet voldoen aan duurzaamheid dan kunnen de bestaande rechten worden ontnomen.

DV: Oneens: We kunnen nu geen regie voeren waar ontwikkelingen plaatsvinden. Rechten hoeven maar gedurende bepaalde termijn te worden gerespecteerd, daarna mogen ze worden ontnomen.

Â

Gezondheidsonderzoeken geven aanleiding tot voorzorgsprincipe?

Alle fracties zijn het eens met stelling. DGM stelt dat afhankelijk van de resultaten van het onderzoek sommige sectoren soms wel en soms niet tot actie overgegaan kan worden. VVD voegt hier aan toe dat alleen de grote bedrijven kunnen blijven bestaan en voldoen aan de normen per 1 januari 2013 die beter kunnen inzetten op volksgezondheid. D66 geeft aan dat desondanks onduidelijkheid uit gezondheidsonderzoek toch nu gehandeld moet worden.

Â

Duurzame initiatieven krijgen meer ruimte?

PvdA: Oneens in m2 fysieke ruimte, wel in pionierschap en innovatie maar op minder ruimte.

DGM: Oneens: Duurzaam is de norm. Er wordt niet meer ruimte geboden.

VVD: Eens: In lijn met voorstellen vanuit rijk en provincie.

CDA: Eens: Bouwblokgrootte is de norm. Maatwerk is mogelijk in relatie tot verbeteringen en effecten op de omgeving. Deregulering en goed ondernemerschap faciliteren.

D66: Oneens: Alleen duurzame ontwikkelingen mogelijk, geen ruimte erbij in m2.

DV: Oneens: vasthouden aan genoemde norm.

Â

LOGâs Stille Wille en Langereijt behouden?

PvdA: Oneens: Langereijt weg, Stille Wille handhaven.

DGM: Wachten provinciaal standpunt af.

VVD: Eens.

CDA: Oneens: Langereijt weg, Stille Wille handhaven en nieuwvestiging mogelijk maken.

D66: Oneens: Langereijt weg, Stille Wille handhaven alleen voor Oirschotse bedrijven.

DV: Wat is de bevoegdheid hierin van de gemeente? Wat is visie van college hierin?

Â

Groen- en sloopfonds nodig?

PvdA: Eens. Perspectief bieden voor kleinschalige innovatieve bedrijven en onderzoek stimuleren. Er moet een sociaal plan komen voor stoppers vanuit zorgvuldige overheid.

DGM: Oneens. Sloopverordening is tot nu toe weinig gebruikt. Daarom geen nieuw fonds nodig. Verder vraagtekens over financiering.

VVD: Eens. Wel vraagtekens over financiering.

CDA: Eens. Lokaal moet een kwaliteitsimpuls gegeven worden aan het buitengebied. Dit kan gefinancierd worden met regelingen zoals groen voor rood en ruimte- voor- ruimte. Een sociaal plan moet worden ingevuld voor stoppers.

D66: Eens. Gevolgen moeten door iemand opgebracht worden.

DV: Oneens. Groenfonds kan wel op een andere manier. Voor het sloopfonds geldt: Welke knelpunten lopen we tegenaan? Er zijn al regelingen mogelijk (zoals ruimte- voor- ruimte). Wat is consistentie van beleid. We moeten actief de mogelijkheden inventariseren.

Â

Commissie van Doorn

De fracties zijn in grote lijnen te spreken over het rapport van de commissie. Wel is het de vraag hoe dit concreet uitgewerkt wordt en wat dit betekent voor de gemeente Oirschot.

Â

Â

à Geurverordening.

MENING VAN:

CDA

Voorkeur 14 in LOG, overig buitengebied 10. Wel nader kijken naar clusters, maar dat naar specifieke probleemsituaties.

DV

Voorkeur 10 in LOG (twijfel over 14), overig buitengebied 10 en clusters 5. Graag onderzoek naar 7 in buitengebied. Dit onderzoek bepaalt uiteindelijk standpunt.

VVD

Wil graag extra informatie vanuit ondernemers, over kosten maatregelen en inzicht of maatregelen reëel zijn. Met deze informatie terug naar fractie.

D66

Voorkeur 14 in LOG, clusters 7 of 5, overig buitengebied 10.

DGM

Voorkeur 14 in LOG, overig buitengebied 10. Maak werk van subsidiemogelijkheden technische oplossingen.

PvdA

Voorkeur gehele buitengebied 10. Wel vinden van alternatieve oplossingen knelpunten. Eventueel norm 5 in clusters.

Â

CONCLUSIE VOORZITTER:

De uitkomst is behoorlijk versnipperd.

Â

AFSPRAKEN / VERDERE PROCEDURE:

College heeft opdracht voor het verstrekken van extra informatie, bijvoorbeeld over effecten streefwaarde 20 in LOG Langereijt en eventuele doorrekening norm 7 in buitengebied. Het college gaat met de uitkomst verder en komt met een voorstel voor een aangepaste geurverordening en gebiedsvisie.

Â

Â

=