Provincie Limburg

Informatiebijeenkomsten over aanpak van N280

Informatiebijeenkomsten over aanpak van N280

In Heythuysen en Roermond worden op 19 en 20 september informatiebijeenkomsten gehouden over de mogelijkheden tot verbetering van de N280, de provinciale weg tussen Roermond en Weert.

De circa twintig kilometer lange weg is midden vorige eeuw aangelegd maar voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. De N280 is alsmaar drukker geworden en onveiliger. Door de slechtere doorstroming van het verkeer vormt de weg ook een rem op de economische ontwikkeling van de regio. De Midden-Limburgse gemeenten en de Provincie Limburg hebben om die reden samen onderzoeken laten uitvoeren om de route te verbeteren.

Een bureau heeft op hoofdlijnen zeven oplossingen onderzocht. Ze variëren van relatief eenvoudige verbeteringen van de bestaande weg tot de aanleg van een geheel nieuwe verbinding tussen de twee Midden-Limburgse steden.

De Provincie heeft nog geen keuze gemaakt. Wel heeft de Provincie al laten weten welke oplossingen op basis van de onderzoeken vooralsnog de meest voor de hand liggende lijken. Dat zijn de oplossingen 2 en 3 (zie kader: Wat valt er te kiezen?). Die twee variëren van de aanpak van de knelpunten tot het opwaarderen van de N280 tot vierbaans weg, geschikt tot maximaal 100 kilometer per uur. Deze oplossingen bevorderen volgens het College van Gedeputeerde Staten (GS) de doorstroming in het gebied en dragen ze bij aan de gewenste economische ontwikkeling. Daarnaast hebben ze volgens GS de minste gevolgen voor de omgeving en een gunstige kosten/baten-verhouding.

Bij het waarderen van de alternatieven is gekeken naar vijf criteria:

0M regionaal-economische ontwikkeling Midden-Limburg.

0M Stimulans geven aan een aantal gebiedsontwikkelingen zoals rond zorg, recreatie, bedrijventerreinen en retail, leisure en woningbouw.

0M Betere doorstroming verkeer N280.

0M Verbeteren leefbaarheid en verkeersveiligheid.

0M Kosteneffectiviteit, realiseerbaarheid, duurzaamheid, behoud en ontwikkeling van natuur en landschap en beperkte effecten voor de land- en tuinbouw.

Op 19 september wordt voor het publiek in De Zaal te Heythuysen een informatiebijeenkomst gehouden vanaf 19.30 uur en op 20 september eenzelfde bijeenkomst voor het publiek in de Roermondse Oranjerie, ook vanaf 19.30 uur.

"Wij vinden het belangrijk om iedereen goed te informeren, "zo laat gedeputeerde Patrick van der Broeck weten. "En wij horen uiteraard graag wat de mensen er van vinden. We zullen serieus met die meningen omgaan".

Deskundigen van het adviesbureau evenals medewerkers van de Provincie en gemeenten zijn tijdens de informatiebijeenkomsten aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden. Iedereen krijgt vervolgens tot 10 oktober 2011 de tijd om er desgewenst zijn of haar zegje over te doen via het schriftelijk indienen van een zogeheten zienswijze. Alle reacties worden vervolgens beoordeeld en kunnen leiden tot bijstelling van de rapporten en conclusies. In januari 2012 wordt het besluit genomen hoe de N280 wordt verbeterd. Naar verwachting gaat in 2015 de schop in de grond.


---

---

---

---

------------

Wat valt er te kiezen?

Oplossing 1: alleen enkele aanvullende verkeersmaatregelen.

0M rotonde N280/Ittervoortseweg in Weert

0M voorsorteervak voor linksaf Trumpertweg in Weert

0M verkeerslichten bij Hatenboer gaan weg

0M Maasbrug Roermond aanpassen voor betere doorstroming en verkeersveiligheid

Oplossing 2: bestaande knelpunten aanpakken.

0M ongelijkvloerse spoorwegovergang bij Weert

0M aanpassing aansluiting N280/A2 met bredere brug over kanaal Wessem-Nederweert

0M betere doorstroming over N280 via verkeerslichten Kelperweg

0M rondweg ten zuiden van Baexem

0M aansluiting Horn op N280 directer door verkeerslichten op de Roermondseweg

0M kruispunten Buitenop en Mijnheerkensweg in Roermond worden ongelijkvloers

Oplossing 3: opwaarderen N280.

0M ongelijkvloerse spoorwegovergang bij Weert

0M tussen de A2 bij Kelpen en de A73 in Roermond 2x2 rijstroken (max.100 km/u) aanleggen over zoveel mogelijk bestaand tracé van de N280

0M de aansluitingen tussen de Maasbrug en A73 in Roermond worden ongelijkvloers

0M bestaande op- en afritten blijven

Oplossing 4: omleidingsalternatief Napoleonsweg.

0M ongelijkvloerse spoorwegovergang bij Weert

0M net als in alternatief 3 tussen de A2 en A73 een 2x2 rijstrokenweg (max.100 km/u) waarbij de route via de Napoleonsweg (Horn-Grathem) gaat

0M de rest idem als bij alternatief 3

Oplossing 5: omleidingsalternatief rijkswegennet.

0M ongelijkvloerse spoorwegovergang bij Weert

0M het huidig tracé van de N280 wordt onaantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer

0M doorgaand verkeer wordt gestimuleerd om tussen Roermond en Weert via de A2 en A73 te rijden

0M noordelijke aansluiting A73op A2 bij Maasbracht

Oplossing 6: nieuwe weg ten zuiden spoorweg.

0M aanleg van een nieuwe autoweg (2x2rijstroken/max.100km/u) ten zuiden spoorlijn Roermond-Weert met aansluiting op A2 en A73

0M bestaande op- en afritten blijven

0M de bestaande N280 wordt onaantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om het gebruik van de nieuwe autoweg te stimuleren

Oplossing 7: nieuwe weg ten noorden spoorweg.

0M aanleg van nieuwe autoweg (2x2 rijstroken/max. 100km/u) ten noorden van de spoorlijn Roermond-Weert waarbij de aansluiting op de A2 wordt vervangen door een nieuwe, noordelijk gelegen aansluiting

0M bestaande op- en afritten blijven behouden

0M de bestaande N280 wordt onaantrekkelijker gemaakt voor doorgaand verkeer om het gebruik van de nieuwe autoweg te stimuleren

Logo: Hart van Limburg

Logo Hart van Limburg

Kaart N280:

Kaart N280 versie voor uitvraag