Moto Retro Wieze
17 & 18 september 2011
De grootste internationale beurs voor klassieke motoren van België.

PERSCOMMUNIQUE

15 juli 2011

De pioniers van de 50cc racekoersen op de Belgische kasseien Expo op 17 & 18 september 2011 in de Oktoberhallen te Wieze in aanwezigheid van Renaat Thanghe, Norbert Heye en andere ex-kampioenen uit de jaren '50 & '60

Aan de start van een typische wekelijkse straatrace in 1957: merk op hoe de 50cc racers nog steeds nauwelijks te onderscheiden zijn van fietsrenners. Renaat Thanghe is de 2de van rechts.

De pioniers van de 50cc racekoersen op de Belgische kasseien België heeft steeds iets met tweewielers gehad, ook als er een motor op gemonteerd werd. De Waalse staalindustrie had al voor de 1ste W.O. een voortrekkersrol vervuld in de ontwikkeling van de moto en toen na de 2de W.O. de bromfiets - het zogenaamde 'rijwiel met hulpmotor' of brommer - uit de startblokken schoot, was vooral in België met haar riante traditie van Vlaamse kermissen en straatkoersen het hek van de dam.

De allereerste straatracekoersen voor bromfietsen begin van de jaren '50 hebben nu op foto veel weg van fietskoersen. De racers reden met korte broek en t-shirt en je kon ze alleen onderscheiden van renners door hun Cromwell-motorhelm. Hun brommers waren gewone fietsen met trappers waarop een motor gemonteerd werd, meestal in eigen beheer. Later, toen de lederen motorpakken opdoken en de 50cc motoren hun eigen typische vormgeving kregen, bleven die trappers behouden. Dat was weeral een typisch Belgisch compromis: 50cc motoren met pedalen bleef de wetgever beschouwen als bromfiets waarmee je vanaf 16 jaar mocht rijden zonder rijbewijs behaald te hebben. Tot grote ergernis trouwens van de buitenlandse deelnemers die het zonder die pedalen moesten stellen: de Belgische racers trapten na een bocht gewoon de verloren snelheid terug bij: het fenomeen van de 'meestekers' was geboren.

De racehelden van toen
Wekelijks was er wel ergens ten lande minstens één straatrace. Van die generaties racepiloten kwamen en gingen er velen maar een aantal namen blijven tot de verbeelding spreken: Norbert Heye (tweemaal Belgisch Kampioen in 1964 & 1965), de gebroeders Raf & Michel Dierickx (Belgisch Kampioen in 1960 en 1966), René Gallet, Raoul Van Bockstaele, Frank Van Cauwenberghe, Gustaaf Wuyckens en Renaat Thanghe om een paar van de voornaamste te noemen. Bijna steeds ging het prijzengeld naar één van hen.

De tentoonstelling op Moto Retro Wieze
De tentoonstelling op Moto Retro Wieze bestaat uit een tweeluik: enerzijds is er de expo van die typische 50cc racemotoren uit de jaren '50, '60 en '70; vandaag zijn dit rariteiten uit privé-verzamelingen die het groot publiek nog zelden te zien krijgt.

Anderzijds is er de aanwezigheid van meerdere pioniers die hun straffe verhalen over de 50cc-races op de Belgische kasseien komen vertellen aan de liefhebbers. Voor het jarenlange opzoekingswerk zijn Walter Criel en Ronny Heye verantwoordelijk. Terwijl Walter vooral de bromfietsen opspoort en ze in hun oorpronkelijke staat restaureert, heeft Ronny doorheen de jaren een uniek foto- en documentatiearchief aangelegd dat allicht het grootste in zijn soort is. Zijn kennis als archivaris complementeert perfect de tentoonstelling rond de 50-cc racers van toen.

Renaat Thanghe: deze populaire racer ­ vader van VRT-nieuwsanker Martine Thanghe - begon zijn carriëre als fietsrenner om begin de jaren '50 over te stappen naar de racerij waar hij zowel op de piste als op de straatkasseien reed. Wanneer hij als overwinnaar over de streep kwam mocht hij indertijd 1.600 Belgische Frank mee naar huis nemen, een fors bedrag in die tijd.

Raoul Van Bockstaele (1ste van rechts) was de piloot die eindelijk het lederen pak introduceerde in het 50cc racegebeuren. De andere piloten zouden uiteindelijk volgen.

Moto Retro Wieze 17 & 18 september 2011