Gemeente Utrecht

Start onderzoeksfase opwaardering Noordelijke Randweg Utrecht

De 2e fase planstudie Ring Utrecht onderdeel NRU gaat van start. Het gaat om onderzoek naar de vormgeving van de opwaardering van de randweg langs Overvecht (Karl Marxdreef en Albert Schweitzerdreef) tot een weg met ongelijkvloerse kruisingen. Het is de bedoeling om medio 2012 aan de gemeenteraad van Utrecht en aan Gedeputeerde Staten maximaal drie voorkeursvarianten voor te leggen. Op 27 september wordt tussen 19.30 en 21.30 uur in de Johanneskerk aan de Moezeldreef 400 een openbare startbijeenkomst georganiseerd voor bewoners, ondernemers en belangengroepen.

Variantenstudie Noordelijke Randweg Utrecht
De opwaardering van de randweg langs Overvecht maakt deel uit van plannen om de doorstroming van het autoverkeer op de Ring Utrecht te vergroten. Rijk, provincie en gemeente Utrecht hebben in december 2010 overeenstemming bereikt over een Voorkeursalternatief. Onderdeel van dit Voorkeursalternatief is de opwaardering van het stedelijk deel van de Noordelijke Randweg Utrecht tot een autoweg met ongelijkvloerse kruisingen (Planstudie Ring Utrecht NRU). Het besluit om de randweg langs Overvecht op te waarderen tot een autoweg met ongelijkvloerse kruisingen kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Ook de te kiezen wegsnelheid (80-100 km/u) heeft invloed op het ontwerp. Het is de bedoeling om de komende onderzoeksfase in een drietal stappen te komen tot maximaal drie voorkeursvarianten, die medio 2012 aan de gemeenteraad en GS worden voorgelegd. Bij de eerste stap vallen alle varianten af die geen verkeerskundige oplossing bieden of technisch onmogelijk zijn. Bij stap twee v indt selectie plaats op basis van kansen voor de leefomgeving, mogelijkheden voor ruimtelijke inpassing en op basis van de beschikbare financiële middelen. Bij stap 3 worden alle overgebleven varianten opnieuw beoordeeld en teruggebracht tot maximaal drie voorkeursvarianten.

Meedenken en adviseren vanuit de omgeving
Bewoners, ondernemers en belangengroepen kunnen in deze onderzoeksfase meedenken en adviseren. Die inbreng is belangrijk om te komen tot een ontwerp dat zowel bijdraagt aan een optimale verkeersafwikkeling als aan de kwaliteit van de leefomgeving. Tijdens de onderzoeksfase is geen sprake van formele inspraak. Dat gebeurt pas bij de uitwerking van een definitief ontwerp van het wegtracé tijdens de bestemmingsplanprocedure in de periode na 2012. Naast het ontwerpbestemmingsplan zijn dan ook de in de onderzoeksfase ontwikkelde voorkeursvariant(en) en het bijbehorende keuzedocument onderwerp van formele inspraak.

Afkoppeling Zambesidreef en Moldaudreef
Bij het vaststellen van het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht in 2009 heeft de gemeenteraad besloten om de Zambesidreef en de Moldaudreef van de randweg af te koppelen om de luchtkwaliteit ter plaatse te verbeteren. Die afkoppeling wordt uiterlijk in 2014 uitgevoerd. Voor die tijd wordt het verkeersplan Overvecht aangepast. Die aanpassingsprocedure biedt omwonenden en belanghebbenden de gelegenheid via participatie en inspraak de wijziging van de verkeersafwikkeling in Overvecht te beïnvloeden. De afkoppeling van de Zambesidreef en Moldaudreef maakt dus deel uit van het project ALU 2009 en is geen onderdeel van het komende onderzoek naar de vormgeving van de vernieuwde randweg langs Overvecht.

Maatregelenpakket VERDER
Rijk, provincie en gemeenten werken in Midden-Nederland samen aan de uitvoering van een breed pakket maatregelen voor zowel fiets, openbaar vervoer als auto. Het samenwerkingsprogramma 'VERDER, mobiliteit in Midden Nederland' heeft als doel de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht-Hilversum-Amersfoort verbeteren. De Planstudies Ring Utrecht maken deel uit van dit programma. Voor de aanpak van de randweg langs Overvecht zijn de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht verantwoordelijk. Rijkswaterstaat Utrecht is dat voor de uitbreiding van de wegcapaciteit op de rijkswegen A27/A12. Rijkswaterstaat heeft voor de onderzoeksfase van de Planstudie Ring Utrecht A27/A12 op 5 en 13 september startbijeenkomsten georganiseerd. De betrokken partijen hebben afgesproken dat uiterlijk in 2016 wordt begonnen met de uitvoeringswerkzaam-heden op de Ring Utrecht.

Informatie en contact
Meer informatie over het Voorkeursalternatief Ring Utrecht, de Planstudie Ring Utrecht NRU, de Planstudie Ring Utrecht A27/A12, het samenwerkingsprogramma Verder en alle relevante documenten vindt u op www.utrecht.nl/NRU en op www.ikgaverder.nl