Twitter.com/taalmissers verwelkomt tienduizendste volger


DEN HAAG, 20110916 -- Taalmissers zijn populair op Twitter. Dat blijkt wel uit het grote succes van Twitter.com/taalmissers, een initiatief van Het Nederlands Tekstbureau. Dit Twitter-account bereikte vandaag de mijlpaal van tienduizend volgers. Enkele voorbeelden van taalmissers: 'Haal halfnaakte neger van Gouden Koets', 'Vrijwilligers zetten zich met hart en nieren in om mooie programma's te maken’ en ' Specialiteiten vispaleis: menu hamburger en menu (saté)kip'.

Mooiste missers
Elke dag melden twitteraars de taalmissers aan die zij in de media tegenkomen. Het Nederlands Tekstbureau verzamelt de - vaak onbedoeld - grappige en dubbelzinnige koppen en tekstfragmenten en publiceert de leukste op Twitter.com/taalmissers. Bijvoorbeeld ‘Alle kinderen kunnen luizen krijgen. Maar niet die van jou!’, ‘Man (83) gewond bij poging om zijn fiets te stelen’ en ‘SP bedankt voor duur etentje buiten de deur’.

Veel retweets
De taalmissers leveren leuke reacties op, zoals ‘@Taalmissers, bedankt voor deze fijne start van mijn werkdag’. Of ‘@Taalmissers, mijn zoon heeft net jullie account ontdekt en komt niet meer bij van het lachen’. Het Nederlands Tekstbureau publiceert de taalmissers sinds januari 2010 en heeft er inmiddels ruim duizend geplaatst. Aanvankelijk groeide het aantal volgers langzaam, maar daarna ontstond een sneeuwbaleffect. Door de vele zogenoemde retweets volgen steeds meer mensen Twitter.com/taalmissers.

Het Nederlands Tekstbureau
“We zijn erg blij met dit succes, vooral omdat we de tienduizendste volger verwelkomen in het jaar waarin Het Nederlands Tekstbureau tien jaar bestaat”, vertelt directeur Katja Henderickx-Graven van Het Nederlands Tekstbureau B.V. “Wij zijn gestart in 2001 met als kernactiviteiten het schrijven, redigeren en corrigeren van teksten in de Nederlandse taal, waaronder advertenties, beleidsrapporten, brochures, folders, jaarverslagen, nieuwsbrieven en relatiemagazines.”


www.twitter.com/taalmissers
www.hntb.nl