Productschap Vis

Goede aanzet dialoog tussen aanvoer en handel

19 sep 2011

Op zaterdag 10 september kwamen op uitnodiging van het productschap vissers en handelaren bij elkaar in boerderij Mereveld in Utrecht om te praten over onderlinge communicatie, de markt en de consument.

De aftrap werd gegeven door de Kadergroep Duurzame Visserij, een groep jonge ondernemers uit de hele visketen. Zij presenteerden hun visie op de toekomst van de Nederlandse visserij en lieten de aanwezigen door middel van stemkastjes reageren op stellingen.

Twee sprekers, Peter Frans Koelewijn van Fish Partners en Thomas Plakké van NSFC gaven een scherpe visie op de verschillen en overeenkomsten tussen aanvoer en handel. Tijdens de zaaldiscussie bleek dat er nog heel wat te bespreken valt tussen de twee groeperingen. Er klonk een duidelijke roep om samenwerking, maar op welke wijze die tot stand moet komen was niet voor iedereen een uitgemaakte zaak. Het antwoord op één van de eindstellingen: "De communicatie tussen aanvoer en handel is matig" werd door 92% van de aanwezigen beaamd.

Door de ondernemers in de zaal werden echter ook duidelijke handreikingen gedaan naar elkaar. Bijvoorbeeld de vraag van de aanvoer om een "boodschappenlijstje" van de handel, zodat er gerichter op de vraag gevist kan worden.

Frank van Mil van kweekplantenorganisatie Decorum Company liet zien hoe er met constructieve samenwerking en oog voor de wens van de consument goede resultaten behaald kunnen worden, zonder dat er schakels uit de keten wegvallen.
Deze boodschap vond duidelijk gehoor bij de aanwezigen.

De aanwezigen hadden veel waardering voor het initiatief om aanvoer en handel bij elkaar te brengen. Het zal dan ook zeker niet bij deze ene keer blijven.