armoedebestrijding

14 september 2011

ICT Business Modellen als hefboom voor armoedebestrijding

Nieuw onderzoek laat zien hoe Informatie en Communicatie Technologie (ICT) toegang kan geven tot onderwijs, gezondheid, landbouwdiensten of financiële diensten voor de de vier miljard mensen die leven met een inkomen van minder dan 2 dollar per dag, ook wel "Base of the Pyramid" genoemd. De 15 meest innovatieve marktgerichte bedrijfsmodellen bewezen dat schaalvergroting mogelijk was, en lieten zien dat ICT een breekijzer voor het verbeteren van de levensstandaard van de BoP kan zijn. Er zijn wel verschillen tussen de sectoren en de succesfactoren.

De studie is geschreven door Hystra consultants en TNO onderzoekers, in opdracht van AFD-Proparco, Ericsson, France-Telecom Orange, ICCO en TNO.

In de studie is onderzocht hoe dienstverlening met behulp van ICT kan bijdragen aan armoedebestrijding. Allerlei innovatieve sociale en economische dienstverlening wordt dankzij telecommunicatienetwerken mogelijk. Dit creëert nieuwe kansen voor de "Base of the Pyramid" (BoP), de vier miljard mensen wereldwijd met een koopkracht onder de 2 dollar per dag. Het onderzoek beperkte zich tot marktgerichte voorbeelden, in de wetenschap dat subsidies of giften niet voldoende kunnen zijn om ontwikkeling te brengen voor de miljarden mensen die het betreft.

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat het er weliswaar veel ICT initiatieven zijn opgezet, maar de meesten daarvan al binnen een paar jaar weer verdwenen zijn. Om succesvolle initiatieven uit te laten groeien tot grootschalige informatie- en communicatiediensten is het belangrijk om allerarmsten als consumenten te zien. Daarnaast is nauwe samenwerking tussen ICT, de sociale sector en het bedrijfsleven nodig. Alleen dan heeft de ICT-dienst de potentie om de schaalgrootte bereiken die nodig is voor het verbeteren van levensomstandigheden en inkomens van de miljarden armen in de wereld.

De studie is gebaseerd op een review van meer dan 280 projecten in vier sectoren (onderwijs, gezondheidszorg, landbouwdiensten en financiële diensten) waaruit innovatieve business modellen zijn voortgekomen met zowel positief sociaaleconomische impact als een gezond financieel resultaat.
bericht 2011-47