UMC Utrecht
Huisarts beter bereikbaar
De patiënt wil zelf bepalen via welk medium hij wil communiceren;
bijvoorbeeld in de auto via de telefoon snel een afspraak inplannen met
de huisarts of thuis op de bank via de iPad een herhaalrecept
aanvragen. Deze mogelijkheden kunnen door de sterke combinatie van
Promedico en PAZIO ingevuld worden.
Promedico en PAZIO bundelen hun krachten om huisarts en patiënt met een
geïntegreerd patiëntenportaal optimaal te kunnen bedienen. Op 13
september tekenden de voorzitter van PAZIO Jos Kuilboer (UMC Utrecht)
en Promedico directeur Auke van der Kooi hiervoor de
samenwerkingsovereenkomst. In de komende maanden ontwikkelt PAZIO het
patiëntenportaal voor de klanten van Promedico: de huisartsen.
De combinatie van een gerenommeerd huisartsinformatiesysteem met een
generiek patiëntenportaal biedt de huisarts vele voordelen. Het
geïntegreerd aanbieden van diverse online diensten, zoals het maken van
online afspraken, online consulten, het aanvragen van herhaalrecepten
en andere mogelijkheden zijn in de nabije toekomst beschikbaar. Dit
betekent niet alleen een betere bereikbaarheid van de huisartsen, maar
ook meer efficiëntie en service voor de patiënten.
Het gemak van de (mobiele) patiënt
De vraag van consumenten verandert snel. Veel Nederlanders beschikken
over een smartphone, of iPad en verwachten hiermee een veilige, simpele
toegang tot hun portaal. Het in de zorg bekende ICT bedrijf Pharmeon
heeft een aantal basisapplicaties zoals Afspraak Online, Consult Online
en Herhaalrecept hiervoor ontwikkeld.
Promedico
Promedico is met haar ASP huisartseninformatiesysteem uniek omdat het
ontwikkeld is voor gebruik via internet en daarmee werkplek
onafhankelijk is. "Overal ter wereld kan de huisarts van Promedico
veilig in zijn ASP informatiesysteem werken", zegt Auke van der Kooi,
directeur van Promedico. "Daarmee heeft de patiënt van een Promedico
huisarts ook 7 x 24 uur via het patiëntenportaal toegang tot zijn
huisarts, waar deze zich op dat moment ook bevindt. De snelle en
adequate interactie tussen de patiënt en zijn huisarts is een enorme
winst voor de patiënt. Altijd en overal staan zij in direct contact,
indien dat noodzakelijk is. Daarmee is Promedico vooraanstaand onder de
huisartsinformatiesystemen", aldus Auke van der Kooi. Door de
samenwerking met PAZIO wordt dit doel voor de patiënten van de
Promedico huisartsen binnenkort werkelijkheid.
PAZIO; de verbindende factor
PAZIO is een patiëntgericht gezondheidsportaal, waarbij diverse
gerenommeerde e-Health toepassingen in één leveranciersonafhankelijke
omgeving worden gebundeld. Via een eenmalig inlog krijgt de patiënt
toegang tot deze toepassingen. Door de samenwerking met Promedico
kunnen huisartsen in hun eigen Promedico informatiesysteem een consult
beantwoorden of uitslagen bekijken. De patiënt kan wanneer het hem
uitkomt via internet een afspraak maken of een consult met zijn
huisarts hebben.
"Een aantal maanden geleden tekende PAZIO al een
samenwerkingsovereenkomst met PharmaPartners, een andere HIS
leverancier", aldus Jos Kuilboer van het UMC Utrecht. "PAZIO brengt
meerdere partijen bijeen om voor de patiënten en zorgverleners
geïntegreerde oplossingen te bieden. Door de integratie van PAZIO met
de grootste HIS leveranciers kunnen we 60 % van de huisartsenmarkt
bedienen en zo een bindende factor zijn, waardoor nieuwe ontwikkelingen
echt een vlucht kunnen nemen. De patiënt kan daarbij op eenvoudige en
veilige wijze online diensten afnemen van zijn eigen huisarts. Dit is
een mooie stap in patiënt empowerment".
Integratie met huisartsinformatiesysteem van Promedico
Het huisartsinformatiesysteem van Promedico zal de komende maanden
worden geïntegreerd met PAZIO. De basistoepassingen Consult Online,
Afspraak Online en Recept Online zullen snel aan de klanten van
Promedico worden aangeboden. Hiermee is weer een stap genomen om de
zorgconsument meer regie te geven over zijn eigen zorgproces.
Informatie over PAZIO: www.pazio.nl
Informatie over Promedico: www.promedico.nl
PAZIO is een ontwikkeling van het consortium van UMC Utrecht, Imtech,
VitaValley, VitalHealth Software en Leidsche Rijn Julius
Gezondheidscentrum.
woensdag 14 september 2011