Ingezonden persbericht



- Persbericht -

VROUWEN OP STRAAT WIJZEN ELKAAR OP EIGEN SCHOONHEID

DOVE DEELT COMPLIMENTEN UIT NAMENS MEER DAN
12.000 VROUWEN IN NEDERLAND

Amsterdam, woensdag 14 september 2011 ­ Dove complimenteert vandaag 12.000 vrouwen met hun schoonheid als afsluiter van de campagne: 'Wat ik zo mooi vind aan...jou'. Het merk dat sinds 2004 strijdt voor echte schoonheid, riep de afgelopen weken alle vrouwen in Nederland op elkaar te complimenteren via www.watikzomooivindaan.nl. Het doel van de campagne is om positieve zelfwaardering onder Nederlandse vrouwen te stimuleren. Dove deed deze oproep naar aanleiding van het wereldwijde Real Beauty onderzoek*, waaruit blijkt dat slechts 1% van de Nederlandse vrouwen zichzelf mooi noemt. Opvallend is dat vrouwen zeer kritisch zijn over hun eigen schoonheid, terwijl ze wel heel goed in staat zijn de schoonheid van andere vrouwen te benoemen. Het merk riep daarom vriendinnen op elkaar een speciaal voor deze campagne ontwikkeld filmpje te sturen met daarin een persoonlijk compliment. Namens alle vrouwen die hu n bijdrage leverden aan het stimuleren van positieve zelfwaardering door deel te nemen aan de campagne en het filmpje online te bekijken, brengt Dove de complimenten over aan een gelijk aantal vrouwen: iedere view van het filmpje staat daarbij gelijk aan één compliment.

JE BENT MOOI!
Dove ging naar aanleiding van de uitkomsten van het Real Beauty-onderzoek de straat op en ondervroeg Nederlandse vrouwen over schoonheid. In het filmpje dat hiervan gemaakt is, is te zien hoe Nederlandse vrouwen reageren als ze gevraagd wordt naar hun eigen schoonheid en die van een vriendin. Hieruit blijkt dat ze moeite hebben te benoemen wat ze mooi vinden aan zichzelf, maar niet bij hun vriendin. Vrouwen konden vanaf 19 juli via www.watikzomooivindaan.nl een vriendin een compliment geven over haar schoonheid door haar dit filmpje door te sturen met daarin een compliment over haar schoonheid. Als afsluiting van de campagne heeft Dove, voor elke keer dat het filmpje is bekeken (in totaal meer dan 12.000 keer), hoogstpersoonlijk een andere Nederlandse vrouw een compliment gegeven over haar schoonheid. Iedereen die het filmpje bekeek, draagt hierdoor concreet bij aan het verhogen van de positieve zelfwaardering onder Nederlandse vrouwen. Ook na vandaag kunnen vrouwen online hun vriendinnen complimenteren: de site blijft live.

PLATFORM 'WAT IK ZO MOOI VIND AAN...’
Slechts 1% van de Nederlandse vrouwen noemt zichzelf mooi, zo blijkt uit het recent opnieuw uitgevoerde Real Beauty-onderzoek van Dove*. Vrouwen staan zichzelf het meest in de weg als het gaat om het accepteren van hun eigen schoonheid: ze kunnen moeilijk of minder snel benoemen wat ze mooi vinden aan zichzelf, maar doen dat wel makkelijker bij andere vrouwen. Daarom introduceerde Dove eind april het lokale platform 'Wat ik zo mooi vind aan...', in het kader van de wereldwijde campagne 'Tijd voor Echte Schoonheid', waarin Dove positieve zelfwaardering van vrouwen wil aanmoedigen. Binnen het platform 'Wat ik zo mooi vind aan...', dat twee jaar zal bestaan, worden diverse activiteiten georganiseerd waarbij vrouwen worden gestimuleerd elkaar te complimenteren en te wijzen op elkaars schoonheid. Bij iedere campagne binnen dit platform zal telkens een andere groep vrouwen centraal staan. Binnen de huidige campagne 'Wat ik zo mooi vind aan...jou' ging het dit keer om het complimenteren van vr iendinnen.

CAMPAGNE 'TIJD VOOR ECHTE SCHOONHEID'
Dove's wereldwijde campagne 'Tijd voor Echte Schoonheid' strijdt sinds 2004 tegen te nauw gedefinieerde opvattingen over schoonheid en wil de nadruk leggen op het aanmoedigen van positieve zelfwaardering. Sinds de start van de campagne is er een wereldwijd maatschappelijk debat ontstaan en zijn er verschillende initiatieven ontplooid.

Kijk op www.watikzomooivindaan.nl voor meer informatie over de campagne.

Klik hier voor het filmpje van de campagne 'Wat ik zo mooi vind aan...jou’

Klik hier voor het Dove Real Beauty-onderzoeksrapport Nederland.

Klik hier voor meer informatie over Dove's campagne 'Tijd voor Echte Schoonheid'

Kijk op www.dove.com voor meer informatie over Dove.

_________________

* Het onderzoek werd in opdracht van Dove uitgevoerd door het onderzoeksbureau StrategyOne, in samenwerking met professor Susie Orbach (London School of Economics), toonaangevend psychotherapeute, maatschappijcritica en medewerkster van Dove. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op kwantitatieve gegevens, verzameld in een enquête gehouden onder meer dan 6.400 vrouwen uit 20 landen tussen de 18 en 64 jaar, onder wie 300 vrouwen uit Nederland.

­ Einde persbericht ­